Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

Nordic Circular Summit uppmanar till transnationellt samarbete i Norden för att skala cirkulära lösningar

Foto: Nordic Cirkular Summit

Nordic Circular Summit hölls i Helsingfors häromdagen. Evenemanget fokuserade på nordiskt entreprenörskap och startups som innovativa drivkrafter för att bygga en cirkulär marknad i Norden.

Mer än 3 000 cirkulära, hållbarhets- och affärsmän och politiker deltog både online och personligen och deltog i mer än 20 sessioner som behandlade ämnen som systemförändring, natur, biologisk mångfald, finans och investeringar och cirkulära samhällen.

Evenemanget arrangeras av Nordic Circular Hotspot och Nordic Innovation som ett officiellt förevenemang för World Circular Economy Forum och Slush, Europas största startup-konferens.
Under de två dagarna fick deltagarna fokusera på hur entreprenörskap, cirkulära affärsmodeller och finansiering kan underbygga övergången från linjär till cirkulär ekonomi i Norden. Det kommer också att läggas fokus på utveckling av experimentella idéer för nya affärsmodeller i stor skala över Norden och värdekedjor.

Målet med toppmötet var att hitta sätt att koppla ihop innovativa startups inom den cirkulära ekonomin med investerare. Dessutom är det väsentligt att arbeta över gränserna för att bygga cirkulära ekonomiska system som kan integreras i samhället och det dagliga livet.

Ett av hindren är att det kan vara utmanande att flytta material mellan länder för effektiv återanvändning eller upcycling. Gränsöverskridande transporter innebär ofta höga kostnader och även mellan nordiska länder kan tillgång till material nekas. Förbättrade policyer för gränsöverskridande transporter kan öppna upp den nordiska marknaden och skapa fler tillväxtmöjligheter för företag.

Betina Simonsen, chef för det nationella företagsklustret Lifestyle & Design Cluster, ser startups och entreprenörskap som avgörande för att accelerera den cirkulära ekonomin:

"Omställningen till en cirkulär ekonomi kräver ett system som omsätter idéer och visioner till verklighet. Det innebär också experiment med olika affärsmodeller. Entreprenörer måste få bättre tillgång till inspiration och insikt om möjliga affärspartners över hela Norden. Vi ser ofta att de Cirkulära startups och förändringar i företag i Norden bygger på liknande idéer och sätt att arbeta med värdekedjor Det är viktigt att träffas för att utbyta erfarenheter och lösningar”, avslutar hon.

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023