Amazon: Följ med på en resa på en växande plattform

"Amazon är ett köpcentrum, med 44 miljoner kunder som väntar precis utanför dörren”. Det säger Jan Röhn Pipper, vd för Substant, som specialiserat sig på att hjälpa skandinaviska företag att lyckas på Amazon.

Amazon ger danska företag möjlighet att komma i kontakt med 44 miljoner användare enbart i Tyskland.. Foto: Substant

Amazon ger danska företag möjlighet att komma i kontakt med 44 miljoner användare enbart i Tyskland. Det gör att du kan testa marknaden och starta eller komplettera en export – utan de stora kostnaderna”. Det säger Jan Röhn Pipper, vd för Substant, som specialiserat sig på att hjälpa skandinaviska företag att lyckas på Amazon.

För även om det är enkelt och möjligheterna är många, finns det också många fallgropar när du tar dig in på den gigantiska, digitala handelsplattformen.

"Det finns en begränsning i om potentialen finns där och om den kan kopplas vinstmässigt, för Amazon finns som bekant inte i Danmark, och det gör att företaget måste vara inställt på export i förhållande till efterlevnad, moms , olika godkännanden och certifieringar med mer. För det måste också vara under kontroll. Men här är vi starka och kan hjälpa till”, konstaterar Jan Röhn Pipper som jobbat med Amazon de senaste fem åren. 2019 etablerade han Valuezon Nordic i samarbete med Valuezon GmbH och 2024 såg Substant dagens ljus med eget namn och upplägg, som en fullservice Aamazon-byrå med sju anställda.

Ämnet är 100 procent. fokuserat på Amazon, och det är nödvändigt, tror Jan Röhn Pipper, eftersom Amazon är stort ställs många krav. Foto: Substant

På kundlistan finns ett brett utbud av varumärken och produktionsbolag som Rosendahl Design Group, Gosh Copenhagen, NUPO och OOONO och många fler.

Ämnet är 100 procent. fokuserat på Amazon, och det är nödvändigt, anser Jan Röhn Pipper, eftersom Amazon är stort, det ställs många krav, och plattformen utvecklas kontinuerligt med fler alternativ men också med fler begränsningar.

På frågan om varför det var Amazon som blev bolagets kompetensområde säger Jan Röhn Pipper att bakgrunden till detta ska finnas i att han vid en tidpunkt då han var chefsutvecklingskonsult fick ett antal förfrågningar om Amazon. "Här började jag sätta mig in i det och när jag samtidigt drev ett projekt för Industriens Fond och CBS på marknadsplatser online, där analyser visade att Danmark låg efter jämfört med andra europeiska länder, såg jag en möjlighet till affärsutveckling".

Du skapar en butik

Till skillnad från Zalando och Boozt, som man som företag säljer sina varor till, måste man på Amazon själv starta en butik och sälja sina varor genom den.

”Man kan se Amazon som ett köpcentrum, där centret generellt tar hand om marknadsföring, skyltar och kundtrafik mm, samtidigt som man som företag betalar hyra, öppnar butik och lägger upp text och bilder själv på de produkter man vill. sälja, och där du själv ansvarar för den interna marknadsföringen på Amazon”, förklarar Jan Röhn Pipper.

I Tyskland, England och USA är Amazon ett av de första ställena som konsumenter letar efter produkter. Du ser Amazon-reklamen på TV och streaming, och du ser hela tiden paket som kommer från Amazon. De är med andra ord över allt, vilket är något helt annat än vad vi upplever i Danmark.

”Så kunderna finns där och det är mycket trafik. Bara i Tyskland finns det 44 miljoner. användare på Amazon, och de inkluderar även kunder från Danmark, Polen och Österrike som har ett abonnemang som ger fri leverans. Det gör att det är lätt att köpa varor där och om det kommer reklamationer som inte hanteras korrekt av "butiken" tar Amazon hand om det", förklarar Jan Röhn Pipper.

Han ser en stor fördel för skandinaviska företag som vill gå in i t.ex. Tyskland i förhållande till att använda Amazon. "För att här har de en plattform där kunderna redan finns och inom fyra-fem veckor från det att du tagit beslutet kan du vara igång för en investering på runt 50 000 DKK. Istället för att börja etablera en egen, ny webshop i det aktuella landet, eller försöka starta företag med en tysk kedja, vilket är oerhört svårt om man inte har ett välkänt varumärke”, står det.

En annan fördel är att du kan börja med ett fåtal produkter. Välj dina storsäljare, och när du blir framgångsrik kan du lägga till fler produkter.

"Om det inte gick så stänger man bara ner "butiken" igen, och så prövas det för en relativt liten investering".

Från ett av Amazonas stora lager. Foto: Substant

Jan Röhn Pipper fortsätter med att säga att en av styrkorna med Amazon är återförsäljning. Det innebär att sälja produkter som inte är säsongsbetonade. "Algorithmen fungerar på ett sådant sätt att när en kund köper en produkt, driver Amazon den framåt. Så vita tallrikar, som kan sälja många under hela året, skjuts alltså fram mer än en mugg med påskkycklingar på, som man naturligtvis bara säljer ett begränsat antal av till påsk”.

Och lyckas man sälja produkter på tyska Amazonas är det lätt att utöka till t.ex. Spanien och Frankrike.

De erbjuder hela paketet

Om du måste sätta upp en butik på Amazon säger Jan Röhn till Pipper att det kostar ca. 40 euro per månad i Europa. Dessutom utgår en provision på typiskt 15 procent. på den omsättning du har, och då kan du välja att sköta logistiken själv eller använda dig av Amazons logistiklösning.

"Äntligen måste man lägga pengar på marknadsföring på Amazon", konstaterar Jan Röhn Pipper, som ser en stor fördel med att Amazon kan erbjuda hela paketet, och att man därför inte behöver Google-annonser eller något annat.

”Men Amazon är en stor tech-plattform som Google, Facebook och de andra, och det är många dokument som måste vara i sin ordning, vare sig det är CVR-information, information om ägaren etc. så att man följer bl.a. penningtvättslagen, förpackningsförordningen i det aktuella landet och andra krav. Och de sakerna måste hållas under kontroll, eftersom Amazon krysskollar informationen, och det är typiskt sett här vi kommer in i bilden”, säger Jan Röhn Pipper med ett leende.

Han berättar vidare att Substant också skapar sökordsanalyser, så att företagets produkter kan hittas organiskt på Amazon, precis som man kan skriva texter på det lokala språket och hjälpa till med bilder. "Vi är generellt bra på att skapa fantastiska varumärkesuniversum i Skandinavien, men trots estetiken och skönheten ser man inte saker på samma sätt överallt. I Tyskland vill man till exempel läsa mer om produkterna och se färre bilder än vad vi vill ha i Danmark. Frankrike har en annan syn på det, och i Storbritannien är de mer prisorienterade. Därför går vi i dialog med kunden om upplägget och då kan vi faktiskt driva verksamheten åt dem; driva kampanjer, ordna event som Black Friday och bevaka om det som läggs upp faktiskt säljer”, förklarar Jan Röhn Pipper.

Få ögonen på Amazon

Danskarna har inte riktigt fått upp ögonen för Amazonas potential än. Det finns långt över 2 000 danska företag på Amazon idag, säger Jan Röhn Pipper, men det finns långt upp till 300 000 företag som finns. Och det finns ännu färre svenska, norska och finska företag på Amazon.

”Vi är mer entreprenöriella i Danmark, och till skillnad från i Sverige, där det finns en kultur av 'nu-ska-vi-helst-inte-göra-misstag', vill vi i Danmark komma igång, och något måste hända. Därför tror jag att det var ett misstag att Amazon startade i Sverige 2021. De borde ha startat i Danmark”.

På kontoret arbetar du med att hjälpa danska företag att lyckas på Amazon. Foto: Substant

Jan Röhn Pipper har en pågående dialog med Amazon, men han vet förstås inte om de kommer till Danmark inom överskådlig framtid.

”Jag vågar inte lägga något bud än. Men de blir allt mer synliga i Danmark i form av prenumerationer på streamingtjänster och byråer och så vidare, och det är generellt sett första steget. Och de kan hantera den danska marknaden utan lager, så de kan enkelt starta upp praktiskt taget utan förvarning. Just nu är Amazon dock i färd med att etablera sig i Sydafrika och Irland, så det kommer i alla fall att ta lite tid”.

Frågar man vilka företag det lönar sig att gå på Amazon svarar Jan Röhn Pipper att det faktiskt lönar sig för majoriteten av alla danska företag, men han understryker också vikten av att få det förtydligat , så man slipper fundera på om det är något man ska eller ska inte göra och det kan Substant hjälpa till med, konstaterar han.

"Algorithmen fungerar på ett sådant sätt att när en kund köper en produkt, driver Amazon den framåt. Så vita tallrikar, som kan sälja många under hela året, skjuts alltså fram mer än en mugg med påskkycklingar på, som av sakens natur bara säljer en begränsad mängd vid påsk.". Foto: Substant

”Vi tittar på typen av företag, det handlar om var du befinner dig i värdekedjan, vilka marknader du redan befinner dig på, om du har egen lagringskapacitet eller om du vill använda Amazon logistik och lagring, och då är det verkligen på väg att etablera ett konto och få produkterna presenterade vackert med nya bilder. För det finns 44 miljoner användare som tittar, så det är synd att inte offra de sista tusen kronorna på fina bilder. En idé är också att hålla koll på konkurrenterna på Amazon och få inspiration av hur de gör”, tipsar Jan Röhn Pipper som tillägger att man även kan hjälpa till med varumärkesrättigheter med mera.

"Det viktigaste för företaget är egentligen att bestämma sig för om man vill vara med på tåget, och därmed på en resa på en växande plattform", avslutar han.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Optimera ditt företag

Detaljhandeln står inför unika utmaningar och möjligheter i en tid präglad av digital transformation och förändrade konsumentpreferenser. Det handlar om att ligga i framkant med de senaste trenderna och hålla ett öga på den utveckling som ständigt sker inom såväl affärsverksamhet som ledning. Eftersom verksamheten är optimerad och kundupplevelsen förbättras ökar försäljningen och resultatet.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023