Trend Formland: Vi är alla ’One of a kind’

Formands trendzon avspeglar den här gången tidens sökande efter det unika och personliga, det sammansatta och det uppfinningsrika.

Keramik, råa, naturliga ytor och ett uttryck som är perfekt imperfekt. Från Vilderbøll..

"Vi befinner oss i en paradoxal tid, där gränsen mellan det äkta och det artificiella, det digitala och det människa blir alltmer suddig. Vi måste vara bra på att vara människor, på samvaro, det sociala och det fysiska mötet som vi har behövt klara oss utan det senaste året. Vårt behov av interaktion, erfarenheter, överraskningar, samhällen, inspiration och hopp är understimulerat och vi ser fram emot att uppleva det fysiska mötet igen”, hörs det från Mille Fly och Sofie Helsted från Studie FLYHELSTED, som ligger bakom Formlands trendzon ’One of a kind’. 

’One of a kind’ är en butik skapad av sammansatta element, både i stil, stämning och formspråk. Det är befriande, vackert och experimentellt. Här blandas design och återbruk, de uppcyklade och sammansatta produkterna är i fokus. Kreativitet och uppfinningsrikedom har fått utrymme så att en bra berättelse kan föras vidare. Vi återvinner material som trä, metall, glas och betong, som underbygger visionen om en upplevelse, med plats för den personliga, för humor och det unika. 

’One of a kind’ utstrålar 1970-talets anti-smartness och 1980-talets elektriska vibe och färger. Tillsätt en nypa av dagens behov av individualitet. Det är här kontrasterna möts i en mängd av former, material och uppfinningsrikedom. Inspiration till att också din butik kan bli en ’One of a kind’-upplevelse, säger de båda.

”Förändringar blir det nya normala i framtiden. De unga söker efter en flytande linje mellan könen och behöver inte definiera sig som en man eller kvinna. Klimatkampen sattes också på agendan av de unga, och vi har blivit medvetna om att det är för dem vi måste acceptera förändringarna. Förändringar öppnar för nya möjligheter och tvingar oss ut ur vår trygghetszon. Det bidrar till att skapa hopp och ljus för en bättre framtid”, säger Mille och Sofie.

Vi måste skapa en ny berättelse och vision för framtiden, där de värden som har förknippats med status och det goda livet ersätts av nya värden som kan återuppbygga upp den värld vi måste leva i. Flera av oss har kommit närmare naturen och uppskattar den som en plats där vi kan finna ro och återfå vår balans.

Tekniken har också fått en jätteboost den senaste tiden. Vi har alla mycket snabbt lärt oss att vara virtuella, och många företag har fått utveckla och anpassa sin verksamhet till nya plattformar för att nå sina kunder. Men digitalisering innebär också att vi får en större möjlighet att bo där vi vill vara, och på det sätt som vi skulle vilja bo.

Återvinning tänks in överallt. Vår användning av resurser måste optimeras och fokus ligger på hur vi utformar produkter med minsta möjliga avfall och med möjlighet till att UPcycle, REcycle eller DOWNcycle och reparera.

Som företag behöver man ta ställning. Inte bara till material utan även till transporter, energiförbrukning, webbplats etcetera. Du ska, som en producerande verksamhet, ha en plan för hur du vill nå klimatmålen och hur vägen dit ser ut.

Vi har sett en boom i intresset för hantverk som en motvikt till det digitala. Vi söker det analoga och saker som tar tid, och vi finner tillfredsställelse att vara en del av en process och utveckling som vi inte kan skynda på och som ger ett fysiskt resultat. Stickning och hantverk har jämförts med meditation. Man är närvarande i nuet och kan släppa världen omkring sig för en tid.

Färger:

BLÅ: Lugnar och slappnar av, motverkar kaos • Öppnar upp för kommunikation • Utökar ditt perspektiv och intuitionskapacitet • Ger en känsla av svalka och ro

BRUN: Ger en känsla av hälsa • Stabiliserar • Jordar dig • Tillför ordning i ditt liv

RÖD/ORANGE: Ökar din entusiasm • Stimulerar energi och kan öka blodtrycket, ge hjärtklappning och ökad puls • Uppfordrar till handling och ökar ditt självtillit • Ger en känsla av säkerhet och skydd mot rädsla och ångest

Material:

Hårda och industriella material som stål, glas, betong, terrazzo och speglar möter ett mjukt universum av gardiner i glänsande tyger, keramik, trä, målade ytor

Mönster:

Blomster, ränder och rutor på både kuddar och tapeter

Formspråk:

Organiskt och flytande, handgjord och unikt. Runda former, rör, kanaler, det deformerade, åldrat och konstnärligt. Som motvikt ser vi det hårda, det kantiga och det industriella

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

15.03.2024Designbase.se

Creativeworld-utställare skänker konstmaterial till barn

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023