Nordsjö firar 20 år med ColourFutures och Årets färg

Under de senaste två decennierna har Nordsjö tagit fram trendrapporten ColourFutures, som varje år (baserat på globala insikter) förutser det kommande årets färgtrender samt Årets färg. När man blickar tillbaka kan man se att både enskilda händelser och de mer långtgående förändringarna i samhället har påverkat vårt val av färger på väggarna.

Nordsjös idé om färgpaletten för 2023. Foto Nordsjös.

Det är välkänt att det som händer i samhället påverkar våra liv och hur vi dekorerar och färgsätter våra hem. För ett varumärke som Nordsjö är det därför viktigt att förstå vilken riktning världen går socialt, miljömässigt och ekonomiskt, för att kunna förutsäga vad konsumenterna kommer att behöva och bli inspirerade av. Därför bjuder Nordsjö varje år in en internationell grupp av design- och trendexperter för att tillsammans med företagets egna experter genomföra omfattande forskning och förutsäga färgtendenser för det kommande året. Forskningen utgår från de trender som råder både i vårt samhälle och världen över. Resultatet av dessa diskussioner är trendrapporten ColourFutures – som har släppts varje år mellan 2004 och 2023. Denna rapport innehåller ett övergripande tema för året som samlar fyra dominerande trender som sedan tolkas med aktuella färgpaletter, där Årets färg går som en röd tråd genom de fyra färgpaletterna.

”Om vi ser tillbaka på de 20 år som vi har producerat vår ColourFutures-rapport kan vi se hur olika färger har stått i centrum. Kallblå toner var i rampljuset under åren efter millennieskiftet. Runt 2011 var världen lite mer instabil och färgen gul fick fäste, det kom sig av våra försök att skapa en positiv känsla i hemmet. 2017 sökte vi oss i stället mot det enkla och tidlösa – färgen Denim Drift symboliserar gemenskap och en lugn livsstil. 2021 kändes världen labil och behovet av stabilitet gjorde att vi var tvungna att hitta modet att acceptera förändring – då valde vi den varma gråbruna färgen Brave Ground som Årets färg”, säger Ann-Charlotte Linde, färgchef på Nordsjö.

Nordsjös idé om färgpaletten för 2023. Foto Nordsjös.

Under 20 år har det skett ett tydligt skifte mot mer naturnära färger – en trend som når sin höjdpunkt i år, både i ColourFutures-rapporten som helt och hållet inspirerats av naturen och i Årets färg 2023 med färgen ”Wild Wonder”, en nyans som inspirerats av de varma tonerna hos nyskördade grödor. Dess mjuka glöd ger oss en direkt koppling till naturen och skapar en känsla av energi och positivitet. Folk söker efter stöd, sammanhang, inspiration och balans i dagens värld och vänder sig till naturens underverk för att hitta det. Man rent av förundras av naturens magi, vilket sammanfattas av temat för 2023 – seeds of wonder.

”Det både är och har varit väldigt spännande och inspirerande att analysera orsaken till morgondagens trender och de färger som speglar människors känslor och behov. Årets färger som är inspirerade av naturen tror jag kommer att uppskattas mycket av våra kunder”, säger Ann-Charlotte.

-PF

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023