Pippi hjälper flickor på flykt

Design House Stockholm deltar i Rädda Barnens kampanj Pippi of Today.

Jubileumsmuggarna kommer i två storlekar och med två olika motiv..

I år är det 75 år sedan den första boken om Pippi Långstrump kom ut, världens starkaste och snällaste och modigaste flicka som bor alldeles ensam utan sin mamma och pappa. Då, liksom nu, befann sig miljontals människor på flykt undan krig och förföljelse. Idag beräknar FNs flyktingorgan UNHCR att över 70 miljoner har tvingats lämna sina hem, omkring hälften av dem barn.

Vid årsskiftet lanserade Design House Stockholm ett samarbete med Astrid Lindgren AB som ska ge stöd till Rädda Barnens kampanj Pippi of Today. Syftet är att hjälpa utsatta flickor på flykt. Design House Stockholm har tagit fram två jubileumsmuggar och tillhörande förpackningar med motiv hämtade från berättelserna om Pippi Långstrump. För varje såld mugg går tio kronor oavkortat till Rädda Barnens hjälpinsatser. Målet är att bidra med en miljon kronor under året.

Idag tvingas fler barn än någonsin tidigare att fly från sina hem. Till Pippi Långstrumps 75-årsjubileum har Design House Stockholm tagit fram två muggar för att bidra till Rädda Barnens kampanj Pippi of Today, till hjälp för flickor på flykt.

Som inspiratör och förebild för unga flickor över hela världen är Pippi Långstrump helt unik. Att både Pippi och en person som Greta Thunberg kommer från Sverige är ett intressant sammanträffande, tycker Design House Stockholms vd Anders Färdig.

”Jag tror att det finns en koppling. Det finns värden som Astrid Lindgren stod för som delas av de som vill skydda både världen och den lilla människan, barnet, idag. Det är viktigt att produkten uttrycker det, och det tycker vi att den gör. Jubileumskollektionen är älskvärd för att den lyfter fram Pippi och de egenskaper som hon har”, säger han.
Produktutvecklingen gick mycket fort. Beslutet att sätta igång togs på vårkanten 2019 och de färdiga produkterna levererades till butik vid nyåret 2020.

”I normala fall skulle ett sådant här projekt ta ett år. Det här tog tre månader”, berättar Anders Färdig.

Så hur formger man en mugg som ska symbolisera Pippi Långstrump, en av världens mest älskade litterära figurer? Projektgruppen på Design House Stockholm, som förutom Anders Färdig bestod av produktutvecklaren Ingrid Persson och den grafiska formgivaren Amanda Wärff, funderade över vilka kännetecken som är mest utmärkande för Pippi.

De morotsröda flätorna var ett självklart val. Prickarna som hon målade på sin häst Lilla Gubben likaså. Orden på muggarna, ”Brave”, ”Kind” och ”Strong”, symboliserar hennes personlighet. Typsnittet är Pippis Långstrumps egen handstil, lånad från Ingrid Vang Nymans illustration till scenen när Pippi ligger på golvet och skriver inbjudningar till sitt födelsedagskalas. I botten sitter en stämpel som berättar om jubileumsåret 2020. Den varma beigea färgen är lerans egen naturliga kulör.

Förstaupplagan av Pippi Långstrump gavs ut av förlaget Raben & Sjöberg 1945..

Muggarnas kommer i ett omslagspapper som är ett brev som Amanda Wärff skrivit om hur figuren Pippi Långstrump kom till. Astrid började berätta om Pippi på uppmaning av dottern Karin som var sjuk i lunginflammation.

”Vi bestämde oss för en mugg. Men det är inte bara en mugg, det är en bärare av ett budskap. Och det trevliga med den är att man använder den varje dag”, konstaterar Anders Färdig.

Genom åren har berättelserna i Astrid Lindgrens böcker lockat många av de främsta skådespelarna, regissörerna och musikerna av sin tid. Det är ett arv som förpliktigar.
”En märklig sak är att man alltid frågar sig vad Astrid Lindgren själv skulle ha tyckt. Det gör man i och för sig när man jobbar med våra skickliga formgivares produkter också. Men med Astrid är man livrädd. Med allt som Georg Riedel, Tage Danielsson och andra har gjort vill man inte komma med någonting dåligt”.

Samarbetet med Astrid Lindgren AB inleddes med en kollektion muggar med citat av både hennes bokfigurer och författaren själv som lanserades härom året. Astrid Lindgren AB hade kontaktat Design House Stockholm med en förfrågan om att göra Pippi Långstrump-muggar efter att ha sett företagets muggar med motiv av Elsa Beskow.

”Vi kände att Pippi-muggar inte var alldeles rätt för oss då. Men vi tog del av materialet och tänkte att vi ska inte göra Pippi, vi ska göra Astrid”, minns Anders Färdig.

De gick igenom alla böcker och även annat skrivet material av Astrid Lindgren och hittade guldkorn efter guldkorn.

”Vi fick Astrid Lindgren ABs tillstånd att även använda citat från Astrid själv, exempelvis från hennes brev. Det gav en helt annan bredd till projektet. Astrid uttrycker sig lika kärnfullt som sina figurer”.

När det här skrivs har citatmuggarna sålts i omkring 150 000 exemplar runt om i världen. I grunden ligger naturligtvis Astrid Lindgrens unika formuleringskonst. De noga utvalda citaten kommer oundvikligen att passa in på personer i konsumentens vän- och familjekrets och då är sannolikheten stor att den personen får en citatmugg i present.

”De två projekten tillsammans med Astrid Lindgren AB har varit bra för ett företag som Design House Stockholm. Det kan ibland vara svårare att göra någonting riktigt bra av sådant som kanske kan tyckas vara lite banalt”, säger Anders Färdig.

Målet med jubileumsmuggarna är att sälja 100 000 muggar under året. Då kommer försäljningen att ha bidragit med en miljon kronor till Rädda Barnens hjälpinsatser. Men förhoppningsvis kommer muggarna att leva vidare även efter jubileet, fast då utan den unika jubileumsstämpeln i botten. ”Kanske blir de framtida klassiker, samlarobjekt som Lisa Larssons Pippifigurer i Japan”.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023