5 snabba

till Karin Sköldberg, grundare av pr-byrån Trendgruppen med kunder som Rörstrand, Fiskars, Cervera med flera.

Karin Sköldberg. Foto: Erik Lefvander.

Du slutade som marknadschef på Orrefors och var med och grundade Trendgruppen 2007. Hur har pr-arbetet i designbranschen förändrats sedan dess?
”Allt går mycket snabbare. Förr skickade man ett pressmeddelande, ringde för att följa upp och skickade diabilder med posten. Och det fungerade, då fick man in någonting i en tidning. Idag måste man tänka mycket mer nischat. Konsumenterna har större kunskap vilket gör att vi måste arbeta mer strategiskt och ha högre nivå på den information vi distribuerar. Sedan har det blivit viktigare att förstå unga och lära sig var den målgruppen finns. Det kan dyka upp en ny inredningsinfluencer eller tik tok-profil väldigt snabbt. Tidigare fanns det fackredaktörer som var experter inom ett område men idag finns väldigt få kvar. Storytelling har också blivit viktigare. Vi hjälper våra kunder att skapa innehåll med rätt budskap och rätt förpackning för målgruppen. Arbetet har blivit svårare men roligare och mer kreativt.”

Vilka budskap är det som fungerar?
”Man måste tänka långsiktigt. Den som har en historia och berättar den på ett bra sätt är också den som kommer att hålla i längden. Hållbarhetsfrågan är självklar, kunderna vill veta mer om material och tillverkning. Med coronapandemin och oroligheterna runt om i världen har sådant som återhämtning, eftertänksamhet och mänsklig interaktion också blivit allt viktigare. Konsumenterna vill ha ett harmoniskt hem att vila i och uppleva gemenskap i. Då behöver företagen förmedla att de kan erbjuda det. Jag tror inte att det här är rätt tid att visa sina produkter i en hård, industriell miljö.”

Alla våra inredningskunder har ökat sin försäljning under pandemin.

Karin Sköldberg

Hur påverkas företagens pr-behov av coronapandemin?
”Behovet att synas är större, både för att många konsumenter har mer tid att ta till sig information och för att de har ett större behov av att ordna hemma. Då blir det extra viktigt att finnas i den kanal där kunderna finns. Alla våra inredningskunder har ökat sin försäljning under pandemin.”

Hur arbetar ni med sociala medier?
”Flera av våra kunder vänder sig till en köpstark och lite äldre målgrupp som finns på Facebook och de får ökad försäljning tack vare närvaro där. Jag tror att korta samarbeten med influencers på exempelvis Instagram kommer att försvinna. De är inte trovärdiga och då fungerar de inte. Konsumenterna kommer att kräva mer genuina och långsiktiga samarbeten. Det kan vara svårt för företagen att veta vem de ska samarbeta med och där kan pr-företag hjälpa till.”

Hur ser du på pr i framtiden?
”Coronapandemin har visat att både företag och konsumenter kan ställa om. Jag tror också att pandemin har gjort konsumenterna mer medvetna om negativa effekter av massproduktion för lågprismarknaden och långa transporter. Företagen måste anpassa sin kommunikation efter konsumenternas värderingar. Den ökande efterfrågan på ett personligt tilltal och mänsklig interaktion är bra för oss eftersom vi kan gå in som en länk mellan företagen och deras målgrupp.”

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023