Vi kommer att samarbeta med experterna

Hamonoya har fått flera nya varumärken i portföljen och med dem har du nått hela vägen runt dukning och kök. "Alla varumärken vi samarbetar med är experter inom sitt område, och det är en del av Hamonoyas DNA", säger Eva Veileborg Hald, som ligger bakom Hamonoya. Hon konstaterar att det handlar om balansen mellan pris, kvalitet och design, men att den cirkulära aspekten också är viktig i branschen.

Tekanna och koppar från Bredemeijer. Foto: Bredemeijer

"Nu är vi på väg att vara där vi vill vara med vårt företag och med vårt produktsortiment. Vi har fått bredden, så att vi spänner över ännu fler kategorier, och därmed täcker vi upp allt för dukning och kök. Från de vackra, skandinaviska dukarna från staden Mogensen till det överdådiga Versace, det råa stengodset, besticken och porslinet till de bästa köksredskapen från Microplane och nu även tekannor från Bredemeijer, återvunna glas och stengods från Point Virgule, grillar från Barbecook, bar utrustning från Leopold Wien och silverpläterade föremål från Zilverstadt”. Det berättar Eva Veileborg Hald, ägare till Harmonoya.

Hon är väldigt nöjd med de nya märkena som har kommit och hon konstaterar att de matchar väldigt bra med Hamonoyas DNA. "Vi ser efter att samarbeta med de varumärken som är experter inom sina respektive områden och med de nya varumärkena har vi lagt till experter på tekannor, grillar, barutrustning, kökstillbehör med mera", säger hon och framhåller att Hamonoya med sin nuvarande sortimentet spänner över olika prisklasser från mellanprisklassen till high end – men alltid med kvalitet i fokus.

De nya märkena

För teentusiaster har tekannorna från Bredemeijer nästan ikonstatus. Det gäller både gjutjärnsgrytorna i svart, grönt eller blått, och tekannorna i rostfritt stål med dubbla väggar, så håller teet sig varmt.

"De är teälskare och sysslar med inget annat än tekannor och tillbehör för teservering och bryggning, och det gillar jag. Detsamma gäller även Leopold Vienna, som är specialiserad på barutrustning”, förklarar Eva.

Från Point Virgule kan man se bl.a skärbräda i FSC-certifierat bambu- och akaciaträ och Eva säger att priset är rätt och att Point Virgule fungerar både cirkulärt och ansvarsfullt.

Skärbräda i teak från Point Virgule. Foto: Point Virgule

"Detta gäller alla deras produkter. Bland annat. vi lanserar även en fågelholk för häckning och mat i olika storlekar för att passa fåglar i olika storlekar och skapad av sammanpressade växtfibrer. De har skapat en serie glas med gamla, återvunna flaskor som utgångspunkt, porslinet är återvunnet porslin som har granulerats och gjutits till nytt och brödkorgarna är designade av gamla kaffesäckar. På det stora hela har Point Virgule bestämt att hela deras produktion ska skapas av hållbara material och återvunna material som skärbrädor gjorda av återvunnen biff, kuddar och slänger gjorda av återvunna textilier mm och de gamla produkterna fasas ut inom de närmaste åren”, säger Eva.

Barset från Leopold Wien. Foto: Leopold Vienna

Nästa på turnén i Hamonoyas showroom är Barbecook, som sträcker sig från de stora lyxgrillarna – elektriska och för ved – till de små smarta grillarna för lägenhets- och stadsliv. Bland annat. det finns en vacker retromodell i rött och grönt, som kan packas ner i en väska efter användning.

– Egentligen trodde vi att det var den svarta versionen som skulle sälja, men kunderna har verkligen anammat de färgglada versionerna, säger Eva med ett leende.

Jag är hoppfull

Med de nya varumärkena och med den varumärkesportfölj som nu byggts upp i Hamonoya ser Eva Veileborg Hald tillförsikt inför framtiden.

”Vi ser att marknaden sakta börjar vända och med den nya varumärkessammansättningen tror vi på framtiden. De nya varumärkena vi har valt att samarbeta med är alla varumärken som redan har en marknad, så vi behöver inte börja bygga upp dem från grunden. Och allt annat lika är det roligare att bygga på varumärken än att börja från allra första början”.

Eva uppger att den strategi som lagts upp av Harmonoya följs. Men det betyder inte att du inte håller ögonen öppna för nya, spännande varumärken. "Om vi ​​har varumärken som inte presterar två eller tre år i rad måste vi också titta på att skriva av dem".

”Vi har en passion för branschen, så man kan inte låta bli att vara nyfiken på vad marknaden har att erbjuda. Men det är viktigt för oss att de varumärken vi jobbar med är experter inom sitt område och att det generellt finns en bra balans mellan pris och kvalitet”.

Glas från återvunna vinflaskor. Foto: Point Virgule

Eva beskriver produkterna som en trebent pall, där pris, kvalitet och design ska mötas i en högre enhet. "Träffar vi den där treenigheten slår vi också en volym", säger hon och tillägger att det har blivit ett fjärde ben på pallen, nämligen hållbarhet.

"Just nu är marknaden delad. Vissa konsumenter bryr sig inte om hållbarhet, för andra har det stor betydelse. Därför måste vi ha de cirkulära och ansvarsfulla produkterna i sortimentet, men vi måste också inse att alla inte kommer att betala det extra pris det kostar”.

Hos oss gör vi vad vi kan när det gäller att dra ner på förpackningar, använda återvunna förpackningar och generellt göra saker så ansvarsfullt som möjligt. Men det råder ingen tvekan om att det är företagspresentmarknaden; de som har samarbeten med de stora företagen, som ska leva upp till krav på cirkularitet och ansvarstagande, som driver den utvecklingen – inte detaljhandeln”, säger Eva Veileborg Hald, och hon avslutar med att konstatera att interiörbranschen fortfarande i första hand är en nyhetsdriven industri, och att nyheterna fortfarande är det som definierar ett varumärke på marknaden.

Från Leopold Vienna. Foto: Leopold Vienna

Från Zilverstadt. Foto: Zilverstadt

Från Zilverstadt. Foto: Zilverstadt

Från Bredemeijer. Foto: Bredemeijer

Från Bredemeijer. Foto: Bredemeijer

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023