Man måste vara nyfiken och nyskapande

Den brittiska designern Tom Dixon har skapat flera klassiker, men hans passion ligger i hög grad i att utforska och prova nya gränser. Därför sträcker sig hans arbete över allt från möbler till belysning, köksredskap, ljusstakar, vaser och parfymer. "Jag älskar att lära mig något nytt", säger han, och han drivs av att han aldrig är helt nöjd. Detta berättade han när Designbase träffade honom på Trends & Traditions.

Foto: Tom Dixon Designstudio

"Designbranschen är en fantastisk plats att vara på om man är nyfiken, och jag älskar att lära mig nya saker", berättar den brittiska designern och entreprenören Tom Dixon. 

Det är därför inte så konstigt att hans designportfölj sträcker sig från den ikoniska "S Chair" och Cobber Shade-lamporna till fat och skålar, ljusstakar, vaser och parfymer. Han älskar att utforska gränserna och prova nya saker. 

"Jag hämtar mycket inspiration utanför designvärlden; i arkitekturen, i konsten och i matlagningen." Och jag vill skapa designer som går sina egna vägar och bryter nya gränser.. Foto: Tom Dixon Designstudio

Faktum är att han inte är utbildad designer, och att han kom in i branschen var lite av en tillfällighet. Han började sin karriär på 1980-talet som musiker. År 2002 öppnade han en liten designbutik där han designade och sålde saker tillverkade i metall. Italienska Cappellini, som precis sökte designers utanför Italien, märkte honom och föll för Tom Dixons råa, industriella stil, som han själv kallar "fula saker i metall med en punk-brittisk attityd", och det blev ett spännande samarbete. 

Han arbetade som frilansare för Cappellini i några år. "Men jag är ingen bra affärsman, så när jag erbjöds ett jobb på Habitat, som ägs av världens största möbelkoncern IKEA, och jag kunde slippa affärsdelen, sa jag ja tack." Han berättar att det var helt fantastiskt att få möjligheten att arbeta med sourcing och detaljhandel över hela världen, och han älskade att vara en del av den stora koncernen. "Men efter tio år kände jag mig lite fången, och jag valde att starta mitt eget." 

Tom Dixon är känd för sin unika och innovativa designfilosofi som kombinerar traditionella material och tekniker med modern teknologi och experimentella former. Hans designer fokuserar på funktionalitet och enkelhet, men också på att skapa en känsla av drama och teatralitet i rummet. 

Men han drivs också av att han aldrig är nöjd. 

Jag tror att vi i framtiden måste titta mer på hur vi lever och vilken livslängd produkterna vi omger oss med har.

Tom Dixon

"Jag är alltid lite missnöjd med en ny produkt, och jag tror att det alltid kommer att vara så. Men jag är också alltid väldigt intresserad av vad som kommer härnäst. Och han jämför själv strukturen i sitt företag med strukturen i ett modehus, där saker går snabbt och det hela tiden sker utveckling. 'Jag vill göra saker annorlunda', säger Tom Dixon. 

Han är själv involverad i alla designarbeten, och så har det alltid varit. "Jag har egentligen bara bytt ut svetsapparaten mot limpistolen, för jag föredrar fortfarande att arbeta med 1-till-1-modeller, och det ska helst ske så tidigt som möjligt i processen, för jag behöver se hur ett produkt känns i rummet." 

Tom anser inte själv att han är en "kontrollfreak", men han har ett intresse för alla aspekter av design. I sitt designstudio har han två heltidsdesigners, och därifrån hanterar man allt från produktutveckling till logistik, marknadsföring och detaljhandel. 

CONE är en helt ny lampsockel som kan kombineras med 28 av Tom Dixons lampskärmar, inklusive MELT och MIRROR BALL.. Foto: Tom Dixon Designstudio

"Om det är något som kännetecknar den föränderliga värld vi lever i så är det rörlighet - sättet vi lever, arbetar och leker på domineras av ett ständigt ökande behov av bärbarhet och flexibilitet. Vi är inte längre bundna vid ett skrivbord eller ett eluttag, och vi vill alltmer att ljuset ska följa oss", säger Tom Dixon om den nya Portables-serien.. Foto: Tom Dixon Designstudio

Tom Dixons nya PUFF-lampa är en geometrisk lek, och lampans uppblåsta silhuett ger betraktaren en känsla av att den är nära att sprängas. "Metallstyckena är placerade så att lampan ser uppblåst ut. Skärningarna ger lampan en mjuk silhuett och släpper ut ett unikt ljus", förklarar Tom Dixon.. Foto: Tom Dixon Designstudio

"Jag har egentligen bara bytt ut svetsapparaten mot limpistolen, för jag föredrar fortfarande att arbeta med 1-till-1-modeller, och jag behöver se hur ett produkt känns i rummet.". Foto: Tom Dixon Designstudio

Foto: Tom Dixon Designstudio

Jag älskar dynamiken 

Han älskar att arbeta med nya områden och nya produktgrupper. Senast är en serie för badrummet. "Jag gillar verkligen dynamiken i det nya." 

"Jag föll nästan in i designvärlden på ett naivt sätt och med en idé om att det skulle vara roligt. Mina år på Habitat var i princip som ett universitet för mig, där jag lärde mig vad konsumenterna vill ha, om detaljhandel med mera", konstaterar Tom Dixon. 

Han anser att man inom modebranschen snabbare får erkännande för sitt arbete, och man är mer benägen att använda sitt namn över dörren. "Och det är modellen för mig och enligt min syn, det moderna sättet att göra saker på", säger han. 

Han ser också en tendens inom designbranschen att man börjar betrakta saker på ett annorlunda sätt, och han framhäver Salone de Mobile i Milano, där han denna gång - för första gången - valt att bara ställa ut på mässan. "Tidigare handlade det om affärer, nu är det ett karneval av designidéer. Jag valde att satsa på den professionella miljön och på de professionella inköparna som är på mässan, så även om vi hade hälften så många besökare som vi tidigare hade i stan, hade vi en bättre vecka försäljningsmässigt", berättar Tom, och slår fast att det för honom handlar om att inte gå i sömnen, utan ständigt överraska - även när överraskningen består i att gå en mer konservativ väg. 

"Jag tror att vi måste återvända mer till vår 'kärna'", säger han. 

Och han har hela tiden nya projekt på gång. Det betyder att andra projekt måste lämna. "Vi har inte råd att vara sentimentala. En produkt kan vara bra, men timingen eller priset är fel, och då ska den inte vara i kollektionen, även om jag tycker om den." 

Klassikerna uppstår 

Det finns flera Tom Dixon-klassiker idag, men som han säger: "Klassiker är inte något man bestämmer sig för att skapa. De uppstår bara." 

När han designar är han idag - precis som när han började på sin tid - inspirerad av produktionsmetoderna; hur produkterna tillverkas och den värld av möjligheter som öppnar sig. 

"Jag är besatt av industrin, och jag lär mig otroligt mycket genom att titta på produktion. Generellt sett hämtar jag faktiskt mycket inspiration utanför designvärlden; i arkitekturen, i skulpturerna och i matlagningen." 

Hållbarhet tänker han naturligtvis också på i designen. "Men om vi gör vårt jobb ordentligt håller produkterna i 20, 30 eller 50 - kanske 100 år. Och självklart måste vi återanvända och återvinna, men som samhälle är vi också beroende av konsumtionen, och det är viktigt att företag kan hantera den. Jag tror att vi i framtiden måste titta mer på hur vi lever och vilken livslängd produkterna vi omger oss med har", säger Tom Dixon, som betonar att han också arbetar med att hitta innovativa sätt att minska sin miljöpåverkan. "Mitt mål är att skapa design som kan ha en positiv påverkan på samhället och miljön och bidra till att skapa en mer hållbar framtid." 

Och när det är sagt, så är Tom Dixon också designern som gillar att utmana de befintliga konventionerna och normerna inom design. Han vill skapa designer som inte bara följer trender eller tidigare är utvidgningar av framgångsrika modeller, utan som istället skapar sin egen väg och bryter nya gränser. 

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023