Bedragare kopierar alltmer webbshoppar: Så bekämpar du dem
E-handeln upplever fortfarande fler fall där webbshoppar helt eller delvis kopieras. Det är nödvändigt att företagen regelbundet kontrollerar om de har blivit utsatta för kopiering, enligt Dansk Erhverv och e-mærket.
Både Dansk Erhverv och e-mærket kan rapportera om allt fler företag som upplever att de kopieras eller imiteras. Tidigare var det främst de stora etablerade varumärkena som upplevde kopiering, men nu finns det också en tendens att mindre och medelstora företag drabbas.
"Kopiering påverkar nu företag som inte har samma resurser och fokus på problemet som stora etablerade varumärken. Kopiering innebär alltid en risk att potentiella kunder leds fel och blir osäkra över din butik eller ditt varumärke. Så det första rådet är att regelbundet kontrollera om ni finns på domäner där ni inte borde vara", säger chefskonsult Jens Wedenborg, Dansk Erhverv.
Få en överblick och agera
När det finns en bedrägeriwebbshop som kopierar er är det mycket troligt att det finns fler. Det har alltid varit relativt enkelt att snabbt skapa falska webbshoppar på många olika domäner. Och nu med den tekniska utvecklingen, inklusive AI, blir kvaliteten på de masskopierade bedrägeriwebbshopparna hela tiden bättre.
"En grundlig Google-sökning kan ta er en bit mot överblicken, men det kan finnas bedrägeriwebbshoppar som har kopierat er utan att dyka upp i Googles sökresultat. Att de inte syns i Googles sökresultat är ingen garanti för att de inte når era kunder. Under de senaste åren har allt fler bedrägeriwebbshoppar börjat annonsera via sociala medier, vilket tyvärr har visat sig vara en effektiv kanal för dem", säger Jens Wedelsborg.
Därför är det en bra idé att också använda mer målinriktade onlineverktyg där man specifikt kan söka efter så kallat "duplicerat innehåll". Det finns ett antal verktyg som kan identifiera kopierad text och bilder. Här bör man dock vara medveten om att produktbeskrivningar som ni har från tillverkaren ofta också kan användas på andra legitima webbshoppar och därför kan visas i resultaten även om de inte nödvändigtvis har kopierats från just er webbshop.
Det finns företag som specialiserar sig på att stänga ned bedrägerisidor, inklusive e-mærket. Flera företag hjälper också med förebyggande åtgärder genom varumärkesregistrering och kontinuerlig övervakning av om någon kopierar er.
Hantera immateriella rättigheter
Det bästa sättet att lösa problemet med bedragare som kopierar eller imiterar er webbshop är naturligtvis att få den falska sidan stängd. Det är faktiskt möjligt att snabbt stänga dem, även om de är på en utländsk domän. Det har till exempel Bauhaus i samarbete med e-mærket haft framgång med.
Det kräver dock att det sker en kränkning av era immateriella rättigheter i samband med kopieringen. För att stänga bedrägeriwebbshoppen är det en fördel om ni kan se att er logotyp, unika texter eller bilder som ni själva - och inte eventuell tillverkare - har rättigheterna till har kopierats.
"Om det har skett en kränkning av era immateriella rättigheter är det faktiskt oftast ganska snabbt att ta bort sidan. Däremot kommer det vanligtvis att vara svårare om det "bara" är produktbeskrivningar och bilder från tillverkaren som har kopierats. Här handlar det om faktiska juridiska bedömningar, och om ni inte har de kompetenser internt kommer det nästan alltid att vara nödvändigt att söka juridisk hjälp", understryker Jens Wedelsborg.
För att undvika att potentiella kunder hamnar i bedragarnas fälla kan man kommunicera på sina egna kanaler. Man kan också undersöka möjligheten att bli partner i appen "Mit Digitale Selvforsvar", som Forbrugerrådet Tænk står bakom. Den har över 400 000 danskar laddat ner, och här kan både organisationer och företag varna för bedrägerier.
Om bedrägeriet är av betydande omfattning kan man också överväga att ge varningar på sin riktiga webbshop så att man inte förlorar potentiella kunder eftersom de blir osäkra över var de hamnat.
Missbruk av domännamn
Jens Wedelsborg föreslår att man överväger att registrera olika varianter av företagets domännamn för att förhindra att bedragare skapar liknande domäner för att förvirra kunderna. Det kan inkludera stavningar med små ändringar, tillsättning av ord eller tecken som liknar ert företags- eller varumärkesnamn, osv.
För .dk-domäner finns hjälp att få hos Punktum DK, tidigare DK-Hostmaster, som under flera år har förstärkt insatsen mot typosquatting, tvivelaktiga registreringar och övertagande av .dk-domäner och liknande.
"Cyberattacker ökar tyvärr hela tiden, och det viktigaste för företagen är att kontinuerligt prioritera sin säkerhet, oavsett om det handlar om kopiering av webbplatser, DDOS- och Ransomware-attacker eller något helt annat. Dansk Erhverv håller löpande seminarier och webbinarier där vi fokuserar på aktuella säkerhetsfrågor, senast en digital hemmamatch om Cybersäkerhet och detaljhandel", avslutar Jens Wedenborg.
-PF