Möbelmässan Göteborg

Möbelmässan Göteborg är tillbaka i en ny och större version i nya och mer centrala lokaler mitt i Göteborg.

Den 27–28 augusti bjuder arrangören BraMässor in till två dagar med fullt fokus på möbler, inredning och belysning för hemmet. Mässan är höstens mötesplats för möbel- och inredningsbranschen i Sverige och resten av Skandinavien. Den är öppen för fackmässiga besökare från design-, möbel- och inredningsbutiker, webbutiker, stylister, designers, inredningsarkitekter samt PR-representanter och media. På kvällen under mässans öppningsdag arrangeras en stor fest, dit alla från branschen är välkomna.

Nytt designpris

Vinnaren av Bästa funktionella design får ett mediapaket från Designbase till ett värde av 10 000 danska kronor, för att annonsera på Designbases mediaplattformar enligt eget önskemål.

Designbase deltar som mediapartner på Möbelmässan Göteborg. En av nyheterna är att det delas ut ett designpris för Bästa funktionella design, i samarbete med Designbase. Priset går till ett företag som ställer ut på mässan och som presenterar estetisk och funktionell design. Produkten ska ha en tydlig och innovativ anknytning till funktionalitet, samt ha estetiska kvaliteter och ett modernt formspråk. Designen ska vara ny men även ha potential för att bli en framtida klassiker.

Vinnaren av Bästa funktionella design får ett mediapaket från Designbase till ett värde av 10 000 danska kronor, för att annonsera på Designbases mediaplattformar enligt eget önskemål.

En jury bestående av representanter från Designbase, BraMässor och branschen i övrigt kommer under mässans öppningsdag att gå runt bland utställarna för att där identifiera och nominera tre produkter. Vinnaren av Bästa funktionella design offentliggörs sedan i samband med mässans fest på tisdagen den 27 augusti.

Sveriges första influensers inom heminredning

Vi är otroligt stolta och glada över att gården och Carl och Karin Larssons familjeförening har gett oss förtroendet att utveckla ett nytt designprogram för att sprida dessa fantastiska konstverk.

Anna Lawrence, Foreign Rights Director på Rights & Brands i Stockholm

Karin och Carl Larsson var båda två framgångsrika konstnärer, som använde hemmet som utgångspunkt i sina konstverk och tillsammans skapade ett av världens mest berömda konstnärshem. Deras gård i Sundborn är i dag en ikon gällande svensk inredning och familjeliv. Man talar ofta om Carl och Karin Larsson som Sveriges första influensers, i och med deras innovativa designspråk, motiv och inredningsstil, som alltid hade familjen i fokus.

Föreningen som driver Carl Larssons gård har tillsammans med varumärkesagenturen Rights & Brands fått till uppgift att skapa två inspirerande installationer baserade på Carl och Karin Larssons verk. Den ena installationen blir en lounge, där besökare och utställare kan ladda batterierna, både bokstavligt talat och i betydelsen att man kan vila upp sig i en unik miljö, som kombinerar traditionellt och modernt.

”Vi är otroligt stolta och glada över att gården och Carl och Karin Larssons familjeförening har gett oss förtroendet att utveckla ett nytt designprogram för att sprida dessa fantastiska konstverk. Paret Larssons tankegångar ligger nära nutidens värderingar och vi har fått en fantastisk respons från många kreativa partners från till exempel möbeltillverkare och inredningsarkitekter”, säger Anna Lawrence, Foreign Rights Director på Rights & Brands i Stockholm. Hon förklarar att teamet ser mycket fram emot att se installationerna tas i bruk under mässan i augusti.

Mer plats och fler utställare

Om priset för Bästa funktionella design

Priset för Bästa funktionella design delas ut under mässan. Priset går till en verksamhet som ställer ut på mässan och som presenterar en estetisk samt funktionell design.

Efter premiären i fjol, som hölls på Bananpiren vid Göteborgs hamn, beslutade arrangörerna att flytta Möbelmässan Göteborg till större lokaler och en mer central plats. Detta visade sig vara en god idé, eftersom det sedan dess har tillkommit flera utställare.

”Flytten till Svenska Mässan bidrar till att vi har möjlighet att växa. I år satsar vi även lite mer på segmentet interiör och inredning, som var efterfrågat i våra besökarundersökningar”, säger Björn Delin, VD för BraMässor, som arrangerar Möbelmässan Göteborg.

Relaterat innehåll

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

11.04.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

21.03.2024Designbase.se

Light + Building i samarbete med amerikanska LightFair

06.03.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Hopfällbar nyhet med inbyggd frihet

28.02.2024Designbase.se

Innovation präglade Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.se

Exklusivt barnmöbelmärke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Strålande Zone-nyhet hyllar den nordiska sensommaren

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023