Maison&Objet: Djärv innovation som inspirerar
Det var gott om liv i gångarna, en explosion av färger och nya produkter och entusiastiska besökare från hela världen på Maison&Objet, som just avslutats, och därmed driver mässan affärer över hela sektorn och inspirerar till ett engagerat, växande samhälle.
Maison&Objet tar fart internationellt med ett ökande antal besökare från utlandet – ett direkt resultat av investeringar för att attrahera nya målgrupper. Denna ökning visar att det internationella samfundet har mobiliserat kring Maison & Objet för att stärka sin verksamhet och främja lusten att konsumera. Färre franska besökare deltog i år, vilket speglar det nuvarande ekonomiska klimatet. När det gäller utställare presenterade 2 377 varumärken sina kollektioner, varav nästan 30 % var nya varumärken inom alla sektorer. Utbudet av produkter har också blivit mer diversifierat med 60 % internationell representation.
De 10 mest utställande länderna är Frankrike, Italien, Belgien, Spanien, Nederländerna, Tyskland, Japan, Storbritannien, Portugal och Danmark.
"Medvetna om de utmaningar vi står inför, var vi mycket motiverade och inspirerade att se över alla våra metoder för att förbli den bästa affärspartnern i vår bransch, både lokalt och globalt. Framgången för årets mässa återspeglades i den entusiasm och optimism som visades i gångarna. Jag är mycket stolt över att se att proffs som vill utveckla sina verksamheter var närvarande på mer än 20 evenemang i september 26!" säger Mélanie Leroy, General Manager, SAFI (Maison&Objet, Paris Design Week och MOM).
Maison&Objet är därmed en viktig strategisk partner för aktörer inom hela inrednings-, design- och livsstilsbranschen. Varje år anpassar mässan sig till de senaste förändringarna i branschen, vilket ger en plattform för att avkoda trender och utöka affärsmöjligheter för såväl varumärken som köpare, arkitekter och inredningsarkitekter, och mässan i januari 2025 markerade en viktig milstolpe i övergången som började i september förra året.
Originalitet, djärvhet, önskvärdhet och innovation: Dessa fyra ord sammanfattar årets evenemang och skapar en unik upplevelse i skärningspunkten mellan affärer och kreativitet.
Utöver produkter inom 15 sektorer har Maison&Objet också gjort investeringar för att locka nya besökare genom praktiska men inspirerande program: Vad är nytt? Är ett signaturprogram som presenterar idéer och koncept samt nya trender som omdefinierar var och en av de tre markerade sektorerna.
Med Vad är nytt? I Hospitality skakade designern Julien Sebban (grundare av arkitektstudion Uchronia) upp besöksnäringen med ett färgstarkt hotell vars glada sammanställning av motiv utmanade status quo och förkroppsligade showens Sur/Reality-tema, samtidigt som de skapade skräddarsydda objekt som stod någonstans mellan retrofuturism och modern vision för den framtida barocken och sjukhusbranschen, vilket speglar en framtida barockindustri.
För att fira surrealismens 100-årsjubileum, fördjupade den begåvade Elizabeth Leriche besökarna i dekor skapad med några av showens finaste pärlor och skapade en serie oroande, poetiska scener i Vad är nytt! Inredning: En förtrollad skog, en bädd i molnen, hypnotiska motiv, ett omvänt rum. Det var lätt att se trenderna för den kommande säsongen
Inom området Vad är nytt! Inom detaljhandeln hade François Delclaux skapat ett nyfikenhetsskåp för återförsäljare, iscensatt för att förutse det perfekta konceptet i skärningspunkten mellan en unik butiksupplevelse, original boutiqueunderhållning och trendiga varor som kommer att sätta tonen för säsongen.
WOMANIFESTO! var namnet på installationen skapad av årets designer Faye Toogood. Den brittiska designern avslöjade en intim del av sin tvärvetenskapliga vision genom det konstnärliga arbetet som visar upp kvinnor i design, skapat speciellt för Maison & Objet. Det var en sann fördjupning i konstnärens kreativa undermedvetna. Genom tre världar av färg utforskades hennes form och tankar genom både föremålet och hennes process. Från skugga till ljus avslöjade hon de djupaste aspekterna av sin personlighet och sitt sanna jag. Hennes sinne är ett ständigt föränderligt landskap, alltid i rörelse, där kreativiteten inte känner några gränser, glider sömlöst från mattor till soffor, från pappersskulpturer till mode.
Curatio in Signature Hall var en utställning om samlingsdesign kurerad av Thomas Haarmann. I en museiinstallation överskred föremålet sin funktion och blev ett verk i sig. Dessa monumentala, slående verk förkroppsligar vad som är möjligt när hantverk möter konst och design, och i skärningspunkten mellan skulptur och möbler är dessa verk avsedda att hitta sin plats i samlarhem. Utställningen var nästa steg i Maiaon&Objets utveckling och satte scenen för framtida innovation i januari 2026.
Modeflöde
Detta innovativa utrymme symboliserade återupplivandet av modesektorn och återuppfann modet i harmoni med inredningen. Flow of Fashion var en sann nästa generations konceptbutik som omdefinierade fysisk detaljhandel genom att sudda ut gränserna mellan dessa två världar. Det var mer än bara en butik, det erbjöd en hybridupplevelse där fysiska skyltdockor dubblerades på skärmen och väcktes till liv med AI i samarbete med Artcare, en byrå specialiserad på digitala skyltdockor. Här sammanfördes presentidéer, modeaccessoarer och heminredning till en uppslukande, unik shoppingupplevelse.
Retail Coaching var en serie praktiska workshops för detaljhandelsproffs som syftade till att ompröva försäljnings- och merchandisingstrategier i en bransch i ständig förändring. Workshoparna behandlade ämnen som god identitet i butiker, användning av artificiell intelligens i kommunikation på försäljningsställen och det senaste inom e-handelsverktyg.
Maison&Objekt i staden
Proffs som besökte Paris fick möjlighet att utforska 100 av de finaste haute inredningsbyggnaderna, handplockade av medlemmar i Maison&Objet-teamen. Turnén inkluderade Mathieu Lehanneur på Christie's, MAY Gallery, Le Berre Vevauds senaste skapelser och Fortuny-tyger med Chahan Minassian, för att bara nämna några.
Som tidigare meddelats kommer Maison&Objet att sätta upp en helt ny show när mässan äger rum 4-8. september 2025.
Maison&Objet i september är designad för att möta förväntningarna hos återförsäljare, konceptbutiker och arkitekter på jakt efter inspiration, och kommer att avslöja ett eklektiskt urval av inredning, mode och accessoarer, små möbler och designdekor, står det.
Maison&Objet i siffror
Besökare:
Maison&Obet hade totalt 96 392 besök och 69 086 unika besökare, inklusive 55 % distributörer (köpare och ospecificerade), 36 % specificerade (arkitekter och caféer/hotell) och 9 % tillverkare.
Besökarna kom från 149 länder med 56 % franska besökare och 44 % internationella besökare.
Mest besökta länderna
- Frankrike: 38 763
- Italien: 4 029
- Belgien: 3 395
- Nederländerna: 2 441
- Storbritannien: 2 144
- Spanien: 2 005
- Tyskland: 1 987
- USA: 1 437
- Portugal: 1 276
- Schweiz: 1 119 (ny)
Toppmärken per land:
- Frankrike: 964
- Italien: 322
- Belgien: 139
- Spanien: 122
- Nederländerna: 120
- Tyskland: 91
- Japan: 78
- Storbritannien: 66
- Danmark: 63
- Portugal: 58
Märkena:
2 377 varumärken och 594 nya utställare från 59 länder representerade 964 franska varumärken och 1 413 internationella varumärken.