Moebe: Filosofin om enkelheten

Moebe skapar estetik, enkel design som varar och som är konstruerad så att den enkelt kan monteras och demonteras. Cirkularitet har varit en grundläggande del av designföretagets värderingar sedan Anders Thams, Nicholas Oldroyd och Martin de Neergard Christensen för nästan 10 år sedan fann en gemensam mission att skapa design som kan bidra till att göra världen till en bättre plats för oss alla.

Martin de Neergard Christensen, Nicholas Oldroyd och Anders Thams står bakom Moebe.. Foto: Moebe

"Kanske är det vi verkligen behöver mindre - mindre brus, mindre röra, mindre avfall. Plats att andas och uppskatta de små vardagsögonblicken som ger mening i våra liv."

Så står det på den danska designvarumärket Moebes webbplats, och det kan väl sägas vara essensen av varumärket som 2024 kan fira sitt 10-årsjubileum. Estetik, enkelhet och konstruktioner som enkelt kan monteras och demonteras så att allt kan återvinnas.

Moebe är baserat i en gammal industribyggnad på Amager, och här kommer företaget och dess produkter till liv.

Bakom Moebe står Anders Thams, Nicholas Oldroyd och Martin de Neergard Christensen. Alla tre hade karriärer inom design innan Moebe, men de förenades av en gemensam målsättning att skapa intelligenta, högkvalitativa designlösningar som inte bara fungerar bra och ser bra ut, utan också uppmuntrar människor att njuta av livet med färre distraktioner.

Ända från början var målet att skapa design som kan bidra till att göra världen till en bättre plats för oss alla. 95 procent av produkterna tillverkas i Europa, och allt är designat i delar som gör det enklare och billigare att reparera än att köpa nytt. Därför är designen också enkel. Den ska inte bli omodern och behöva bytas ut bara för att färgen inte längre passar", säger Nick och Anders.

Foto: Moebe

Foto: Moebe

Foto: Moebe

Foto: Moebe

Foto: Moebe

De vill inte kalla sina möbler och accessoarer för klassiker, för som Anders säger: Alla vill skapa en klassiker, men sanningen är att det är mycket få som faktiskt lyckas med det. "Men vi vill skapa design av hög kvalitet som varar i många år."

Redan från början tänkte de tre formgivarna bakom Moebe på design som kunde återanvändas och återvinnas, och idag är tillverkarna också involverade, vilket skiljer sig från början. Faktiskt är 40 procent av Moebes produktion fortfarande i Danmark, där de har vuxit sida vid sida med ett litet snickeri som inte längre är så litet.

Men även när det kommer till produktion har de alltid haft en internationell inriktning när det gäller försäljning.

"Ett av de första sakerna vi gjorde var faktiskt att åka till London och Hamburg och helt enkelt knacka på dörrarna hos ett antal butiker, och med den utgångspunkten har vi faktiskt alltid haft en internationell försäljning."

Nick och Anders berättar också att Moebe har haft en organisk tillväxt under åren. "När vi startade hade vi knappt de 50 000 danska kronor som krävdes för att etablera ett ApS (aktiebolag). Det innebar att vi snabbt behövde få ut våra goda idéer och komma igång, och på det sättet utvecklades vi och skapade en grund för företaget." Men de höll fast vid att producera i Danmark och Europa istället för i Östasien. "Det är klart att det kostar. Man måste vara villig att investera, och därför har vi heller inte en stor vinst varje år. Men vi klarar oss", säger de med ett leende.

Ramarna var den första "stora" produkten från Moebe - och återigen: Helst enkla med en ram i trä eller aluminium, glas på båda sidor och en mycket enkel konstruktion som gör att bilderna enkelt kan bytas ut. Detsamma gäller speglarna, som också har en enkel upphängning.
 

Foto: Moebe

En bred portfölj

Idag inkluderar kollektionen både accessoarer och en mängd möbler samt belysning, och målet är att skapa en bred kollektion där gemensam nämnare är arbetssättet med konstruktionernas enkelhet. Missionen fortsätter.

Under åren har Moebe utvecklats och utöver designen har det tillkommit en affärs- och varumärkesaspekt. "Vi har genomgått en inlärningsprocess. Under en tid ägnade vi nästan 60 procent av vår tid åt affären. Men idag har varumärket kommit så långt att vi kan fokusera mer på designen. Vi har en verkstad i grannhuset där vi kan gå ner och 'leka' och på så sätt skapa nya intelligenta designlösningar", säger Anders.

Men de håller fast vid sin "filosofi om mindre". De skalar ner till kärnan och hittar grunduttrycket.

"Det inspirerar oss att ta reda på hur man kan göra saker så enkla som möjligt. Det ger oss en grundläggande förståelse för hur vi kan göra design till vår egen och kristallisera vem vi är."

Men tankesättet har i princip inte ändrats på 10 år. Moebe har funnits där. De började med Frame, Candleholder och Pinch, eftersom det var ekonomiskt möjligt att producera. Idag är de längre fram med möblerna. Men det är inte för att Anders, Nick och Martin har en ambition att bygga upp en kommersiell kollektion som måste innehålla vissa element. "Vi drivs mer av vad vi själva kan tänka oss, och det vill vi kunna fortsätta med, även om det inte är exemplet på hur man driver ett designföretag", säger de med ett leende.

Men det är viktigt för dem att inte tappa bort vad som är roligt. "Vi måste se till att märket inte flåsar oss i nacken med 'nu måste vi också ha ...', för vi vill hellre växa långsamt med ett par designer per år. Vår ambition är inte att ha en enorm katalog, utan att designa en hållbar kollektion med möbler och design som stannar i kollektionen under en tid. Därför designar vi i vår tid, men vi försöker inte träffa en trend. Om man gör det är man redan för sent ute", säger Nick och Anders.
 

Foto: Moebe

Struktur i företaget

Idag har företaget struktur, men det ska inte finnas struktur i designen. "Vi har alltid en lång lista med idéer. Vanligtvis tar den som brinner mest för idén ledningen och ser till att driva projektet vidare, men vi samarbetar gärna och drar nytta av varandras styrkor", förklarar Anders.

Han kallar Nick för en idékälla. Men de är överens om att man aldrig slutar tänka på design. "Man tänker på design när man följer barnen till skolan, när man reser eller oavsett vad man annars gör. Det kan vara en möbeldesign eller det kan vara ett annat sätt att hänga en dörr på."

De tre går alla olika tillväga när de designar, och de värnar om de skillnader som finns. Anders trivs bäst i verkstaden, och Nick trivs bäst utanför huset, och det måste finnas plats för allt.

Idag har Moebe 15 anställda. Det ger de tre formgivarna frihet. "Vi har anställt människor som är bättre än oss på att driva företaget. Det ger oss i högre grad möjlighet att dra oss tillbaka till designen", och när det gäller affären vill de inom de kommande åren bygga upp en bred kollektion som kanske är 2-3 gånger så stor och som innehåller produkter från små accessoarer till stora möbler. "Men det skulle också vara fantastiskt om vi kunde få bygga hus."

Nick och Martin är utbildade arkitekter, och Anders är möbelsnickare, så drömmen ligger absolut inom räckhåll. "Och egentligen finns det inte så stor skillnad i processen, vare sig det gäller arkitektur eller design", säger Nick och betonar att det skulle passa bra för Moebe: Att tänka på nya sätt att bygga ett hus.

Cirkularitet är en integrerad del av Moebe - och har alltid varit det. "Och om fem år borde det inte ens vara en konkurrensparameter längre", anser Anders och Nick. Idag arbetar de uteslutande med europeiskt trä, och Moebe är både ett FSC®- och ett PEFC-certifierat® varumärke, samtidigt som de samarbetar med EU-Blomsten® när det gäller hållbar inköp och produktion.

De understryker att de är på en bra plats med Moebe. "Men vi vill naturligtvis komma in på fler marknader, stå ännu starkare och sätta vår designprägel på branschen. Men vi är också selektiva när det gäller distribution. "Vi vill ha rätt samarbetspartners som harmonierar med och förstår det vi vill. I princip ser vi Moebe som en del av en gemenskap. Vi har fantastiska ambassadörer som har stöttat oss från början. Nu är vi där vi kan ge något tillbaka genom att stödja försäljningen med marknadsföringspengar."

Moebe arbetar inte med kampanjer och tävlingar. "Vi ser istället till att bygga upp marknaden och behålla fokus."

De har inte som mål att bli ett stort företag med investerare. "Men vi vill utveckla ett hållbart företag som står länge." Precis som Moebes design.
 

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: En cirkulär designbransch

Många av designbranschens företag skulle vilja vara mer cirkulära, men hur inför man en cirkulär affärsmodell och var börjar man resan? Det finns ett växande intresse för hållbara material och resurser. Men det handlar också om lokal produktion, återvinning och återvinning och energisnål teknik.

 

Det har vi tittat på i detta tema, där Frank Engelbrecht, Lifestyle & Design Cluster berättar att det faktiskt inte är så ohanterligt att börja jobba med cirkulär ekonomi. Och vi tittar på den nya "förpackningslagen", som träder i kraft 2025.

Relaterat innehåll

07.05.2024Designbase.se

3daysofdesign: Här skapas drömmar

07.05.2024Designbase.se

Trender & Traditioner blev en succé

03.05.2024Designbase.se

Nio designföretag slåss om den norska industrins viktigaste utmärkelser

02.05.2024Designbase.se

Färgtrender 2025 handlar om harmoni

01.05.2024Designbase.se

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjolårets besökssiffror

29.04.2024Designbase.se

Nordstil säger ett hållbart tack till regionen

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023