AI i ögonhöjd

AI handlar inte om teknik utan om människor. Därför kan du inte omedelbart dra ned AI över befintliga arbetsflöden. Det krävs ledningsförändringar och empati för att implementera AI i företaget. Det tror Jacob Dalhoff, vd för AI Rådgivning, och hans uppdrag är att ta AI ner i ögonhöjd och se det som det verktyg det är.

AI handlar inte om teknik utan om människor. Det säger Jacob Dalhoff, vd för AI Rådgivning.. Foto: AI Rådgivning

AI handlar inte om teknik utan om människor. Det är som en kulle du måste korsa, och då ligger uppenbarelsen framför dig. Det säger Jacob Dalhoff, vd för AI Rådgivning. Han menar att det är viktigt att artificiell intelligens görs begriplig, för man kan inte använda AI effektivt om man inte förstår det, och det gäller såväl ledningen i företaget som de anställda som ska jobba med det.

"Du måste också förstå att du inte direkt kan dra AI över ett befintligt arbetsflöde som det är idag, det kräver ledningsförändring och empati, och det är en resa du är på. Därför är det viktigt att börja med att titta på var det är vettigt att implementera AI, där AI kan hjälpa till att lösa utmaningar eller optimera verksamheten och sedan börja där, samtidigt som man håller ett öga på horisonten”.

Det säger Jacob Dalhoff, som kom in i arbetet med AI på omvägar. Han drev faktiskt ett startupföretag inom hemelektronik som sålde dykkameror, genom detta inledde han ett samarbete med dykare som samlade in data för marin forskning. För Jacob är det viktigt att förena elektronik med människor och natur och han har själv ett stort intresse av att göra en insats för att rädda haven.

"Jag tycker att det är viktigt att ge små och medelstora företag de möjligheter och funktioner som tidigare var reserverade för stora företag". Foto: AI Rådgivning

I samband med det arbetet började Jacob arbeta med artificiell intelligens och när han för flera år sedan återvände till Holbæk efter att ha arbetat på Curacao i ett antal år startade han AI Rådgivning med en ambition att hjälpa små och medelstora företag med att effektivisera och produktivitet genom teknik. Genom att höja det tekniska lix-talet så att säga.

”Jag tycker att det är viktigt att ge små och medelstora företag de möjligheter och funktioner som tidigare var reserverade för stora företag. Jag kan hantera det praktiska med ett team som kan göra det möjligt”, säger Jacob, som även ingår i IT-branschens NewTech-kommitté, han sitter i Dansk Standards kommitté för artificiell intelligens, och han undervisar på MBK.

Frågar man hur små och medelstora företag kan använda AI så menar Jacob att man måste se det som det verktyg det är, och lära sig att integrera det bland annat. genom automatisering.

Användningen av AI kan vara i chatbotar och kunskapsdelning eller avancerad automatisering av arbetsprocesser och mycket mer. I samband med kundtjänst kan chatboten lära sig all produktinformation i hela produktkatalogen, och den kan jämföra och ge information om produkter, eftersom chatboten kan produkterna, och kunder kan fråga om produkterna på naturligt språk. Dessutom kan du använda AI för att övervaka specifika avdelningar i företaget i förhållande till prestationsdata och du kan få en mycket snabbare överblick över vad som fungerar och vad som inte fungerar optimalt”, förklarar Jacob.

Självklara områden att använda AI är också marknadsföring och intern kommunikation samt medarbetarintroduktion, där AI kan spela en positiv roll i form av en intelligent medarbetarhandbok.

"Vi kan hjälpa till att få överblicken och hitta riktningen i AI-universumet genom att analysera behovet, hjälpa till att skapa en strategi för att arbeta med AI, prioritera utvecklingen av möjligheter, implementera dem och ge utbildning för medarbetarna. I detta sammanhang ska vi titta på vilka processer som kan automatiseras, vilka chatbotar som kan utvecklas och var ledig tid kan köpas”.

Jacob säger själv att han inte längre läser vare sig handböcker eller stora rapporter och dokumentation. "Jag ber ChatGPT att läsa materialet och lista de viktiga punkterna. Allt handlar om att använda verktygen rätt, så att du frigör tid för de viktiga sakerna”.

Du måste omvärdera dina arbetsprocesser

Men Jacob är också den första som konstaterar att man måste vara öppen för att omstrukturera vissa delar av företaget, annars når man inte hela potentialen med AI.

"Du kan använda AI för att skriva marknadsföringsinlägg och lämna det där. Men du borde faktiskt använda de betydande tekniska framstegen som AI-tekniken är för att se igenom dina arbetsprocesser, skapa en överblick, kanske omvärdera hur saker och ting görs och utmana den nuvarande strategin. Och då måste du vara medveten om att du inte kan implementera allt samtidigt", säger han.

Huvudregeln är att oavsett vilken uppgift du ska göra måste du tänka på hur AI kan hjälpa, och en bra tumregel är att oavsett vilken uppgift du står inför, fråga ChatGPT hur AI kan hjälpa till att lösa det?” .

"AI är inget universalmedel, utan ett bra verktyg som hjälper oss att hålla oss uppdaterade". Foto: AI Rådgivning

"Du kan se AI som en kulle som du måste ta dig över. I början kräver det ansträngning, men när man väl har kommit på hur man använder AI mest effektivt går det snabbt.

Personalutbildning och ledningsbyte

Jacob förklarar att att arbeta med AI är som att hälla vatten i en hink för att ta reda på var hålen finns och sedan stänga dem. Det handlar till stor del om att komma igång med det, och på vägen ta reda på vad du kan använda det till och vad du inte kan använda det till. Och det finns ingen quick fix.

"Precis som med internet är det en ständig resa som vi har påbörjat och vi har nått en punkt utan återvändo." När man som företag startar resan kommer det uppstå en hel del problem och tvivel som man får ta itu med. AI är inget universalmedel, utan ett bra verktyg som hjälper oss att hänga med och hålla oss uppdaterade”.

En rapport som Kraka och Deloitte utarbetade före sommaren visade att det finns "en stor potential för automatisering av arbetsuppgifter som de flesta inte trodde var möjligt förrän helt nyligen". – Analysen drar också slutsatsen att så många som 46 procent av dansk sysselsättning kan tekniskt automatiseras med den teknik vi har idag, skriver Børsen.

Det är skrämmande siffror, men de underbygger mycket väl Jacob Dalhoffs ord. För som han säger så finns det otroligt många applikationer för AI-universum – i hela organisationen och på alla nivåer.

"Men det kräver tid och pengar, ansträngning och tålamod. Någon gång når man en skärningspunkt där man får mycket tillbaka”, säger han. Till exempel har han tränat AI att läsa alla mejl och svara på dem. Så Jacob läser inte längre sin inkorg, utan svarsutkasten som chatboten har skrivit innan han trycker på skicka.

När allt är sagt manar Jacob Dalhoff också till lugn och lugn, för som han säger: I många avseenden är vi inte alls där än.

"Det finns en överhypefaktor, men det finns också en viss sanning i hur vild det är. därför måste vi anpassa förväntningarna, annars blir du så besviken att du inte ser hela potentialen. För oss är det viktigt att få ner AI till ögonhöjd”, avslutar Jacob Dalhoff.

AI kurs

När AI Rådgivning börjar arbeta med ett företag sker det med ett introduktionsmöte, där man pratar om de överväganden företaget gjort, kunder, arbetsuppgifter m.m.

Efter detta hålls typiskt sett en strategiworkshop där Jacob berättar om möjligheter och begränsningar och där man tittar in i maskinrummet och innan man kartlägger processer och arbetsflöden, kompetensnivåer och system som redan är igång och företaget får en rapport med en översikt över potential och begränsningar och företagets AI-beredskap.

I slutet av programmet är utveckling och implementering.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Optimera ditt företag

Detaljhandeln står inför unika utmaningar och möjligheter i en tid präglad av digital transformation och förändrade konsumentpreferenser. Det handlar om att ligga i framkant med de senaste trenderna och hålla ett öga på den utveckling som ständigt sker inom såväl affärsverksamhet som ledning. Eftersom verksamheten är optimerad och kundupplevelsen förbättras ökar försäljningen och resultatet.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023