Ambiente bådar gott för framtiden
Atmosfären var positiv på Ambiente. Köparna dök upp i stort antal, och de lade beställningar, lyder det allmänna beskedet från de danska utställarna.
"Celebrating Business Together" var mottot för årets megamässa för den globala konsumentvaruindustrin, bestående av Ambiente, Christmasworld och Creativeworld.
En skivmässa, kallar mässledningen mässan. För med en ökning på tio procent presenterade 4 928 utställare från 170 länder sina nya produkter på över 360 000 bruttokvadratmeter. Och trots en tågstrejk som sträckte sig över större delen av mässans öppningsdagar, inspirerades runt 140 000 besökare från alla grenar av detaljhandeln och olika försäljningskanaler av en mängd trender och innovationer vid det största evenemanget i Messe Frankfurts historia.
Mässan var fullbokad och det kändes i gångarna där det genom dagarna var proppfullt av köpare som tagit sig till Frankfurt för att köpa och inte minst för att inspireras.
”Mission accomplished!” sammanfattade Detlef Braun, styrelseledamot för Messe Frankfurt, och han hävdar att man har hittat rätt koncept genom att kombinera de tre mässorna en gång om året.
"En gång om året och bara här i Frankfurt! Ekonomin är under enorm press i ljuset av stigande globala spänningar. Det är därför personliga möten, nya lösningar, inspiration och utveckling av nya exportmarknader och försäljningskanaler som Hospitality och kontraktsmarknaden är oersättliga", betonar Detlef Braun.
Återförsäljare behöver innovation, och de behöver möjlighet att uppleva och beställa produkter i ett personligt möte. Det var den tydliga uppfattningen från de danska utställare vi pratade med på mässan. Bilden som framkom var att den första dagen saknades inte minst de tyska köparna, vilket hänförs till tågstrejken, men alla var nöjda med det allmänna utfallet.
"Vi hade en fantastisk mässa. Det var första gången vi presenterade vår Life in color Confetti och vårt samarbete med Karim Rashid, och det gick över all förväntan. Jag tror helt klart att Ambiente är världens viktigaste varumärkesmässa”: Det säger Peter Maae Jensen, vd för aida. ”Att tyskarna inte kom tror jag faktiskt var mer prat än verklighet. Vi ger oss ut på en stor tysk satsning och vi hade väldigt många tyska besökare i montern - inte minst de stora tyska kedjorna, som köper in sig på koncept snarare än enskilda produkter, så när man gör en överenskommelse sätts ett AIDA-område upp. snarare än en enda hylla eller två”.
Peter konstaterar också att Ambiente är platsen där man träffar de flesta av de viktigaste skandinaviska kunderna, som alla kommer. ”Så ja, det är en supertrevlig mässa. Vi hade 75 nya artikelnummer i montern den här gången, tillsammans med 100 nya Confetti-prylar, men Ambiente är just platsen där vi ska presentera nyheterna som kommer att forma både våren och hösten och därmed julhandeln”, konstaterar Peter Maae Jensen. , och själv om han erkänner att köparna blivit lite försiktigare säger han också att det fanns en vilja att köpa nya saker och bli inspirerade”.
Michael Berz, ordförande i den tyska branschorganisationen, håller med när det gäller HoReCa-området.
"Precis som andra specialiserade sektorer står glas-, keramik- och porslinsindustrin inför utmaningar i en svår ekonomisk miljö. Ambiente är en stark och pålitlig partner för oss här – speciellt nu. Med utbyggnaden av HoReCa-området har mässan konsekvent utvecklat restaurangen segment, och det öppnar upp ännu fler affärsmöjligheter för våra medlemmar”.
En hög grad av internationalitet
Mässans internationalitet har också ökat sedan sammanslagningen av de tre mässorna, med en räkning som visar att tre av fyra återförsäljare kom till Frankfurt från utlandet, och med fem procents ökning av internationella besökare jämfört med
året innan nåddes denna gång 71 procent av de internationella besökarna.
Tyskland toppade listan över besökande nationer i år. Italien och Kina tog andra och tredje plats bland de fem bästa besöksländerna, följt av Nederländerna och USA.
Hela spektrat av specialiserad detaljhandel fanns representerat i Frankfurt, och förutom de stora tyska kedjorna fanns även Amazon, Anthropology, Carrefour International, Crate & Barrel, El Corte Ingles, Galleri Lafayette, Fortnum & Mason, Harrods, La Rinascente, Loft, Marks & Spencer, Migros, Museum of Modern Art, Sainsbury's, Tesco, Walmart och Zara Home finns på listan över besökare samt representanter från de stora hotellgrupperna och cateringföretagen.'
Framtiden för New Work
Livsstil och arbetsstil går allt mer samman: Men hur kommer framtidens arbetsliv och arbetsplats att se ut? Den frågan ställdes på Future of Work, som visade upp lösningar för moderna arbetsmiljöer. Självklart var kontorsmöbler en del av det, men även inventarier för många andra målgrupper som arkitekter, planerare och kommersiella slutanvändare som hotell, hotell- och restaurangbranschen och coworking space providers.
"De senaste åren har varit en omvälvningsperiod, som också har påverkat inredningen: gränserna mellan boende och arbete, kreativitet och formalitet, funktionalitet och design håller på att upplösas, vilket skapar nya designmöjligheter för oss inredare. Det nya Ambiente-konceptet speglar detta - kategoritänkande är ett minne blott!" förklarar Carsten Wiewiorra, ordförande i föreningen för tyska inredningsarkitekter (bdia).
Digital transformation - Messe Frankfurt som drivkraft
Ett annat framtidsinriktat fokus låg på den digitala transformationen. Messe Frankfurt har därför lanserat Conzoom Circle över de tre mässorna, en onlineplattform som kopplar samman alla Messe Frankfurts 30 mässor och format för konsumentvaror över hela världen under ett kommunikativt paraply, och som fortsätter att föra fram sin strategi som affärskatalysator året runt.
Nätverket vänder sig till alla aktörer på den globala marknaden för konsumentvaror, både utställare och återförsäljare, och syftet är att orientera branschen över länder och marknader, nätverka alla relevanta branschaktörer och främja affärer.
NYTT: Mässdatum 2025
Mässdatumen för 2025 är fastställda 7-11. augusti.
Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att fortsätta att äga rum samtidigt i Frankfurts mässcenter. De kommer dock att flyttas till början av februari för att säkerställa att de stora globala mässdatumen stämmer överens. Alla mässor öppnar samtidigt och Creativeworld kommer att pågå under fyra dagar, medan Ambiente/Christmasworld kommer att pågå under fem dagar.
Nätverket vänder sig till alla aktörer på den globala marknaden för konsumentvaror, både utställare och återförsäljare, och syftet är att orientera branschen över länder och marknader, nätverka alla relevanta branschaktörer och främja affärer.
NYTT: Mässdatum 2025
Mässdatumen för 2025 är fastställda 7-11. augusti.
Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att fortsätta att äga rum samtidigt i Frankfurts mässcenter. De kommer dock att flyttas till början av februari för att säkerställa att de stora globala mässdatumen stämmer överens. Alla mässor öppnar samtidigt och Creativeworld kommer att pågå under fyra dagar, medan Ambiente/Christmasworld kommer att pågå under fem dagar.