5 snabba till Martina Iven

5 snabba till Martina Iven, pr-ansvarig för Iittala som firar 140-årsjubileum

Martina Iven, pr-ansvarig för Iittala.

Stort grattis till jubiléet! Hur firar ni?
”Tack, vi är otroligt stolta över vårt Iittala! Det är ju speciella förutsättningar men vi vill lyfta det här jubileet så mycket vi kan. Vi kommer att se tillbaka på vårt fantastiska arv men också blicka framåt för att se vad som är möjligt i en värld i ständig förändring. Vi hyllar våra designhjältar som har lagt grunden för vår designfilosofi och gett oss betydelsefulla ikoniska produkter som till stor del finns i vårt sortiment än idag – Alvar Aalto, Kaj Franck, Tapio Wirkkala, Timo Sarpaneva med flera. Men vi tittar också framåt. Nästa år introducerar vi en ny generation konstnärer och samarbeten. Det öppnar en utställning om Iittalas 140-åriga historia på Designmuseum i Helsingfors i mars, kurerad av formgivarna Florencia Colombo och Ville Kokkonen. Phaidon ger ut en bok om Iittala med Colombo och Kokkonen som författare. Men tydligast för våra samarbetspartners och konsumenter blir de produktlanseringar som kommer under året.”

Berätta om jubileumsprodukterna. 
”Vi lanserar en specifik jubileumskollektion som representerar vår filosofi och expertis inom färgat glas. Nästa års färg Ametist har en nästan magisk karaktär. Den skiftar i ton beroende på hur ljuset faller och den är också svår att tillverka. Både produktionen och resultatet lyfter fram den stora kunskap som finns hos Iittala. Vi har letat i vårt stora arkiv och hittat skatter som vi bokstavligen blåser nytt liv i, bland annat Alvar Aaltos originalkollektion som visades på världsutställningen i Paris 1937. Vi återlanserar vasen i begränsad upplaga, totalt 2021 exemplar, producerade i fyra olika färger. Alla Birds by Toika-älskare får återse fågeln flugsnappare som var den första i serien som lanserades 1972. Vi lanserar också ett nytt samarbete med konstnären Santtu Mustonen.”

Hur har verksamheten påverkats av coronapandemin?
”Främst har det påverkat vårt sätt att arbeta, utmanat oss att tänka nytt kring hur vi ska kunna erbjuda bra upplevelser och engagera våra intressenter. Våra produkter gör sig ju bäst när man får uppleva dem i verkligheten. Mycket kan man göra digitalt och här har vi också hittat nya lösningar. Att mässorna ställer in påverkar oss kanske inte jättemycket på kort sikt men vi vill verkligen komma tillbaka och kunna göra mässor. Det är viktigt för oss både mot konsumenter men även mot våra samarbetspartners och kontakter i branschen. I perioder har vi sett mindre trafik till våra fysiska butiker av naturliga skäl. Men vi märker också att folk vill ta hand om sina hem under den här perioden.”

Hur viktig är den svenska marknaden för Iittala och på vilket sätt skiljer den sig från exempelvis Finland?
”Den svenska marknaden är väldigt viktig för Iittala. Den ses som en hemmamarknad tillsammans med Finland. Sedan finns det självklart skillnader, framförallt när det gäller varumärkeskännedom. I Sverige är den stark men i Finland är den otroligt hög. Man brukar skämta om att man föds med en Teemamugg i ena handen och en Aaltovas i den andra. Det gör också att varumärkets position blir lite annorlunda. I Finland ses Iittala som ett traditionellt varumärke medan vi i Sverige kanske har en mer progressiv syn på varumärket.”

140 år framåt kanske är för lång tid att sia om, men var är Iittala om tio år?
”Formgivarna som formade vår designfilosofi tänjde verkligen på gränser och det kommer vi fortsätta att göra. Oavsett vad som händer i framtiden är det viktigt för oss att fortsätta respektera de kvaliteer och värden som gör vår design hållbar och tidlös och den kunskap som vi fått ärva, både av formgivarna och av hantverkarna som tillverkar våra produkter. När all expertis som vi samlat på oss möter spännande nya formgivare kan mycket hända på tio år!

Relaterat innehåll

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023