5 snabba: Josefine Grönkvist, designchef på Åhléns

Åhléns design- och inredningsavdelning satsar fortsatt stort på textil, både med egna och externa varumärken och produkter. Här pratar Designbase med designchef Josefine Grönkvist om höstens mässor och trender.

11.09.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Vad är dina förväntningar på FORMEX i augusti och vad har du för agenda när du går till den typen av mässa?

För mig som designchef är FORMEX en del i ett pussel där det gäller att ta reda på vad som är i ropet just nu, på marknaden på hemmaplan. Som varuhus har vi ju både egna och externa varumärken i vårt sortiment och därför tittar jag dels mycket på våra varumärkesleverantörers nyheter. Dels samlar jag inspiration till det som vi på Åhléns ska designa själva.

Hur ser du överhuvudtaget på mässor, är de fortfarande relevanta 2017?

Det är en relevant fråga. Mässornas roll kommer helt säkert att förändras i framtiden, men vi vet än så länge inte riktigt hur. Idag finns det många andra forum att träffas på, vilket gör att behovet av mässan som mötesplats har minskat. Till det kommer saker som digitaliseringen och förändrade konsumtionsmönster. I ett större perspektiv ser jag också en förflyttning i fokus på de internationella mässorna. Tidigare var det produkten, och designen, som stod i centrum. Idag är det mer den holistiska upplevelsen på mässan som lyfts fram, och produkterna hamnar allt mer perifert.

Berätta lite om hur du upplever den svenska marknaden för design och inredning just nu.

Den är ganska försiktig skulle jag säga. Vi handlar visserligen för mer och mer i värde enligt statistiken, men vi tänker också efter alltmer inför vår shopping. Sedan ser man allt tydligare att det finns två olika nivåer av inköp, där man så att säga köper upp sig och köper ned sig. Det innebär att konsumenterna kan vara beredda att lägga stora summor på saker de verkligen prioriterar, som en designlampa. För att kompensera väljer man riktiga lågprisalternativ för andra varukategorier, till exempel mat. 

Vad ställer denna typ av marknad för krav på dig och på era inköpare?

Ur ett designperspektiv blir omsorgen om produkterna allt viktigare. Konsumenterna efterfrågar hög kvalitet och hållbara val, både gällande material och utformning. Även kraven på en bekväm och spännande butiksupplevelse ökar och samtidigt är man som kund ändå inte villig att betala alltför mycket. Dessutom är Sverige ganska litet och någonstans vill alla ha samma typ av produkter, vilket gör att varumärkena blir alltmer lika. Detta trots att vi samtidigt vill vara unika. Utomlands säger man att det här fenomenet är väldigt svenskt: unika men ändå smälta in.

Vad innebär design- och inredningshösten/vintern 2017/2018 för dig? Och vilket är ert fokus på Åhléns design- och inredningsavdelning för framtiden?

Inför hösten ser jag mycket av en trend som jag brukar kalla Nordic Noir. Det är skandinaviskt och minimalistiskt, med rena linjer, men samtidigt svulstigt. Färgskalan går i svärtade toner och exempel på material är sammet och blanka metaller. Det är som att man har tagit det ljusa nordiska och gjort det lite mer mörkt och elegant. Gällande fokus för framtiden så är det ju textilen som någonstans är kärnan i Åhléns heminredningssortiment. Det är vår specialitet, och något vi kommer att fortsätta satsa på, bland annat med olika typer av mönstersamarbeten och andra spännande nyheter. 

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023