Unga talangfulla nordiska designers hedras över hela världen

När Maison&Objet slår upp portarna till mässan i september blir det med Rising Talents från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. Därmed läggs verkligen fokus på det nordiska designuttrycket och inte minst på de nya kommande formgivarna från Norden. Möt dem här.

Lab La Bla är en av de nya Rising Talents på Maison&Objet i september. Foto: DR

I år har Maison&Objet-teamet tagit sig norrut för att välja ut mottagare av 2024 års Rising Talents Awards. Pristagarna, som kommer från alla de nordiska nationerna: Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island, är alla under 35 år och har grundat sina designstudior under de senaste fem åren.

"De unga talangerna visar dynamik och driv och stöds av en rik historia av globalt erkända talanger och betydande hantverk. I norra Europa finns ett annat förhållningssätt till tid och naturmaterial. Den unga generationen definierar ett nytt språk, ofta nära hantverk och kollektiv design”, säger Dereen O'Sullivan, chef för Rising Talents Awards för Maison&Objet.

En jury med transnationell känsla

Juryn består av etablerade talanger och experter från vart och ett av de nordiska länderna.

Den fransk-svenska designduon Färg & Blanche har samarbetat med Gesa Hansen – en dansk designer bosatt i Fontainebleau. Joanna Laajisto, vars arkitektur- och designstudio i Helsingfors är specialiserad på gästfrihet, handel och arbetsplatser. Islands Halla Helgadóttir - konsult, grafisk designer och chef för marknadsföringsbyrån Iceland Design and Architecture. Cecilie Molvær Jørgensen, Senior Advisor på Design and Architecture Norway. David Thulstrup - dansk arkitekt och designer. Stéphane Galerneau, ordförande för Ateliers d'Art de France, har utsett vinnaren av Rising Talent Award Craft som har gått till Malin Ida Ericksson.

Rising Talent Award Craft

Malin Ida Ericksson är 31 år och keramiker och hon har vunnit Rising Talent Award Craft. Hon är utbildad i konst från Göteborgs universitet och sedan från Bergen i Norge, och hon tog en magisterexamen vid Konstfack i Stockholm (Konstfack). Hon har etablerat sin ateljé i Stockholm.

Malin Ida Ericksson - Rising Talent Craft vinnare. Foto: Sofie Blumenthal

"Mitt arbete kretsar kring tidens gång", säger hon. "När jag började mina konststudier dog min mormor, och det gav mig en medvetenhet om denna oundvikliga flykt. Lera är ett bra sätt att uttrycka den föreställningen - den är formbar, föränderlig; om du inte avfyrar den kan du fortfarande förändras den genom att fukta den, när den väl har varit i ugnen kommer den att förbli fast för alltid".

"Vårt val föll på en svensk keramiker som arbetar på gränsen mellan fint hantverk och konst", förklarar han. "Mitt i all kreativ energi från de nordiska länderna har hon lyckats göra sig uppmärksammad genom att skapa fantastiska skapelser med en specifik teknik som blivit hennes varumärke".

Rising Talent Award - talanger

Christian + Jade – Materialfilosofi: Christian Hammer Juhl, 33 år och från Danmark, och Jade Chan, 29 år och från Singapore, är båda utexaminerade från Design Academy Eindhoven, och har nu etablerat sin studio i Köpenhamn.

Christian + Jade - Vinnare av Tising Talent Award. Foto: Olivia Rohde

Vad minns du mest från dina studier?

Design Academy Eindhoven erbjuder inte en examen i industriell design som sådan, men den erbjuder ett brett perspektiv och öppenhet. Vår avdelning hette t.ex. "Människa och kommunikation". Ett exempel på ett studieämne kan vara något i stil med: "Något du inte kan ladda ner".

När vi startar ett projekt tänker vi inte: "Vi vill göra en stol". Vi tittar på ett material och funderar på historier som vi kan låta det berätta.

Aluminium, glas, trä... Varför skapas dina mönster alltid av ett enda material?

Istället för att kombinera olika material föredrar vi att gå på djupet med alla aspekter av ett enda material. Alltför ofta skiljs saker från sin ursprungliga historia. Du köper en sak och den säger ingenting om händerna som hanterade den eller hur den kom till. Vi är fast beslutna att tänka om vad som gör dessa saker så värdefulla.

Var växte denna träbit? Vad kännetecknar just denna variant? Det är vår utgångspunkt.

M&O: Kan du berätta några av dina historier?

Christian: Under vår vistelse på Schloss Hollenegg Castle i Österrike skapade vi en glasfontän som rinner ut i en serie glas med skaft. Den skapades med hjälp av 17 kilo sand från en tunnel under slottet. Dess sammansättning ger den en karakteristisk grön nyans. Slottet tillhör huset Liechtenstein, som producerar vin. Denna fontän är designad för att dela frukten av detta land i glas gjort av dess sand.

Ali Sha Gallefoss - Glädjen över det oväntade: Ali Sha Gallefoss är 35 år och växte upp i Bergen, Norge. Han studerade vid Konsthögskolan innan han tog en magisterexamen vid Konsthögskolan i Oslo, där han nu bor och arbetar.

Varför välja en högkonstnärlig uttrycksform istället för industriell design?

På den tiden inspirerade inte industridesign mig. Allt kändes som en upprepning av 1960-talets guldålder. Skandinavisk design är mycket välgjord och mycket subtil, men lite tråkig. Varför skulle du inte kunna känna regnet, se vädrets färger, uppleva bergens karga? Allt är så vackert. Därför gick jag för en lite mer konstnärlig design. Jag skulle vilja att min konstnärliga forskning leder till framtida serieproduktioner.

Ali Sha Gallefoss - Vinnare av Rising Talent Award. Foto: Daniel Civetta

Vad skulle du säga är din filosofi?

Jag har ingen speciell filosofi. Det du ser är ren glädje, intuition och acceptans. Acceptans att saker och ting kan vara ofullständiga. Jag rör mig mycket när jag gör något, och denna rörelse visar sig i mina skapelser. Det är det som skapar en känsla. Jag inspireras av naturen, dess subtila rörelser och det liv den ger. Jag bor i staden och jag saknar Moder Natur.

Vad är ditt förhållande till ditt material?

När du ritar för mycket tappar du något på vägen. Jag föredrar att låta materialen uttrycka sig. Till exempel, för att skapa mitt sandgjutna bord, hällde jag smält aluminium över ett sandigt landskap med reliefer. Metallen skapade sedan sina egna rörelser, och resultatet är en slät, platt fasad ovanpå med en yta som bevarar bildningen av sanden nedanför – full av kratrar. Jag gillar lyckliga tillfälligheter. När något går fel och överraskar mig ger det mig glädje.

Lab La Bla - Exploderar processen: Axel Landström och Victor Isaksson Pirtti är båda 31 år gamla och växte upp i den lilla staden Luleå nära polcirkeln i Sverige. Omedelbart oskiljaktiga följde de den utbildningen vid Lorenzo de' Medici Institute of Jewellery Design i Florens, följt av en examen i industriell design i Sverige. De bor och arbetar nu i Malmö.

Vilket inflytande har din hemmiljö på ditt arbete?

Luleå inrymmer ett stort stålverk som levererar en stor del av Europas stål. Stål är livsnerven i hela regionen. Samtidigt är naturen vacker. Relationen mellan industri, människor och miljö är avgörande för vårt arbete. Vi letar alltid efter alternativa produktionsmetoder. Designers har ett stort ansvar eftersom de befinner sig i gränslandet mellan innovation, råvaror och produktionsmetoder. De måste ständigt överväga att skapa ett dygdigt och hållbart system.

Lab La Bla - Vinnare av Rising Talent Award. Foto: DR

Hur fungerar din duo?

Vi träffades när vi var nio månader gamla, så vi kommunicerar nu intuitivt. Vår studio är vår lekplats och vårt förhållningssätt bygger på det roliga och det absurda. Vi arbetar med tekniker och specialister av alla slag och hackar oss in i deras processer genom att experimentera och leka med dem tills något fastnar. Det är alltid något störande på gång och vi strävar alltid efter att bryta nya gränser. Vårt arbete är experimentellt, vilket förklarar varför vi säljer till gallerier. Denna kreativitet är tänkt att ingå i de mer kommersiella produkterna i framtiden.

Hur översätts denna process till projekt?

Stora stålgrupper borrar in i klipporna för att hitta mineralfyndigheter. De extraherar sedimentkärnor från djupet för vidare analys, sedan lagrar de dem. För vårt projekt Prospective Seats tog vi dessa provcylindrar som innehåller jordens minne och förvandlade dem till sittplatser. För serien Tree Trunk Vases var vi tvungna att producera glasföremål på mycket kort tid. Jag såg ett dött träd ruttna i en trädgård på väg till gymmet och det inspirerade mig. Vi återvände på natten för att stjäla bitar av ihåliga stockar som vi sedan formade till vaser. Vi lekte med färg och transparens för att lyfta fram mönstren och relieferna.

Frederik Gustav - Arkitektoniska proportioner: Frederik Weber och Gustav Dupont är båda 31 år gamla. De träffades under sina studier på Kungliga Danske Kunstakademin, där de tog examen i möbeldesign och sedan i rumslig design. De bor och arbetar nu i Köpenhamn.

Hur exakt fungerar din duo?

Frederik Gustav: Vi är helt oskiljaktiga. Allt började i skolan, där vi praktiskt taget sov i verkstaden. Det fanns en svart tavla där eleverna kunde skriva sina beställningar av material. Två namn gick alltid ihop: Frederik. Gustav. Folk trodde att det bara var en persons för- och efternamn, därav namnet på vår studio. Vi är alltid i ständig dialog.

Var hittar du din inspiration?

Vår utgångspunkt är helt enkelt arkitektur. Vår High Wire-utställning föddes från att titta på de elkablar som används för gatubelysning och antennerna som finns på tak. Även om de är bekanta element lägger vi sällan märke till dem – och ändå förbinder dessa nätverk människor med energi och information. Vi vet aldrig vart våra idéer tar oss... Det handlar aldrig bara om "låt oss göra en lampa". Liksom serien Brackets, producerad av Frama och som består av en stol, en bänk och en hylla, hämtar alla inspiration från den klassiska träramen - ett arkitektoniskt element som ofta återfinns i historiska byggnader.

Känner du att du går i skandinavisk designs fotspår?

Vår generation sticker ut med sin mer personliga uttrycksform. Det finns nästan en känsla av uppror. När det gäller oss följer vi traditionen av funktionell, ärlig dansk design. Kanske ännu ärligare, för allt syns tydligt. En klassisk lampa är ett kuvert där ledningarna och mekanismerna vanligtvis är dolda. I vår High Wire-kollektion är trådarna, klämmorna och glödlamporna alla en del av designen.

Antrei Hartikeinen - Att fånga naturen i rörelse: Antrei Hartikainen föddes i byn Outokumpu i östra Finland, där han studerade snickeri på gymnasiet innan han fulländade sina träbearbetningskunskaper vid Salpaus Fortsättningsutbildning i staden Lahtis. Redan vid 32 års ålder har han utsetts till Årets Designer av Design Forum Finland och Årets Rising Star av Scandinavian Design Awards.

Hur upptäckte du ditt kall som artist?

Antrei Hartikeinen: Min far var snickare och jag växte upp i hans verkstad, där jag lärde mig att älska trä i alla dess dimensioner. Jag är fängslad av dess organiska autenticitet. Den har aldrig samma fibrer eller samma färg, och den förblir vid liv oavsett vad du gör med den. Jag flyttade senare till byn Fiskars i söder. Det finns många före detta fabriker här med över 100 hantverkare, designers och konstnärer.

Var hittar du din inspiration?

Ut i det öppna. I Finland förändras naturen radikalt med årstiderna. När snön smälter på våren föds nya former och jag strävar efter att frysa detta ögonblick i tiden i mina material. Jag använder mycket trä, men även glas, metall och keramik. Mina Melt-vaser visar ytan av is som värms upp av vårsolens strålar. Man kan se vatten droppa ner i ådror, ytan blir genomskinlig och flytande och olika färgnyanser lyser igenom. Vasen är blåst i snidade träformer.

Vad är ditt arbetssätt?

När jag vill förverkliga en idé tittar jag på vad som har gjorts tidigare och försöker sedan hitta mitt eget personliga uttryck. Jag arbetar direkt med materialet, skulpterar och modellerar, och går sedan tillbaka till min ritbräda eller dator för att finjustera proportionerna. Då återkommer jag till det igen. Det går ständigt fram och tillbaka.

Studio Flétta – En blandning av medel: Birta Rós Brynjólfsdóttir och Hrefna Sigurðardóttir är 32 respektive 34 år gamla och bor och arbetar i Reykjavik, Island. De studerade båda produktdesign vid Island Academy of the Arts, där de träffades under sina studier innan de grundade Flétta Studio 2018.

Hur kom din studio till?

Under våra studier påbörjade vi ett stort projekt med att samla in avfall från cirka 100 företag över hela Reykjavik med målet att skapa en materialbank för andra designers. Vi samlade in ull, textilier, trä, glas, massor av rester från fiske, nät etc. Vi var väldigt entusiastiska över projektet, men tyvärr ville ingen ha det vi samlat in. Det slutade med att vi skapade vårt eget varumärke och skapade produkter från allt detta "avfall". Vi inser nu att skönhet finns i allt om man tittar noga.

Vad är ditt arbetssätt?

Vi har ett helhetsgrepp. Vi är väldigt nyfikna och vi älskar att testa nya saker. Vi har en bred kompetens och arbetar med både stora och små projekt. Vår process börjar alltid med en berättelse, ett ämne som vi tycker är intressant. Vårt Runinn-sortiment är till exempel inspirerat av vulkaner. Vi drogs till tanken att något så destruktivt kunde skapa så mycket liv. Vi besökte vulkaner, studerade hur de fungerar, deras historia och olika forskningsprojekt. Och vår serie är en studie av den vackra, trasiga, kaotiska och mäktiga formen av ytor. Vi jobbar alltid med händerna. Vi vill att människor ska se den mänskliga aspekten av vårt arbete och vi använder mest material som finns på Island. Det är mötet mellan den råa, vilda isländska naturen och vår verkstad som är vår inspirationskälla.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023