200 år och ”still going strong”

Pillivuyt fyller 200 år under 2018, men det är ändå innovation och nytänkande som idag kännetecknar företagets verksamhet. Precis som för 200 år sedan är det kvalitet, funktion och god design som är nyckelorden. Och precis som för 200 år sedan görs tillverkningen av porslinet i en liten by i Frankrike.

De vackra runda serveringsfaten är en del av framtidens Pillivuyt..

Det finns ingen designintresserad, eller butiksinnehavare inom design- och köksbranschen, med något mått av självrespekt, som inte känner till Pillivuyts tårtfat, de vackra skålarna med lejonhuvuden, steaktallrikarna eller överhuvudtaget det fina kökssortimentet i porslin.

Pillivuyts fabrik är naturskönt belägen i den lilla byn Mehun-Sur-Yèvre, i Sancerre-regionen, som faktiskt är världskänd för sin keramik – såväl som för sin vinproduktion. Fabriken grundades 1818 – för 200 år sedan – av schweizaren Louis Charles Pillivuyt. Därav namnet.

Redan ett par år efter en motig start fick Pillivuyt sitt första designpris, som delades ut i New York. Genom åren har man mottagit en hel rad medaljer och utmärkelser för sina produkter och inte minst för själva hantverket. Många av de hantverksmässiga traditioner man har med sig från starten arbetar man fortfarande med än idag.

Vi följer med vår tid, men vi har valt kvalitet och vi ser det som en självklarhet att produktionen sker i Frankrike.

Line Gunnarsrud

”Pillivuyts filosofi är att utveckla och tillverka kvalitetsprodukter för ugn och bord. I grunden ligger funktion, hållbarhet och vacker formgivning. Dessutom är Pillivuyt känt över hela världen för sin klassiska och tidlösa produktdesign, där många av produkterna skapades långt tillbaka i tiden. Ett exempel är Pillivuyts Bistro-kopp, som sattes i produktion redan 1903”, säger marknadschef Line Gunnarsrud från Thuesen Jensen A/S, som 1974 var med och introducerade Pillivuyt i Skandinavien.

”Idag är den skandinaviska marknaden den största exportmarknaden för Pillivuyt. Just därför kan vi också komma med input, bland annat när det gäller nya designs”, fortsätter Line Gunnarsrud.

Det var faktiskt Jens Peter Thuesen Jensens föräldrar som blev agentur för Pillivuyt, efter det att Ebba Larsen från Magasin snubblade över varumärket i Frankrike och tyckte att det skulle löna sig att introducera det på den skandinaviska marknaden.

Utveckling och tradition

Trots sina 200 år på nacken och fastän verksamheten genom alla år har hållit fast vid sitt DNA och sina traditioner, har Pillivuyt ändå förmågan att följa med sin tid. Det traditionsrika ligger i hantverket, som än idag utförs på fabriken i Frankrike, där allt Pillivuyts porslin produceras. Och hemligheten sitter i det speciella, konfidentiella receptet på den porslinsmassa som används. Nyskapandet å andra sidan, ligger i formgivningen.

Hantverket spelar fortfarande en stor roll hos Pillivuyt..

Pillivuyt utvecklade länge sina produkter tillsammans med några av världens mest framstående kockar. Ett exempel är Paul Bocuse, som till och med har tagit fram sin signaturrätt, tryffelsoppa med smördegstak, i Pillivuyts soppskål. Idag skapas de nya serierna, som till exempel Toulouse-serien, i samarbete med designstudios. Detta görs bland annat i och med att varumärkets målgrupp har blivit betydligt bredare. Från att Pillivuyt var något som bara kockarna använde sig av har produkterna numera kommit att bli var mans egendom. Och idag är det nog inte många, varken franska eller skandinaviska, kök där man inte finner Pillivuyt representerat.

Redan 1860 blev faktiskt 25 procent av Pillivuyts produktion exporterad. I de förnäma hemmen skulle chefskocken alltid vara fransk. De franska chefskockarna arbetade endast med Pillivuyt-porslin och de var på den tiden även med om att utveckla nya produkter. På det viset var det åtskilliga internationella familjer, till exempel de engelska, holländska och egyptiska hoven, som började använda Pillivuyt-porslin från Mehun-Sur-Yèvre.

I början av 1900-talet hade Pillivuyt ett av Europas största sortiment av gastronomiskt porslin, och det var nu man tog fram några av sina mest karakteristiska produkter, som till exempel den berömda Bistro-koppen, vilken än idag används på ett stort antal kaféer över hela världen.

I dag marknadsförs ett omfattande och varierat produktsortiment för dukning, servering och matlagning. Pillivuyt exporterar ungefär hälften av sin produktion till länder över hela världen och verksamheten har etablerat ett omfattande nätverk för marknadsföring och distribution. Den absolut största delen av medarbetarna kommer från byn Mehun-Sur-Yèvre och så har det varit i generationer. Den nära relationen mellan Pillivuyt och många av byns familjer har resulterat i en mycket speciell kultur och tradition, som än idag är en av grundpelarna för verksamhetens existens.

Under årens lopp har fabriken självklart blivit moderniserad och produktionsvolymen har blivit betydligt större, men man har valt att behålla sin bas i den lilla franska byn. Därmed har man även hållit fast vid det traditionella hantverket. Och det är av just den anledningen som konsumenterna fortfarande väljer Pillivuyt, även om de enklare produkterna har blivit kopierade i otaliga versioner av andra företag över hela världen.

”I Skandinavien är det i stor utsträckning kvalitet och funktionalitet som kunderna letar efter. Pillivuyts porslin är ugnsfast och tål mikrovågsugn samt temperaturförändringar från -30 °C till +350 °C. Därmed kan man alltså ta det direkt från frysen och sätta in i en varm ugn. Produkterna är enkla att rengöra på grund av glasyren, de är stapelbara och urvalet är stort. Dessutom passar det klassiska vita porslinet med sina rena designlinjer fint ihop med den skandinaviska inredningsstilen”, konstaterar Line Gunnarsrud. Sedan berättar hon att när Pillivuyt för 40 år sedan först kom in på den skandinaviska marknaden hade Frankrike kommit att bli ett populärt resmål. Fransk matlagning var i ropet och allt som var franskt var liksom ”fint”. ”Vi föll för matkulturen och därmed också för porslinskulturen. Det gav onekligen en skjuts i rätt riktning”.

De kommande 200 åren

Plissé är en av Pillivuyts allra mest välkända serier..

Idag har Pillivuyt ett stort fokus på innovation och på att skapa moderna designs - inte minst när det gäller serien Toulouse, vilken med sitt nya uttryck också representerar framtiden för Pillivuyt.

Men även framöver handlar tillverkningen i mångt och mycket om kvalitet och funktionalitet. ”Pillivuyts produkter är skapade för att användas. Vi följer de aktuella mattrenderna och utvecklar multifunktionella produkter, som kan mixas och matchas, där fokus ligger på tillagning, servering och dukning”, säger Line Gunnarsrud, som samtidigt konstaterar att man inom produktutvecklingen tittar mycket på vad som sker på den skandinaviska marknaden.

”På samma gång håller vi dock fast i våra grundvärderingar och vi ser det som en självklarhet att produktionen sker i Frankrike och inte på en fabrik i Kina”, fortsätter Line Gunnarsrud och förklarar att detta inte heller kommer att ändras för framtiden. ”Vi följer med i vår tid, men vi har valt kvalitet. Och vi har valt att köpa in och producera i Europa”.

Pillivuyt har en stor avdelning för produktutveckling, där man hela tiden strävar efter att optimera och utveckla själva porslinet. Till exempel genom att göra det tunnare och mer elegant, men med bibehållen styrka.

Pillivuyt är mer än redo för de kommande 200 åren och för att fira jubileet har man ingått speciella avtal med sina kunder, där de får material som passar in i deras marknadsföring. Utöver detta har man även skapat en vandrande utställning, som nu är på väg runt till de olika återförsäljarna.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023