Ambiente 2020 – inramat av naturen

Naturens vägar är outgrundliga och det märktes tydligt för denna upplaga av Ambiente. Det kom 28 000 färre besökare, på grund av Coronaviruset men även på grund av stormen Ciara, som också härjade i Tyskland under mässans sista dag.

Ambiente var inramat av naturen på flera olika sätt, Coronavirus och storm å ena sidan. Å andra sidan i form av trender, som också bjöd på många naturliga element.

Även om besökarantalet hade gått ned med 28 000 personer så hade antalet utställare istället ökat med 200, som kom från 93 länder – mot 92 länder i fjol.

Överlag rapporteras det om stora beställningar. Däremot märkte utställarna av en minskning i antalet detaljistkanaler.

Trots både Coronavirus och stormen var stämningen i hallarna inte så tryckt som man hade kunnat tro. Överlag rapporteras det om stora beställningar. Däremot märkte utställarna av osäkerheten bland besökarna och den därav följande minskningen i antalet detaljistkanaler.

Sammanlagt kom det 108 000 inköpare från 160 länder, jämfört med 164 länder 2019, till Ambiente, för att söka inspiration och göra inköp inför den kommande säsongen. 62 procent av dessa var från länder utanför Tyskland. Flera detaljhandelsföretag, tyska såväl som internationella, hade dock förbjudit sina medarbetare att resa till mässan.

Marknadsundersökningar bland inköparna visar på en nöjdhetsgrad på 95 procent. På grund av den ovanliga situationen märktes det dock en klar förändring i topp tio av besökande länder, som efter Tyskland denna gång var: Italien, Frankrike, Spanien, England, Turkiet, Ryssland, Japan och Kina.

Hållbarhet på Ambiente

På mässan syntes flera projekt inom hållbarhet, en av dagens megatrender. Det är ett område där Ambiente satsar stort, med bland annat Ethical Style Guide, en kurerad guide, som listar mässans miljövänliga och socialt ansvarsfulla producenter. Den senaste upplagan omfattade 314 aktörer från 49 länder, vilket är 27 procent fler än förra året.

Ambiente Trends 2020

Varje år tar man fram Ambiente Trends, som inkluderar nya stilar, material, teman och produkter. Ambiente Trends ger en god överblick över branschen och nya kollektioner. I år hade det byggts upp tre trendområden med produkter från utställarna. Trenderna 2020 var benämnda shaped+softened, precise+architectural samt artistical+diverse.

shaped+softened

Funktionella möbler uppnår skulptural kvalitet, när de förses med mjuka former och behagliga konturer. Den kraftfulla effekten förstärks av en neutral palett av dämpade färger, med vitt och grått, från varma till kalla nyanser. Ytorna är blanka, mjuka och texturerade. Glas har antingen en satin-look eller är transparent. Vackert porslin och rå keramik inspirerar och entusiasmerar. Textilerna är neutrala och användbara i vardagen, ofta med motiv som är fulla av rörelse och oregelbundenhet. Utmärkande material är genomskinliga fiber, ljust trä och tapeter som skapas med en ton i ton-teknik.

precise+architectural

Ett stråk av industriell look ges åt exklusiva material i denna arkitektoniskt inspirerade färgskala, med toner av tegel och cement, såväl som också rost, betsade nyanser och buteljgrönt. Tillsammans skapar de en fängslande atmosfär, som förstärks med blå toner från kvällshimlen, men i samspel med designade rum där det fokuseras på det enkla. Dessa innovativa kombinationer för tankarna till ombonade lounger, med tonvikt på estetiken i materialen. Terrazzo, polerat eller svart trä, glas, stål, brons och ytor med matt finish eller dämpad glaseffekt, som harmoniserar med läder, tunga textiler som sammet, tweed, bouclé och velour, samt med geometrisk design och brokiga mönster.

artistical+diverse

Denna stil förvandlar hemmet till ett personligt kollage. Med sitt konstnärliga uttryck, ovanliga färger och varierande kombinationer har den en stimulerande effekt. Paletten rymmer en uppfriskande blandning av ljusorange, fruktiga hallon, mjölkiga färger, stark honung och livligt himmelsblå. I detta multilokala och multifunktionella samspel mellan konst, hantverk och digital teknologi spelar ”kontrollerade möjligheter” en central roll. Varje objekt har sin unika karaktär, tack vare den kreativa användningen av en rad nya material, oväntade tillverkningsprocesser, okonventionella teman och säregna former.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

22.04.2024Designbase.se

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Unika muggar i stengods från Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Formsköna vårnyheter från BITZ

15.04.2024Designbase.se

En ode till lekfull design

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Vackra ljuslyktor med karaktär från Villa Collection Denmark

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Inred med naturlig charm och hantverkskunnande

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023