4 av 10 danskar följer företag och influencers på sociala medier

Instagram har gått om Facebook och är nu danskarnas primära plattform för att följa företag och influencers. Men detta kan vara av kort varaktighet då TikTok stormar fram, enligt en ny analys från Dansk Erhverv.

TikTok stormar fram. Bland unga handlar det om en tredubbling från 14 till 32 procent, och designbranschen bör utnyttja detta.. Foto: 123rf.com

Nya siffror från Dansk Erhverv visar att 37 procent av danskar följer företag eller influencers på sociala medier. Det är en liten ökning från förra året då siffran var 34. Ökningen är särskilt stor bland unga där andelen som följer företag och influencers har ökat från 57 procent till 67 procent. 

Instagram går om Facebook 

Det mest populära mediet är Instagram, som används av 7 av 10 danska e-handelskonsumenter. Därmed har detta bildbaserade medium precis gått om Facebook som det medium som flest användare använder för att följa företag och influencers. 

Att Instagram och Facebook toppar listan kommer troligen inte som en överraskning för företagen, och det är i linje med deras marknadsföringsplaner. Det förklarar Mathilde Møller, konsult på Dansk Erhverv och expert på sociala medier: 

"Vår senaste medlemsundersökning visade tydligt att företagens marknadsavdelningar använder mest resurser på Facebook och Instagram. Det är välkända medier som både de och användarna känner till." 

Företagens marknadsavdelningar använder mest resurser på Facebook och Instagram.

Dansk Erhverv

TikTok stormar fram 

Dock är det inte Instagrams övertagande av förstaplatsen som är det mest intressanta enligt Mathilde Møller. Istället är det TikToks enorma framgång. 

Mediet stormar fram och har på ett år mer än fördubblat andelen användare som följer influencers eller varumärken. Bland unga handlar det om en tredubbling från 14 procent år 2021 till 32 procent år 2022 och 42 procent år 2023, vilket gör TikTok nästan lika stort som Facebook. 

"Det är ganska imponerande, särskilt med tanke på den negativa publicitet som TikTok har fått på senare tid," säger Mathilde Møller och förklarar vidare: 

"Utvecklingen går också emot vår medlemsundersökning som visar att företagen förväntas minska sina budgetar för TikTok." 

Undervärdera inte nyhetsbrevet 

Inte oväntat spelar ålder en stor roll när det gäller vilka medier man använder. Medan unga föredrar Snapchat och TikTok, så föredrar barnfamiljer Facebook och äldre personer nyhetsbrev. 

Faktum är att hela 60 procent av äldre personer får nyhetsbrev från företag. Det är kanske överraskande högt, men det betonar en viktig poäng enligt Mathilde Møller: 

"Du bör inte underskatta nyhetsbrevet. Det är populärt bland många konsumenter, och för butikerna är det också en attraktiv kanal eftersom man inte påverkas av ökningar i annonserings-/plattformspriser, och dessutom ger e-postmeddelanden dig de eftertraktade first-party data." 

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023