4 av 10 danskar följer företag och influencers på sociala medier
Instagram har gått om Facebook och är nu danskarnas primära plattform för att följa företag och influencers. Men detta kan vara av kort varaktighet då TikTok stormar fram, enligt en ny analys från Dansk Erhverv.
Nya siffror från Dansk Erhverv visar att 37 procent av danskar följer företag eller influencers på sociala medier. Det är en liten ökning från förra året då siffran var 34. Ökningen är särskilt stor bland unga där andelen som följer företag och influencers har ökat från 57 procent till 67 procent.
Instagram går om Facebook
Det mest populära mediet är Instagram, som används av 7 av 10 danska e-handelskonsumenter. Därmed har detta bildbaserade medium precis gått om Facebook som det medium som flest användare använder för att följa företag och influencers.
Att Instagram och Facebook toppar listan kommer troligen inte som en överraskning för företagen, och det är i linje med deras marknadsföringsplaner. Det förklarar Mathilde Møller, konsult på Dansk Erhverv och expert på sociala medier:
"Vår senaste medlemsundersökning visade tydligt att företagens marknadsavdelningar använder mest resurser på Facebook och Instagram. Det är välkända medier som både de och användarna känner till."
Företagens marknadsavdelningar använder mest resurser på Facebook och Instagram.
Dansk Erhverv
TikTok stormar fram
Dock är det inte Instagrams övertagande av förstaplatsen som är det mest intressanta enligt Mathilde Møller. Istället är det TikToks enorma framgång.
Mediet stormar fram och har på ett år mer än fördubblat andelen användare som följer influencers eller varumärken. Bland unga handlar det om en tredubbling från 14 procent år 2021 till 32 procent år 2022 och 42 procent år 2023, vilket gör TikTok nästan lika stort som Facebook.
"Det är ganska imponerande, särskilt med tanke på den negativa publicitet som TikTok har fått på senare tid," säger Mathilde Møller och förklarar vidare:
"Utvecklingen går också emot vår medlemsundersökning som visar att företagen förväntas minska sina budgetar för TikTok."
Undervärdera inte nyhetsbrevet
Inte oväntat spelar ålder en stor roll när det gäller vilka medier man använder. Medan unga föredrar Snapchat och TikTok, så föredrar barnfamiljer Facebook och äldre personer nyhetsbrev.
Faktum är att hela 60 procent av äldre personer får nyhetsbrev från företag. Det är kanske överraskande högt, men det betonar en viktig poäng enligt Mathilde Møller:
"Du bör inte underskatta nyhetsbrevet. Det är populärt bland många konsumenter, och för butikerna är det också en attraktiv kanal eftersom man inte påverkas av ökningar i annonserings-/plattformspriser, och dessutom ger e-postmeddelanden dig de eftertraktade first-party data."