Branschprofilen: I framkant för svensk kvalitetslakrits
Rasmus Ragnarsson är VD för svenska Haupt Lakrits, som nu utökar sin verksamhet och flyttar in i större lokaler. Här berättar han mer om företagets nyheter och framtidsplaner inför våren.
Berätta lite om hur du ser på lakritsmarknaden och hur den har förändrats över de senaste åren.
När Haupt Lakrits grundades för tre år sedan var vi tydliga i den roll vi ville ta på marknaden, där vi jobbar mycket med saker som ursprung, kvalitet och lakritshalten i produkterna. En annan sak som vi försöker ligga i framkant med är smaksättning och hur man kan kombinera olika råvaror, där vi har tagit ut svängarna ganska mycket. Under den här resan upplever jag att många andra producenter har hakat på och att vi som vill tillverka kvalitetsprodukter är där och pushar varandra.
Hur jobbar ni på Haupt Lakrits med mässor?
Under de här tre första åren har vi varit ute extremt mycket på olika mässor, med allt från små lokala marknader till stora, internationella event. Nu när vi känner oss mer etablerade har vi dragit ned lite och är mer selektiva. Vi åker till de mässor som vi har märkt ger resultat, men testar också nya då och då. Mässorna är en viktig kanal för att träffa våra kunder, både butiker och slutkunder. De ger oss chansen att visa upp nya smaker och få feedback på produkter som kanske fortfarande är lite i testfasen.
Och vad gör ni på en mässa? Hur kan din dag se ut, till exempel?
Det beror på vilken typ av mässa det är och även vår monter ser olika ut från ett event till ett annat, men oftast kommer det en hel del stamkunder förbi för att stämma av. På en mässa som Formex tycker jag att man brukar få en ganska bra känsla för hur säsongen kommer att bli; om nyheterna fungerar och vilken typ av order som läggs. Åker man däremot till ISM i Köln, till exempel, så är det mer för att få inspiration till nya smaker och ingredienser. Men också för att träffa potentiella samarbetspartners utomlands.
Vad händer annars på företaget, vilket är ert nästa steg?
Haupt Lakrits är inne i en spännande fas just nu, där har lyckats etablera oss här i Sverige, vilket vi är mycket stolta och glada över. Den här perioden har varit som en förberedelse för oss som jobbar på företaget. Vi hade ju ingen erfarenhet av saker som att koka lakrits eller dragera sedan tidigare när vi startade upp. Vårt senaste stora kliv var att vi flyttade in i nya fina lokaler under december. Detta öppnar upp helt andra möjligheter för oss, i form av bland annat ökad kapacitet, besparingar och nya typer av produkter.
Vilken typ av produkter, kan du ge något exempel?
Till att börja med kommer vi att lansera en alternativ typ av förpackning. Hittills har burkarna varit i aluminium, ganska exklusiva och väldigt omtyckta. Men i och med att aluminiumpriserna stiger börjar de nu bli lite väl dyra, och därför har vi tagit fram en enklare variant. Den kommer vi att presentera på Formex i januari, tillsammans med ett antal nya smaker, vilket såklart är jättespännande. En annan sak vi håller på att titta lite mer på är själva lakritsråvaran, och hur den kan inkluderas i matlagning och bakning.
Om Rasmus Ragnarsson
Position:
VD, Haupt Lakrits