5 snabba
till Karin Sköldberg, grundare av pr-byrån Trendgruppen med kunder som Rörstrand, Fiskars, Cervera med flera.
Du slutade som marknadschef på Orrefors och var med och grundade Trendgruppen 2007. Hur har pr-arbetet i designbranschen förändrats sedan dess?
”Allt går mycket snabbare. Förr skickade man ett pressmeddelande, ringde för att följa upp och skickade diabilder med posten. Och det fungerade, då fick man in någonting i en tidning. Idag måste man tänka mycket mer nischat. Konsumenterna har större kunskap vilket gör att vi måste arbeta mer strategiskt och ha högre nivå på den information vi distribuerar. Sedan har det blivit viktigare att förstå unga och lära sig var den målgruppen finns. Det kan dyka upp en ny inredningsinfluencer eller tik tok-profil väldigt snabbt. Tidigare fanns det fackredaktörer som var experter inom ett område men idag finns väldigt få kvar. Storytelling har också blivit viktigare. Vi hjälper våra kunder att skapa innehåll med rätt budskap och rätt förpackning för målgruppen. Arbetet har blivit svårare men roligare och mer kreativt.”
Vilka budskap är det som fungerar?
”Man måste tänka långsiktigt. Den som har en historia och berättar den på ett bra sätt är också den som kommer att hålla i längden. Hållbarhetsfrågan är självklar, kunderna vill veta mer om material och tillverkning. Med coronapandemin och oroligheterna runt om i världen har sådant som återhämtning, eftertänksamhet och mänsklig interaktion också blivit allt viktigare. Konsumenterna vill ha ett harmoniskt hem att vila i och uppleva gemenskap i. Då behöver företagen förmedla att de kan erbjuda det. Jag tror inte att det här är rätt tid att visa sina produkter i en hård, industriell miljö.”
Alla våra inredningskunder har ökat sin försäljning under pandemin.
Karin Sköldberg
Hur påverkas företagens pr-behov av coronapandemin?
”Behovet att synas är större, både för att många konsumenter har mer tid att ta till sig information och för att de har ett större behov av att ordna hemma. Då blir det extra viktigt att finnas i den kanal där kunderna finns. Alla våra inredningskunder har ökat sin försäljning under pandemin.”
Hur arbetar ni med sociala medier?
”Flera av våra kunder vänder sig till en köpstark och lite äldre målgrupp som finns på Facebook och de får ökad försäljning tack vare närvaro där. Jag tror att korta samarbeten med influencers på exempelvis Instagram kommer att försvinna. De är inte trovärdiga och då fungerar de inte. Konsumenterna kommer att kräva mer genuina och långsiktiga samarbeten. Det kan vara svårt för företagen att veta vem de ska samarbeta med och där kan pr-företag hjälpa till.”
Hur ser du på pr i framtiden?
”Coronapandemin har visat att både företag och konsumenter kan ställa om. Jag tror också att pandemin har gjort konsumenterna mer medvetna om negativa effekter av massproduktion för lågprismarknaden och långa transporter. Företagen måste anpassa sin kommunikation efter konsumenternas värderingar. Den ökande efterfrågan på ett personligt tilltal och mänsklig interaktion är bra för oss eftersom vi kan gå in som en länk mellan företagen och deras målgrupp.”