Paddywax: Designade doftberättelser

Det innovativa amerikanska doftljusmärket Paddywax firar 25-årsjubileum 2021. Lagom till jubileet lanseras doftljusen på den nordiska marknaden av Ohlsson & Lohaven i Simrishamn.

Serien Apothecary, inspirerad av gammaldags apoteksflaskor, är i fokus i Ohlsson & Lohavens nordiska lansering av Paddywax doftljus. Foto: Ohlsson & Lohavens.

Paddywax startades som ett design- och storytellingdrivet företag i Nashville, Tennessee, 1996. Idén var att producera doftljus utifrån olika teman som sedan får bestämma valet av doft, material och formgivning. Varje doftljus föds ur en berättelse som med hjälp av design får fast form i en produkt.

Idag har företaget hunnit utveckla ett stort antal kollektioner utifrån olika teman, vilket har resulterat i en bredd som gör produkterna relevanta för många olika målgrupper och kunder – allt från inrednings- och lifestylebutiker till florister, skönhetssalonger, presentbutiker, bokhandlare med flera.

En bärande idé i varumärket är också ett långsiktigt hållbarhetstänkande. Brännmaterialet är sojavax som kombinerats med olika doftoljor. Doftljusen är fria från palmolja, är veganska och har inte testats på djur i något led. Sojavax brinner med ren låga och sotar inte. Varje behållare designas för att kunna användas för andra ändamål när ljuset har brunnit ut. All design, från materialval, till färg, form och grafik naturligtvis doft, sker i Nashville.

”Det är ett väldigt intressant varumärke att arbeta med, med hög designgrad och ett brett prisspann. Och det är sympatiskt att varumärket är så starkt drivet av den kreativa biten. Som de själva säger, det är ett ’labor of love’. Eftersom det är så brett med olika teman kan produkterna också vara intressanta för många olika typer av butiker”, berättar Carolina Olsson på Ohlsson & Lohaven som tar varumärket till den nordiska marknaden.

Alla kärl i Paddywax sortiment är designade för att kunna användas till annat när ljuset är utbrunnet. Kin är inspirerat av den japanska te-, och saketraditionen och kommer i glaserade keramikkärl. Foto: Ohlsson & Lohavens.

Sex teman
Ohlsson & Lohaven är en Simrishamnbaserad grossist inriktad på presenter, ofta med kulturanknytning. Företaget startades på 1980-talet och arbetade bland annat mycket med museer som kunder. Idag omfattar sortimentet omkring 2 000 artiklar från varumärken som Gentlemen's Hardware, Games Room, Ridley's, Gift Republic, Luckies, Suck UK, Rubinato, Bekking & Blitz, Petit Collage och de senaste tillskotten Designworks och Paddywax. Bland företaget cirka 1 000  kunder finns allt från traditionella presentbutiker till lifestylebutiker, leksakshandlare, museer och naturligtvis e-handel. Försäljningen sker direkt från lagret i Simrishamn vilket innebär att företaget kan leverera till butik på några dagars varsel.

Serien Library är inspirerad av författare som Jane Austen, Emily Brontë och Charles Dickens. .

I ett första skede presenteras sex linjer från Paddywax på den svenska marknaden.

”De teman som vi lanserar nu är Hygge, som är inspirerat av skandinavisk livsstil och design och kommer i kärl av matt keramik med kopparlock. Kin är inspirerat av den japanska te-, och saketraditionen och kommer i keramikkärl med en vacker glasyr. Library är inspirerad av författare som Jane Austen, Emily Brontë och Charles Dickens och kommer i större kärl av mörkt, matt glas eller mindre kopparfärgade plåtaskar. Impressions är lite som vänskapsarmband med symboler med budskap. Kärlen i matt keramik gör sig som roliga blomkrukor och kan också användas som penn- eller prylställ på skrivbordet. Eco kommer i grönt återvunnet glas med bambulock. Men vårt största fokus är Apothecary, inspirerad av gammaldags bärnstensfärgat apoteksglas som ger ett varmt ljus”, berättar Carolina Olsson.


Bred målgrupp
Marknadsföringen av Paddywax kommer att ske genom Ohlsson & Lohavens B2B-plattform, www.ohlssonlohaven.se.
”Där har vi vår befintliga kundbas. Vi har en stor bredd bland våra nuvarande kunder och hos Paddywax finns någonting för alla. Hygge skulle fungera bra i inredningsbutiker, Library hos bokhandlare, Eco hos florister och Impressions i presentbutiker. Men alla kollektioner kan fungera brett och inte bara för en specifik målgrupp”, säger Carolina Olsson.

www.ohlssonlohaven.se

Ohlsson & Lohaven

Presentgrossist med ett trettiotal varumärken i portföljen

Antal kunder: Ca 1 000 i Sverige, Norge, Danmark och Finland

Omsättning: 18 miljoner kronor (2020)

Antal anställda: 11

Huvudkontor och lager: Simrishamn

Paddywax

Innovativt amerikansk doftljusmärke som skapar kollektioner byggda på olika teman. Stort fokus på hållbarhet med miljövänlig sojavax och återanvändningsbara, ofta återvunna, kärl.

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023