”Collaborate” är temat för nästa Designers’ Saturday

Vartannat år samlar Designers’ Saturday fler än 6 000 yrkesverksamma och 160 utställare, som får möjlighet att dela inspiration och kunskap samt knyta nya kontakter. När biennalen hålls för 20:e gången, 8–10 september i Oslo, har man valt att sätta fokus på hur viktigt det är med samarbete i den tid vi lever i nu.

Designers’ Saturday hålls i september i Oslo. Foto Designers' Saturday.

”Samarbete mellan olika områden ger produkter och tjänster av högre kvalitet som håller längre och som svarar bättre på konsumenternas behov. Det är något vi behöver och som vi vill undersöka mer i detalj med vårt tema ’Collaborate’. Mot bakgrund av den tid och värld vi lever i, som är full av oro och konflikter, tycker vi det är extra viktigt att visa värdet av gemenskap”, säger Heidi Niss, ordförande för Designers’ Saturday.

Genom att sammanföra den norska design- och inredningsbranschen är Designers’ Saturday en viktig kontakthub för nya samarbeten. ”Collaborate” är också basen för akademiska föreläsningar, paneldiskussioner, prisutdelningar, studentutställningar och andra aktiviteter.

”Det är ett hälsosamt tecken för ett varumärke att söka ny inspiration i form av samarbeten med formgivare som ofta ser saker från en annan vinkel. Genom att dela kunskap och erfarenheter kan de tillsammans ta viktiga steg på vägen mot en mer hållbar produktion”, säger Jorunn Tharaldsen, trendforskare och styrelseledamot för Designers’ Saturday. 

Designers’ Saturday är en ideell verksamhet där styrelsen består av representanter från branschen. Enligt produktdesignern och styrelseledamoten Vilde Hagelund berör årets tema själva essensen av en designprocess.

”Det är nästan omöjligt att vara herre över allt. Det är just därför som årets tema lyfter fram något som är absolut grundläggande för att ett projekt ens ska ha rätt att finnas till. Den expertis som en hantverkare har om materialen, eller som en producent har om produktionsmetoder, är guld värd för att säkerställa kvalitet. Därför är både producenter och formgivare beroende av samarbeten för att kunna skapa produkter som är värda att investera i”, säger Hagelund. 

-PF

Relaterat innehåll

04.03.2025Global Design Partner

Sponsrad

Din dröm, vår passion

26.02.2025Designbase.se

Försämrar AI medarbetarnas förmåga att tänka kritiskt?

24.02.2025Designbase.se

Droppery introducerar Droppery Markets

06.02.2025Designbase.se

Rekordhöga konkurssiffror i Sverige – men danskarna kan jubla

04.02.2025Designbase.se

Kom ihåg mänskligt omdöme

28.01.2025Designbase.se

Royal Copenhagen i kreativt samarbete med HM Drottning Margrethe

27.01.2025Önska

Sponsrad

Önskas jubileumsgala – en glittrande kväll att minnas

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023