Vi kommer att samarbeta med experterna
Hamonoya har fått flera nya varumärken i portföljen och med dem har du nått hela vägen runt dukning och kök. "Alla varumärken vi samarbetar med är experter inom sitt område, och det är en del av Hamonoyas DNA", säger Eva Veileborg Hald, som ligger bakom Hamonoya. Hon konstaterar att det handlar om balansen mellan pris, kvalitet och design, men att den cirkulära aspekten också är viktig i branschen.
"Nu är vi på väg att vara där vi vill vara med vårt företag och med vårt produktsortiment. Vi har fått bredden, så att vi spänner över ännu fler kategorier, och därmed täcker vi upp allt för dukning och kök. Från de vackra, skandinaviska dukarna från staden Mogensen till det överdådiga Versace, det råa stengodset, besticken och porslinet till de bästa köksredskapen från Microplane och nu även tekannor från Bredemeijer, återvunna glas och stengods från Point Virgule, grillar från Barbecook, bar utrustning från Leopold Wien och silverpläterade föremål från Zilverstadt”. Det berättar Eva Veileborg Hald, ägare till Harmonoya.
Hon är väldigt nöjd med de nya märkena som har kommit och hon konstaterar att de matchar väldigt bra med Hamonoyas DNA. "Vi ser efter att samarbeta med de varumärken som är experter inom sina respektive områden och med de nya varumärkena har vi lagt till experter på tekannor, grillar, barutrustning, kökstillbehör med mera", säger hon och framhåller att Hamonoya med sin nuvarande sortimentet spänner över olika prisklasser från mellanprisklassen till high end – men alltid med kvalitet i fokus.
De nya märkena
För teentusiaster har tekannorna från Bredemeijer nästan ikonstatus. Det gäller både gjutjärnsgrytorna i svart, grönt eller blått, och tekannorna i rostfritt stål med dubbla väggar, så håller teet sig varmt.
"De är teälskare och sysslar med inget annat än tekannor och tillbehör för teservering och bryggning, och det gillar jag. Detsamma gäller även Leopold Vienna, som är specialiserad på barutrustning”, förklarar Eva.
Från Point Virgule kan man se bl.a skärbräda i FSC-certifierat bambu- och akaciaträ och Eva säger att priset är rätt och att Point Virgule fungerar både cirkulärt och ansvarsfullt.
"Detta gäller alla deras produkter. Bland annat. vi lanserar även en fågelholk för häckning och mat i olika storlekar för att passa fåglar i olika storlekar och skapad av sammanpressade växtfibrer. De har skapat en serie glas med gamla, återvunna flaskor som utgångspunkt, porslinet är återvunnet porslin som har granulerats och gjutits till nytt och brödkorgarna är designade av gamla kaffesäckar. På det stora hela har Point Virgule bestämt att hela deras produktion ska skapas av hållbara material och återvunna material som skärbrädor gjorda av återvunnen biff, kuddar och slänger gjorda av återvunna textilier mm och de gamla produkterna fasas ut inom de närmaste åren”, säger Eva.
Nästa på turnén i Hamonoyas showroom är Barbecook, som sträcker sig från de stora lyxgrillarna – elektriska och för ved – till de små smarta grillarna för lägenhets- och stadsliv. Bland annat. det finns en vacker retromodell i rött och grönt, som kan packas ner i en väska efter användning.
– Egentligen trodde vi att det var den svarta versionen som skulle sälja, men kunderna har verkligen anammat de färgglada versionerna, säger Eva med ett leende.
Jag är hoppfull
Med de nya varumärkena och med den varumärkesportfölj som nu byggts upp i Hamonoya ser Eva Veileborg Hald tillförsikt inför framtiden.
”Vi ser att marknaden sakta börjar vända och med den nya varumärkessammansättningen tror vi på framtiden. De nya varumärkena vi har valt att samarbeta med är alla varumärken som redan har en marknad, så vi behöver inte börja bygga upp dem från grunden. Och allt annat lika är det roligare att bygga på varumärken än att börja från allra första början”.
Eva uppger att den strategi som lagts upp av Harmonoya följs. Men det betyder inte att du inte håller ögonen öppna för nya, spännande varumärken. "Om vi har varumärken som inte presterar två eller tre år i rad måste vi också titta på att skriva av dem".
”Vi har en passion för branschen, så man kan inte låta bli att vara nyfiken på vad marknaden har att erbjuda. Men det är viktigt för oss att de varumärken vi jobbar med är experter inom sitt område och att det generellt finns en bra balans mellan pris och kvalitet”.
Eva beskriver produkterna som en trebent pall, där pris, kvalitet och design ska mötas i en högre enhet. "Träffar vi den där treenigheten slår vi också en volym", säger hon och tillägger att det har blivit ett fjärde ben på pallen, nämligen hållbarhet.
"Just nu är marknaden delad. Vissa konsumenter bryr sig inte om hållbarhet, för andra har det stor betydelse. Därför måste vi ha de cirkulära och ansvarsfulla produkterna i sortimentet, men vi måste också inse att alla inte kommer att betala det extra pris det kostar”.
Hos oss gör vi vad vi kan när det gäller att dra ner på förpackningar, använda återvunna förpackningar och generellt göra saker så ansvarsfullt som möjligt. Men det råder ingen tvekan om att det är företagspresentmarknaden; de som har samarbeten med de stora företagen, som ska leva upp till krav på cirkularitet och ansvarstagande, som driver den utvecklingen – inte detaljhandeln”, säger Eva Veileborg Hald, och hon avslutar med att konstatera att interiörbranschen fortfarande i första hand är en nyhetsdriven industri, och att nyheterna fortfarande är det som definierar ett varumärke på marknaden.