Zone Denmark skickar sinnena på resor
Här kan du kan njuta av lugnet, en egen oas där sinnena skickas på behagliga resor av dofterna och atmosfären. Zone Botanical Scent är en ny produktlinje som kan skapa ytterligare försäljning i butikerna och komplettera badserien och disksatserna.
Välbefinnande är viktigare än någonsin. Det påverkar val av kost, motion och upplevelser – och det råder ingen tvekan om att konsumenterna vill skapa spaupplevelser i sina egna hem. Därför är badrummet och tillbehören som kan skapa atmosfär en kategori som design- och inredningsindustrin måste fokusera på i framtiden.
Varumärket Zone Denmark är redan starkt på badrumsserier som bland annat INU och Zone Botanical Scents-serien, skapad i samarbete med kocken och doftdesignern Adam Aamann, ligger väl i linje med detta. Enligt Michael Bruun, design- och varumärkeschef på Zone Denmark, har konsumenterna anammat trenden och han menar att produkterna ger möjlighet till kreativ exponering och merförsäljning för de återförsäljare som investerar i dem.
Zone Botanical Scents finns redan på hyllorna i butikskedjor, livsstilsbutiker och varuhus.
Vardagslyx
Det råder ingen tvekan om att dofter skapar atmosfär och det var också Michael Bruuns utgångspunkt när han kontaktade kocken Adam Aamann, som just hade öppnat sin Aamanns 1921 på Niels Hemmingsens Gade i Köpenhamn.
”Jag hade hört att Adam hade skapat sin egen tvål till restaurangen med doftkompositioner med samma höga krav på ingredienser och aromer som när han utvecklar gastronomi – och inte minst hörde jag att folk kom ut från toaletten med doftande händer och att de till och med stal tvålen då och då, säger Michael med ett leende.
De två inledde ett samarbete och skapade Zone Botanical Scents. Att utvecklingen skedde under coronapandemin var dock en utmaning.
”Allt annat lika är det ändå svårt att utveckla en doftserie över Teams”, säger Michael, som klädde sig i full skyddsdräkt som den ende som kunde besöka fabriken.
Den första kollektionen från Zone Botanical Scents består av tre flytande handtvålar, alla innehållande närande organisk aloe vera. Dofterna är Misty Mint, Lush Lemon och Ginger Gain. I sortimentet ingår även en handsprit och gel som innehåller eterisk olja extraherad från citrus och mynta, som är naturligt antiseptiska, och mandelolja och glycerin som ska ge näring till och mjukgöra huden.
”Zone Denmark finns i badrummet men vi finns också i köket med diskkit, disktrasa och tvåldispenser, så det var också helt naturligt för oss att komplettera upplevelsen med ett doftande diskmedel”, säger Michael, som ser både handtvålen och diskmedlet som bra merförsäljningsprodukter i butikerna tillsammans med diskset och badrumstillbehör.
Den doftande diskmedlet från Zone Botanical Scents innehåller rena, naturliga ingredienser som är milda mot händerna och apelsinolja som effektivt och naturligt löser upp fett. Och som Michael pragmatiskt säger:
”Jag antar att det aldrig kommer att vara kul att diska. Men det kan bli ganska meditativt och doften understryker den upplevelsen”.
Fler produkter i fas 2 och 3
Michael berättar att man är i full gång med fas 2 och 3, som bland annat inkluderar vårdande produkter för händer och fötter baserade på design och med dofter som passar in i de befintliga serierna.
”Men vi ska inte bli en hudvårdsproducent. Vi går in där vi redan finns när det gäller distribution med en ny produktgrupp som kan komplettera den befintliga badserien och disksatserna i butikerna”, säger han.
Han berättar också att man lanserade produkterna på den internationella marknaden i början av januari och att han förväntar sig mycket av detta.
”Produkterna har redan mottagits mycket väl av konsumenterna på vår hemmamarknad och jag tvivlar inte på att det också kommer att ske internationellt”, säger han.
Subtilt och stilfullt uttryck
Förpackningsdesignen är enkel och avskalad.
”Vi har gått emot apotekstrenden med bruna flaskor och istället gått vår egen väg, med ett visuellt uttryck som låter doften spela huvudrollen medan förpackningen håller sig i bakgrunden”, förklarar Michael.
Zone Denmark har utvecklat en egen pump med varumärkets diskreta design på dispensern, som för övrigt funngerar på alla ställen i alla stämningar och stilar. Michael berättar att plastflaskorna också är en del av ett hållbart återvinningssystem och lovar att man kommer att fortsätta utveckla utbudet av nya kategorier att erbjuda återförsäljare i olika designkontexter.