5 snabba
5 snabba till Björn Delin, vd för Nice Events Scandinavia som bland annat representerar Imm och Orgatec i Sverige.
Berätta om Nice Event Scandinavias verksamhet?
”Vår affärsidé är dels att hjälpa branschföreningar och andra med mässor och arrangemang och dels arrangera egna mässor. Vi stod även bakom BraMässor som arrangerade Möbelmässan i Göteborg. Nice Events är också representant i Sverige för Kölnmässans mässor, bland andra Imm och Orgatec. Men just nu ligger ju all mässverksamhet i Europa nere.”
Hur ser det ut för mässbranschen i den närmaste framtiden?
”Under de senaste snart 12 månaderna har i princip ingen i mässbranschen haft några intäkter från fysiska mässor. Vi får se hur snabbt branschen kan öppna upp. Det beror på två saker: Dels måste smittspridningen avta och restriktionerna lyftas. Sedan har många företag egna reserestriktioner. Vilka mässanläggningar kommer att vara kvar? Ett par anläggningar har redan stängt. Jag hoppas att så många som möjligt överlever så att det finns någonstans att arrangera mässor i framtiden. De starka mässorna kommer att ha en framtid, utställare och besökare kommer tillbaka. Men mässbranschen kommer inte att se likadan ut som före pandemin. Kanske blir det så att vi kommer att få se mer inköpsrelaterade mässor. Färre besökare, men de som får och tar sig tid att resa kommer att vara fokuserade på att göra affärer.”
Hur kommer de stora mässorna som Imm att påverkas av pandemin?
”Jag tror att de stora världsledande mässorna som Imm och Orgatec kommer att växa sig starkare på grund av att digitaliseringen gör att många dagliga möten sker digitalt. Det gör att behovet av starka branschmötesplatser kommer att öka kontinuerligt. Om vi ser på Koelnmesses mässor, som Imm och Orgatec, så ser vi inget tecken på att intresset minskar, tvärtom. Bara senaste veckan har vi blivit kontaktade av stora svenska företag som vill öka sitt deltagande.”
Hur ser ni på möjligheten att starta nya mässor för inredningssegmentet i Sverige och Norden?
”Jag tror att det finns ett behov! Vi såg det med Möbelmässan i Göteborg, som om allt varit normalt hade kunnat fortsätta och utvecklats kraftigt. Möbelmässan i Stockholm är väldigt bra men jag tror att det finns utrymme för ett komplement. Samma sak gäller nog egentligen Formex, ett komplement både geografiskt och innehållsmässigt. En ny möbelmässa kan aldrig konkurrera med möbelmässan i Stockholm med samma inriktning. Däremot såg vi att det fanns utrymme för att göra en kompletterande mässa fokuserad på hemmöbler och hemljus i västra Sverige. Och kanske inte minst i de här tiderna. När allt öppnar upp igen finns behov av att träffa sina kunder. Folk lägger ju ner en förmögenhet på inredning, den branschen går strålande bra.”
Hur påverkas mässverksamheten av den växande digitaliseringen?
”I många branscher pratar man ju om att digitala möten kommer att ta över och så blir det sannolikt. Men fortfarande finns det väldigt få exempel på digitala mässor som fungerar ekonomiskt. Det har inte funnits något affärsmässigt bra upplägg för digitala mässor, än så länge i alla fall. Vi är inte beredda att betala för digitala produkter och det återspeglas på möjligheten att ta betalt för digitala mässor. Där vi ser att de digitala mässorna fungerar är framförallt de väldigt kunskapsorienterade mötesplatserna som exempelvis läkarkongresser. Men det finns också många branscher där digitala mötesplatser inte fungerar, som mat och vin. Möbelbranschen är nog lite samma sak. Man vill provsitta innan man lägger order. Det kommer att finnas hybridmötesplatser. Men de som framförallt kommer att gynnas är de världsledande mötesplatserna. Det är väldigt spännande att i den kontexten arbeta med några av världens största mässor.”