Ökat fokus på hållbarhet

Allt fler aktörer i inredningsbranschen provar nya vägar för att minska miljöpåverkan från den egna verksamheten. En av dem är Fiskars Group som både utvidgar Iittalas kollektion av återvunnet glas och tjänsten Vintageservice för Iittala och Rörstrand.

Rörstrand och Iittala, Vintageservice..

I takt med att klimatförändringarnas effekter blir mer kännbara ökar intresset för långsiktigt hållbara processer och material i alla producerande branscher. Inredningsbranschen är naturligtvis inget undantag. I ett internationellt perspektiv ligger nordiska företag långt framme, mycket på grund av att nordiska konsumenter har höga förväntningar på varumärkens miljöarbete.

Cervera lanserade tjänsten Cervera Vintage i höstas..

Arbetet för att minska produktionens klimatavtryck sker på alla delar i produkters livscykel, från design och produktion till användning och avfallshantering. Det kan handla om att att planera för återvinningsmöjligheter redan på ritbordet, välja miljövänliga material, minimera spill och energiåtgång vid produktionen till att ge produkterna ett långt liv genom att göra dem reparerbara och återvinna så mycket som möjligt av materialet när de har tjänat ut sin roll. 

En aktör som kommit långt i sitt hållbarhetsarbete är Fiskars Group som bland annat äger varumärkena Iittala, Hackman, Royal Copenhagen och Rörstrand. Våren 2019 var glasbruket Iittala i Finland en av de första större glastillverkarna i världen att tillverka dricksglas av 100 procent återvunnet glas. 2020 introducerades en hel kollektion av återvunnet glas med några av Iittalas stora designikoner, som Aaltovasen. I höst adderas ytterligare sju produkter till kollektionen, som fått namnet 100 % Recycled Edition. Årets nyheter är dricksglaset Frutta av Oliva Toikka, från 1968, karaff och skål i serien Raami av Jasper Morrison, 2019 respektive 2020, Birds by Toikka Flugsnappare, Oiva Toikka 1972 samt Alvar Aaltos vas från 1936 i storleken 120 mm. Nya är också glas på fot och skål i serien Kastehelmi som utvecklades av Oiva Toikka 1964.

Från en användare till en annan med Vintageservice..

Unika glasobjekt

Varje objekt av återvunnet glas är unikt. Färgen påverkas av färgerna på det glas som har återvunnits och kan variera från blå till gröna toner. I jämförelse med glas som tillverkas av råmaterial innebär insamlingen, krossandet och nedsmältningen av glasavfall fler moment i tillverkningsprocessen eftersom det behövs mer handpåläggning. Den återvunna glasmassan beter sig också annorlunda än glasmassa av råmaterial vilket gör att produktionsprocessen behöver utvecklas och även ställer nya krav på Iittalas glasblåsare. I Recycled Edition kan det förekomma mindre ofullkomligheter, exempelvis små bubblor som uppstår på grund av själva återvinningsprocessen. Men produkter som är tillverkade av återvunnet glas är lika hållbara och tåliga som de som tillverkats på konventionellt sätt. Företaget testar och utvärderar ständigt nya produkter i den nya processen med sikte på att kollektionen ska ingå i det ordinarie sortimentet 2022. Idag varierar fortfarande tillgängligheten för produkterna något beroende på produktionsfasen.

Att återvinna avfall från glastillverkning har glasindustrin gjort under lång tid. I munblåsningsprocessen uppstår mycket glasrester i hanteringen av smält glas och det gör det också i kvalitetskontrollerna. Iittala har tidigare skickat en del av glasavfallet till samarbetspartners som arbetar mot byggindustrin som omvandlat glaset till isoleringsmaterial. Idag samlas så mycket som möjligt in för att smältas ner igen och sedan användas i tillverkningen av Recycled Edition. I ett pressmeddelande berättar företaget att målet är att allt glasavfall från Iittalas verksamhet ska kunna återvinnas eller återanvändas till år 2030. 

Nyheter i Iittala 100 % Recycled Edition..

Förlängd livstid

Men återanvändning av materialet är bara en av flera åtgärder för att minska en produkts miljöpåverkan under hela livscykeln. Helst ska den innan dess ha använts så länge som den fortfarande är funktionell. På senare år har det tagits många initiativ för att förlänga olika inredningsprodukters livslängd. Möbeltillverkare som Gärsnäs tar emot äldre möbler för lagning. I ett projekt i fjol erbjöd Mateus lagning av skadad keramik med den japanska metoden kintsugi i företagets flaggskeppsbutik i Stockholm. I fjol lanserade också Cervera den nytänkande tjänsten Cervera Vintage. Kunder som är intresserade av att sälja objekt kan värdera dem via Cerveras hemsida och sedan lämna in dem i valfri Cerverabutik. Kunden får betalt direkt vid inlämningen och objekten säljs sedan online och i Cerveras flaggskeppsbutik i Stockholm. 

Hösten 2020 lanserades också Rörstrand och Iittala Vintageservice där kunder kan lämna in begagnat glas och porslin från Rörstrand och Iittala till försäljning, till att börja med i fem utvalda butiker. Objekten bedöms och prissätts på plats och i utbyte får konsumenten ett presentkort som är giltigt ett år i samtliga Iittala outlets, Iittala stores och Rörstrand store. De inlämnade produkterna ingår sedan i butikens Vintageavdelning där utbudet varierar beroende på vad som kommer in. 

I sommar har Vintageservice utökats och finns nu i Iittala Store & Rörstrand Store i Stockholm samt övriga Iittala outlets med undantag för butiken i Strömstad.

”Det känns jättekul att låta historien få fortsätta med Vintageservice. Vi har fått positiv feedback från konsumenterna, som gillar det enkla konceptet samt möjligheten att hitta den sista pusselbiten i sina glas- och porslinssamlingar”, säger John Malmqvist, Senior Manager Retail på Fiskars Group.

www.iittala.com

www.rorstrand.se

www.cervera.se/vintage/

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023