Vi måste behålla nyfikenheten

Den danska designens historia är drivkraften i Zone-DNA och inte minst en del av anledningen till att Zone Denmark sedan 2017 kunnat rapportera oavbruten tillväxt. Samtidigt har den precis fått designpris nr 60, när den häromdagen fick ytterligare ett iF Design Award 2024 för den nya Firefly-lyktan.

Zones nya Disc-fällbara utemöbler. Foto: Zone Denmark

"Det händer mycket i Zone Denmark. Nu senast har Zone rest till USA med det nystartade företaget F&H Group USA Inc, och har redan blivit det största av de varumärken som F&H Group valde att lansera på den amerikanska marknaden för drygt ett år sedan. Det säger Michael Bruun, design- och varumärkeschef på Zone. Idag är Zones marknad alltså både europeisk och amerikansk och Michael Bruun tror att anledningen till framgången är vinklingen på varumärket 2016, då DNA ändrades, och historien om dansk design och danska designers på riktigt började.

"Vi har i det tysta jobbat oss dit vi vill vara och idag möter vi våra konkurrenter som jämlikar och i ögonhöjd", säger Michael Bruun.

Michael Bruun, design- och varumärkeschef på Zone. Foto: Zone Denmark

Han konstaterar också att en introduktion till den amerikanska marknaden inte bara är något man gör. "Det tog två år att förbereda och F&H Group USA Inc. har redan fått en riktigt bra start på det amerikanska äventyret. Global view har varit drömmen. "Vi är inte missnöjda med den danska marknaden, men vill man tro på tillväxt, och vill man lyfta varumärket, måste man ha fler länder att verka i". Idag är Tyskland den största marknaden, men Michael Bruun understryker att fördelen med att finnas på många marknader är att när försäljningen i ett land påverkas negativt finns det alltid ett annat som förbättras.

Pionjäranda och entreprenörskap

Michael säger att det finns både en pionjäranda och entreprenörskap i Zone-teamet, både hos de anställda och designerna som arbetar med utvecklingen av Zones kollektioner, och han berättar att de många Red Dot Design Awards och German Design Awards produkterna har fått. sedan 2016, hjälper till att stödja andan som är.

Samtidigt har man från början varit strategiskt medvetna om att försöka få fram priserna, eftersom det, som Michael förklarar, betyder mycket i t.ex. Tyskland och USA. "De frågar faktiskt om våra designpriser innan de frågar om priserna. Så det här är vårt sätt att få en fot inom dörren och skapa hype. Efter det måste vi förstås ha något konkret att erbjuda och ett budskap till kunden”.

Zones nya ram Eau. Foto: Zone Denmark

Laganda är viktigt. "Vi tror på samma egenskaper, och vi har alla samma inställning till hur vi ska driva dem framåt. Vi är också överens om att det inte finns någon ändstation. Det som driver och det som är spännande med utvecklingen är just att resan inte stannar. Det är som att starta ett tåg som inte stannar trots att det är några gupp och några kullar på vägen. För slutar man resa slutar man vara nyfiken, då blir livet tråkigt”.

Michael tror inte att idéer uppstår vid ett skrivbord, och han tvivlar inte på att god kemi stärker. "Vi har satt en riktning, men vi har haft kunder och marknader som har trott på konceptet, och vi har anställda och designers som stöttar oss, så att vi idag har en Zone-community där vi alla tror på saker och ting, och om du gör det. , det blir självförstärkande”.

Zones designers är externa, men ändå en ganska fast grupp danska designers. Det finns dock även utrymme för lek och ledigt utrymme om en produktlinje kräver det. "Vi får många förfrågningar från internationella och välkända designers. Men då måste vi tyvärr säga att adressen är fel. Vi arbetar bara med danska designers, och vi vill bevara det danska design-DNA”.

Inte ens efter corona upplevde Zone den stora nedgången som många andra märken gjorde. "Men om du vill skapa tillväxt i en tid av omvälvning måste du skapa något nytt", är Michaels tydliga ståndpunkt. Det är därför Zone inte har slutat utvecklas.

Mastodonten i ryggen

Det är ingen hemlighet att F&H är en mastodont på marknaden och som Michael säger så har det gjort att de har kunnat skapa strukturen kring Zone. "Allt annat lika är det bättre att ha en enorm motor bak, så att det finns fart, vision och ekonomi för oss att utvecklas".

Strategin är den som Michael utvecklade 2016, innan Zone Denmark såldes till F&H Group. "Men strategi är bara värt något om du ibland också tittar ut genom fönstret och in i verkligheten för att se vad som händer när du tar några chanser och behåller din originalitet. Det kan vi se när vi kastar oss ut i nya möjligheter”, säger Michael Bruun.

Firefly, som precis har vunnit ett IF Design Award 2024. Foto: Zone Denmark

Senast har uterummet innefattat bl.a. med Disc pallen och Firefly LED-lampan, men Michael understryker att när nya mönster skapas, förbigås bestämda trender. "Vi vill arbeta med hållbara material och färglösningar, och vi kallar det den adaptiva livsstilen. Vi ser trenderna som finns på marknaden och adopterar dem i vårt eget varumärkes DNA, och utomhus är ett av områdena vi kommer att satsa på med två riktningar; utomhus för den urbana singeln som behöver möblera sig på en liten yta med designprodukter som talar till stämningar, och utemöbler och design som harmonierar bättre med de stora utrymmena; altanen och sommarstugan”.

Och Michael är också tydlig med vad nästa produktgrupp som Zone ska ta sig an blir, nämligen belysning, för även om utvecklingen är kreativ så är den också strukturerad och planerad.

”Vi har vårt Creative Motel. Ett rum där det inte finns några fönster – bara fyra väggar, och där alla i teamet vet att allt är möjligt här inne, här kan vi brainstorma fritt både som designers och internt, och här finns inga hinder för kreativitet. När vi kommer ut i verkligheten igen är det något som inte går att göra, men inne i rummet är allt möjligt, och det föder alltid andra idéer”, säger Michael.

I Zones Creative Motel radas alla kollektioner upp 3-4 år i förväg.

"Jag är inte bra på att se framtiden i ett tråkigt Excel-ark. I vårt Creative Motel kan vi se saker som fysiska prover, ritningar eller skisser och få ett visuellt flöde som rör sig som en levande organism. Vi kan se om något saknas i flödet, eller om en produkt är försenad, kan vi fysiskt se vad vi har att flytta runt”.

Zone har även lanserat en ny barserie. Foto: Zone Denmark

Och Michael är glad att, även om F&H Group är den stora grupp som det är, har Zone-teamet fått arbeta på sitt eget sätt. "Vi har fått springa, och då är det bara att ha bra ben", säger Michael med ett leende. Och även om han har gjort det i många år, tycker han fortfarande att det är riktigt tillfredsställande att vara med i skapelseprocessen, och han får fortfarande en kick av att jobba med formgivarna när proverna kommer hem, när varorna kommer hem, och när han kan se att konsumenterna rör på sig.

Lösningar för den moderna människan

Zone har anammat den adaptiva livsstilen och kryddat den med en lite skev vinkel som passar den moderna mannen.

"Syftet är egentligen inte att konsumenterna ska köpa en produkt eftersom det är Zone". De måste dras av formen och färgerna, för vi vågar faktiskt jobba i färger som inte är gråa eller vita utan som fångar på ett annat sätt”. Och även om stilen är dansk design har den också en internationell touch.

Idag är Zone Denmark, förutom i Tyskland, stort i Nederländerna och Frankrike och inte minst i Norden och Michael säger att det framför allt är varuhusen och näthandeln som driver tillväxten.

Det råder heller ingen tvekan om att Zone Denmark befinner sig i en "sweet spot", där konsumenterna har råd med produkterna nästan oavsett ekonomiska förutsättningar. Och det är förstås avsiktligt.

Vi måste slå på det som kallas "prisvärd design", säger Michel Bruun. Här kan du se Zones utomhuslampa. Foto: Zone Denmark

"Vi måste slå det som kallas "prisvärd design". Det ska finnas en kommersiell vinkel på produkterna, men de ska också slå konsumenterna i hjärtat utan att de behöver ta lån på banken för att köpa dem”.

Frågar man Michael var han ser Zone Denmark om fem år så tror han helt klart att det då har skapats en bra grund för varumärket i USA, och att vi är i färd med att utvecklas därifrån. "Men vi har ett helt hav, så det kan lätt finnas andra platser där vi kan se konsumenter välkomna Zone. Eventuellt. i Japan och Kina”.

Men framför allt ser han Zone stå ännu tightare än idag och med ännu fler kunder och ännu nöjdare konsumenter. "Och så finns det hela idén om hållbarhet och ansvar som vi jobbar hårt med hela tiden i förhållande till produktionsländer och sätt att göra saker på. Dessutom är målet att vi tillsammans med andra varumärken på F&H Group blir ännu mer sugna på var de olika varumärkena befinner sig i förhållande till varandra. Och då måste vi behålla nyfikenheten – och blir vi nervösa inför framtiden tar vi en tur till det kreativa motellet”, avslutar Michael Bruun.

Massa - cirkulära förvaringslådor. Foto: Zone Denmark

Trivets värmekuddar. Foto: Zone Denmark

Badrumsserien Rim. Foto: Zone Denmark

Disc-utemöblerna tar nästan ingenting när de är ihopfällda. Foto: Zone Denmark

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023