Vi kommer att samarbeta med experterna

Hamonoya har fått flera nya varumärken i portföljen och med dem har du nått hela vägen runt dukning och kök. "Alla varumärken vi samarbetar med är experter inom sitt område, och det är en del av Hamonoyas DNA", säger Eva Veileborg Hald, som ligger bakom Hamonoya. Hon konstaterar att det handlar om balansen mellan pris, kvalitet och design, men att den cirkulära aspekten också är viktig i branschen.

Tekanna och koppar från Bredemeijer. Foto: Bredemeijer

"Nu är vi på väg att vara där vi vill vara med vårt företag och med vårt produktsortiment. Vi har fått bredden, så att vi spänner över ännu fler kategorier, och därmed täcker vi upp allt för dukning och kök. Från de vackra, skandinaviska dukarna från staden Mogensen till det överdådiga Versace, det råa stengodset, besticken och porslinet till de bästa köksredskapen från Microplane och nu även tekannor från Bredemeijer, återvunna glas och stengods från Point Virgule, grillar från Barbecook, bar utrustning från Leopold Wien och silverpläterade föremål från Zilverstadt”. Det berättar Eva Veileborg Hald, ägare till Harmonoya.

Hon är väldigt nöjd med de nya märkena som har kommit och hon konstaterar att de matchar väldigt bra med Hamonoyas DNA. "Vi ser efter att samarbeta med de varumärken som är experter inom sina respektive områden och med de nya varumärkena har vi lagt till experter på tekannor, grillar, barutrustning, kökstillbehör med mera", säger hon och framhåller att Hamonoya med sin nuvarande sortimentet spänner över olika prisklasser från mellanprisklassen till high end – men alltid med kvalitet i fokus.

De nya märkena

För teentusiaster har tekannorna från Bredemeijer nästan ikonstatus. Det gäller både gjutjärnsgrytorna i svart, grönt eller blått, och tekannorna i rostfritt stål med dubbla väggar, så håller teet sig varmt.

"De är teälskare och sysslar med inget annat än tekannor och tillbehör för teservering och bryggning, och det gillar jag. Detsamma gäller även Leopold Vienna, som är specialiserad på barutrustning”, förklarar Eva.

Från Point Virgule kan man se bl.a skärbräda i FSC-certifierat bambu- och akaciaträ och Eva säger att priset är rätt och att Point Virgule fungerar både cirkulärt och ansvarsfullt.

Skärbräda i teak från Point Virgule. Foto: Point Virgule

"Detta gäller alla deras produkter. Bland annat. vi lanserar även en fågelholk för häckning och mat i olika storlekar för att passa fåglar i olika storlekar och skapad av sammanpressade växtfibrer. De har skapat en serie glas med gamla, återvunna flaskor som utgångspunkt, porslinet är återvunnet porslin som har granulerats och gjutits till nytt och brödkorgarna är designade av gamla kaffesäckar. På det stora hela har Point Virgule bestämt att hela deras produktion ska skapas av hållbara material och återvunna material som skärbrädor gjorda av återvunnen biff, kuddar och slänger gjorda av återvunna textilier mm och de gamla produkterna fasas ut inom de närmaste åren”, säger Eva.

Barset från Leopold Wien. Foto: Leopold Vienna

Nästa på turnén i Hamonoyas showroom är Barbecook, som sträcker sig från de stora lyxgrillarna – elektriska och för ved – till de små smarta grillarna för lägenhets- och stadsliv. Bland annat. det finns en vacker retromodell i rött och grönt, som kan packas ner i en väska efter användning.

– Egentligen trodde vi att det var den svarta versionen som skulle sälja, men kunderna har verkligen anammat de färgglada versionerna, säger Eva med ett leende.

Jag är hoppfull

Med de nya varumärkena och med den varumärkesportfölj som nu byggts upp i Hamonoya ser Eva Veileborg Hald tillförsikt inför framtiden.

”Vi ser att marknaden sakta börjar vända och med den nya varumärkessammansättningen tror vi på framtiden. De nya varumärkena vi har valt att samarbeta med är alla varumärken som redan har en marknad, så vi behöver inte börja bygga upp dem från grunden. Och allt annat lika är det roligare att bygga på varumärken än att börja från allra första början”.

Eva uppger att den strategi som lagts upp av Harmonoya följs. Men det betyder inte att du inte håller ögonen öppna för nya, spännande varumärken. "Om vi ​​har varumärken som inte presterar två eller tre år i rad måste vi också titta på att skriva av dem".

”Vi har en passion för branschen, så man kan inte låta bli att vara nyfiken på vad marknaden har att erbjuda. Men det är viktigt för oss att de varumärken vi jobbar med är experter inom sitt område och att det generellt finns en bra balans mellan pris och kvalitet”.

Glas från återvunna vinflaskor. Foto: Point Virgule

Eva beskriver produkterna som en trebent pall, där pris, kvalitet och design ska mötas i en högre enhet. "Träffar vi den där treenigheten slår vi också en volym", säger hon och tillägger att det har blivit ett fjärde ben på pallen, nämligen hållbarhet.

"Just nu är marknaden delad. Vissa konsumenter bryr sig inte om hållbarhet, för andra har det stor betydelse. Därför måste vi ha de cirkulära och ansvarsfulla produkterna i sortimentet, men vi måste också inse att alla inte kommer att betala det extra pris det kostar”.

Hos oss gör vi vad vi kan när det gäller att dra ner på förpackningar, använda återvunna förpackningar och generellt göra saker så ansvarsfullt som möjligt. Men det råder ingen tvekan om att det är företagspresentmarknaden; de som har samarbeten med de stora företagen, som ska leva upp till krav på cirkularitet och ansvarstagande, som driver den utvecklingen – inte detaljhandeln”, säger Eva Veileborg Hald, och hon avslutar med att konstatera att interiörbranschen fortfarande i första hand är en nyhetsdriven industri, och att nyheterna fortfarande är det som definierar ett varumärke på marknaden.

Från Leopold Vienna. Foto: Leopold Vienna

Från Zilverstadt. Foto: Zilverstadt

Från Zilverstadt. Foto: Zilverstadt

Från Bredemeijer. Foto: Bredemeijer

Från Bredemeijer. Foto: Bredemeijer

Relaterat innehåll

20.01.2025Designbase.se

Dags att anmäla sig till Future On Stage

17.01.2025Designbase.se

Årets barer på Stockholm Furniture Fair 2025

16.01.2025Designbase.se

Heimtextil Trender 25/26: Från tradition till innovation

16.01.2025Designbase.se

Formex Trendguide SS25: Hantverk, elegans och lekfullhet i fokus

16.01.2025Designbase.se

Magi för Maison

14.01.2025Designbase.se

Heimtextil har startat

14.01.2025Designbase.se

Heimtextil Trends erbjuder återförsäljare lösningar i en tid av press

14.01.2025Designbase.se

Unik inspiration för presenter och kontoret

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023