4 av 10 danskar följer företag och influencers på sociala medier

Instagram har gått om Facebook och är nu danskarnas primära plattform för att följa företag och influencers. Men detta kan vara av kort varaktighet då TikTok stormar fram, enligt en ny analys från Dansk Erhverv.

TikTok stormar fram. Bland unga handlar det om en tredubbling från 14 till 32 procent, och designbranschen bör utnyttja detta.. Foto: 123rf.com

Nya siffror från Dansk Erhverv visar att 37 procent av danskar följer företag eller influencers på sociala medier. Det är en liten ökning från förra året då siffran var 34. Ökningen är särskilt stor bland unga där andelen som följer företag och influencers har ökat från 57 procent till 67 procent. 

Instagram går om Facebook 

Det mest populära mediet är Instagram, som används av 7 av 10 danska e-handelskonsumenter. Därmed har detta bildbaserade medium precis gått om Facebook som det medium som flest användare använder för att följa företag och influencers. 

Att Instagram och Facebook toppar listan kommer troligen inte som en överraskning för företagen, och det är i linje med deras marknadsföringsplaner. Det förklarar Mathilde Møller, konsult på Dansk Erhverv och expert på sociala medier: 

"Vår senaste medlemsundersökning visade tydligt att företagens marknadsavdelningar använder mest resurser på Facebook och Instagram. Det är välkända medier som både de och användarna känner till." 

Företagens marknadsavdelningar använder mest resurser på Facebook och Instagram.

Dansk Erhverv

TikTok stormar fram 

Dock är det inte Instagrams övertagande av förstaplatsen som är det mest intressanta enligt Mathilde Møller. Istället är det TikToks enorma framgång. 

Mediet stormar fram och har på ett år mer än fördubblat andelen användare som följer influencers eller varumärken. Bland unga handlar det om en tredubbling från 14 procent år 2021 till 32 procent år 2022 och 42 procent år 2023, vilket gör TikTok nästan lika stort som Facebook. 

"Det är ganska imponerande, särskilt med tanke på den negativa publicitet som TikTok har fått på senare tid," säger Mathilde Møller och förklarar vidare: 

"Utvecklingen går också emot vår medlemsundersökning som visar att företagen förväntas minska sina budgetar för TikTok." 

Undervärdera inte nyhetsbrevet 

Inte oväntat spelar ålder en stor roll när det gäller vilka medier man använder. Medan unga föredrar Snapchat och TikTok, så föredrar barnfamiljer Facebook och äldre personer nyhetsbrev. 

Faktum är att hela 60 procent av äldre personer får nyhetsbrev från företag. Det är kanske överraskande högt, men det betonar en viktig poäng enligt Mathilde Møller: 

"Du bör inte underskatta nyhetsbrevet. Det är populärt bland många konsumenter, och för butikerna är det också en attraktiv kanal eftersom man inte påverkas av ökningar i annonserings-/plattformspriser, och dessutom ger e-postmeddelanden dig de eftertraktade first-party data." 

Relaterat innehåll

04.02.2025Designbase.se

Kom ihåg mänskligt omdöme

28.01.2025Designbase.se

Royal Copenhagen i kreativt samarbete med HM Drottning Margrethe

27.01.2025Önska

Sponsrad

Önskas jubileumsgala – en glittrande kväll att minnas

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023