Ökad försäljning i Sveriges stadskärnor
Hotell- och restaurang vinnare medan sällanköpsvaruhandeln backar.
Försäljningen ökade i Sveriges stadskärnor under perioden 2016–2017. Detta enligt en sammanställning av Cityindex, som presenterades under Almedalsveckan. Hotell- och restaurangnäringen bidrog starkt till ökningen medan detaljhandeln hade det tuffare och sällanköpsvaruhandeln backade med två procent. Stora städer utgjorde tydliga vinnare jämfört med mindre städer, vilka hade en negativ tillväxt. Den totala tillväxten för Sveriges samtliga stadskärnor skrevs till 0,5 procent för den aktuella perioden. Högst tillväxt av alla hade stadskärnorna i Sala, Ljungby, Piteå, Bollnäs och Arvika. Kartläggningen av Sveriges 104 stadskärnor ur ett kommersiellt perspektiv har gjorts av HUI Research på uppdrag av det Nasdaq-listade fastighetsbolaget Agora. Innehållet omfattar bland annat omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellnäringen samt kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer).
-JBE