Fredrik Hansson tar över ordförandeskapet i BID, branschföreningen för interiör och design, efter Jan Johansson. Fredrik Hansson har lång och bred erfarenhet från retailbranschen, senast som VD för Colorama. Tidigare har han även bland annat arbetat för Iittala-gruppen och drivit Duka-butiker. Det krävdes inte lång betänketid sedan han fått frågan, berättar han.
”Jag har alltid gillat branschen och har saknat den sedan vi sålde våra butiker. Alla härliga människor som arbetar inom branschen, alla vackra ting som på ett enkelt sätt förändrar och förbättrar såväl vardag som fest. Efter att tidigare ordförande, Jan Johansson, samt BIDs valberedning i form av Kicki Kopsch och Ingmar Persson berättat mer om BIDs verksamhet med allt vad det innebär fattade jag beslutet ganska snabbt. Jag ser verkligen fram emot att få återknyta kontakt med branschen.“
En viktig roll för BID under Fredrik Hanssons ordförandeskap blir att involvera olika aktörer för att tillsammans bidra till branchens framtid.
”Jag är säker på att det finns många frågor som kan lösas på ett bättre sätt om vi gör det tillsammans och kanske även hyfsat samtidigt. Min bakgrund från framförallt Colorama visar att det finns en klar fördel att samverka, främst i frågor där det finns en fördel av att vara flera att dela på uppgiften. Jag ser gärna att BID är och förblir den aktiva branschföreningen med härliga medarbetare som vill se förändring som något positivt i en takt som passar branschen“.
”Exempel jag ser för BID är ju självklart frågan om ett gemensamt PIM-system
(Valido), där jag vet att vi kommit en bra bit på väg men behöver kraftsamla för att ta
detta i mål. Formex är en konkret aktivitet som kommer att bidra till uppmärksamhet och fokus
till branschen och som jag ser som viktiga för BID. Andra frågor som är viktiga för branschen, kompetensutveckling, hållbarhetsfrågor områden som ger uppmärksamhet åt branschen – det är viktigt att vi syns och hörs!”
-AB