Kvalitet är kodordet

Utställarna på Formland Höst 2024 uttrycker glädje över kvaliteten på besökarna och över de många avtal som har slutits på mässan.

Foto: Tony Brøchner/MCH

Design-, inrednings- och livsstilsmässan Formland var enligt traditionen en estetisk pärla då den samlade branschfolk från in- och utlandet under tre dagar för visuellt genomtänkta utställningar, stora som små nyheter och en mängd aktiviteter – bland annat hos utställarna själva. Sammantaget tänkte många utställare utanför ramarna och presenterade sina produkter på nya sätt.

Till exempel hade Fiskars för första gången samlat alla sina varumärken på en 250 kvadratmeter stor monter, där besökarna kunde se det stora produktutbudet från Fiskars, Georg Jensen, Royal Copenhagen, Iittala och Mumin.

"Det är alltid kul att se branschen samlas på Formland. För oss på Fiskars var det första gången vi kunde presentera våra varumärken på samma mässa, vilket väckte stolthet och spänning hos oss alla. För oss är det ett unikt tillfälle att visa upp våra nyheter, inspirera våra kunder – och samtidigt ha en bra pratstund ansikte mot ansikte. Vi har haft många bra produktdemonstrationer av våra starka varumärken, men vi vill naturligtvis ha ännu fler kvalitetsbesök och demonstrationer nästa år”, säger Martin Kjeldgaard, försäljningsdirektör, Fiskars Danmark.

Svensk utställare: Formland är väldigt viktigt för oss
Bland de utländska utställarna på årets Formland Autumn fanns Sveriges Jakobsdals, som var mycket nöjda med mässan och vinsten från den.

”Det har gått över all förväntan, och besökarna, som förutom Danmark även kommer från Norge, Island, Färöarna och Grönland, har haft riktigt hög kvalitet. Vi har inte tidigare prioriterat den danska marknaden men det gör vi nu i samband med en stor europeisk expansion och i det sammanhanget är Formland väldigt viktigt för oss. Danmark är starka inom design och inredning, även internationellt, och eftersom vi är intresserade av många av samma kunder är det avgörande för oss att vara här”, säger Asgeir Eiriksson, VD, Jakobsdals.

Han insisterar också på den goda stämning som enligt hans uppfattning råder på Formland och konstaterar dessutom att företaget har fått många leads, som i efterhand måste samlas in.

Erfaren utställare: Jag älskar Formland

På Formland finns en mängd aktiviteter, föreläsningar och workshops och det händer saker också runt utställarna – på den just avslutade upplagan av mässan bjöd Humdakin till exempel på fler workshops än någonsin.

Foto: Tony Brøchner/MCH

”Vi har valt att hålla många fler evenemang för våra återförsäljare än tidigare och aktiviteterna har helt enkelt tagits så väl emot. Vi är här i första hand för att ta hand om våra befintliga återförsäljare, för det betyder mycket för mig att jag vet hur det går med dem – så här på mässan pratar vi om både affärs- och sommarlov, och det är riktigt trevligt. Jag är väldigt, väldigt glad och nöjd, och allt som allt älskar jag Formland som på sin tid gav mig chansen att visa mitt värde”, säger Camilla Schram, ägare, Humdakin.

Även om fokus har legat på befintliga återförsäljare tillägger hon med ett leende att det också har tagits in nya återförsäljare på mässan och att några riktigt bra beställningar har lagts.

Nyare utställare: En stor framgång

Formland erbjuder både nya, nyare och mer rutinerade utställare varje gång, och från mellankategorin hittade du denna gång Box the Original, som som helt nytt företag var på Formland för första gången i februari.

”Det har varit helt galet och har gått över all förväntan. När vi första gången deltog i Formland redan i februari gick det galet bra, och vi hade faktiskt förberett oss på att det nog inte skulle bli riktigt lika den här gången. Men det har återigen blivit en stor succé och faktiskt ännu vildare än förra gången. Formland är en samlingspunkt för fruktansvärt många återförsäljare, så du når många, många fler människor än vad du har möjlighet till i vardagen - som nytt företag har mässan varit till stor hjälp för oss, och jag rekommenderar alla nya företag att delta", konstaterar Betina Donde, ägare, Box the Original.

Foto: Tony Brøchner/MCH

Samtidigt konstaterar hon att man som nyanländ välkomnas riktigt bra av resten av branschen på mässan – att folk är trevliga och till och med har hänvisat till Box the Original, och att den välviljan verkligen betyder något och har t.o.m. ledde till nya kunder.

MCH-direktören är glad över den goda Formland-stämningen
De fina orden från både utställare och affärspartner gör intryck på verkställande direktören för MCH A/S Georg Sørensen.

"Jag är mycket tacksam för de positiva uttalandena och stödet till Formland, säger Georg Sørensen och är också nöjd med utställarnas uttalanden om kvalitetsbesök, nya kunder, prospekt och beställningar".

"Jag skickar ett varmt tack till de 440 utställarna och de 7 234 proffsen från flera olika länder som besökte mässan. Tillsammans lyckades de återigen skapa den goda Formland-stämningen i våra hallar. Den ansträngningen och förtroendet både förbinder och motiverar oss inför de kommande Formland-mässorna”.

Nästa upplaga av mässan pågår 1.-3. februari 2025.

Foto: Tony Brøchner/MCH

Foto: Tony Brøchner/MCH

Relaterat innehåll

30.08.2024Designbase.se

Ny chef för Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week

29.08.2024Designbase.se

Jysk sparar enormt mycket på plastförpackningar

29.08.2024Designbase.se

Jysk sparar enormt mycket på plastförpackningar

28.08.2024Designbase.se

Formland inspirerar på alla fronter

27.08.2024Designbase.se

Kvalitet är kodordet

27.08.2024Designbase.se

Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att slås samman igen 2025

26.08.2024Designbase.se

Formland: Bra stämning

21.08.2024Designbase.se

Åhléns firar 125-årsjubileum

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023