Broste Copenhagen: Ett inredningshus med hållbara ambitioner

”Vi har rört oss från att vara en ljusgrossist till att bli ett inredningshus”. Det berättar Broste Copenhagens VD, Kim Larsen. Hans vision för verksamheten har vuxit, inte minst i form av ett samspel mellan god design och hållbarhet i kombination med Broste Copenhagens DNA.

”Vi är ett inredningshus med fokus på helheten. Det vill säga att våra kollektioner inkluderar allt inom design och inredning, från serviser och bestick till vaser, belysning och möbler”. Det säger Kim Larsen, VD för Broste Copenhagen.

Vi sitter mitt i den vackra miljö som Broste har skapat under de senaste åren, en fantastisk lägenhet på Amaliegade i Köpenhamn, där Broste nyligen presenterade sin höst- och vinterkollektion för pressen.

Vi är ett inredningshus med fokus på helheten.

Kim Larsen, VD Broste Copenhagen

Här står ett vackert dukat bord i matsalen. Rummen är inredda i avskalad skandinavisk stil, men med en twist av något internationellt och det som Kim Larsen kallar för Broste Copenhagens DNA. Sängen i sovrummet har ett överkast och kuddar i vackra mjuka nyanser och taktila material. Överallt syns det fina och spännande vaser, krukor och korgar som knyter an till det skandinaviska uttrycket. Även i köket har man dukat upp med glas, karaffer, krukor, fat samt salt- och pepparset från kollektionen.

Hela lägenheten är genomsyrad av Broste Copenhagens anda, och det är just den andan som Kim Larsen menar på är så otroligt viktig för verksamhetens vidare utveckling.

”När jag tillträdde för elva år sedan var det stearinljus det handlade om. 70 procent av vår försäljning bestod av stearinljus och resterande 30 procent av ljusrelaterade produkter som ljusstakar och annat”, säger Kim. Hans långsiktiga mål den gången var att skapa ett inredningshus, och det målet har nu uppnåtts.

”Vi har rört oss från att vara en ljusgrossist till att bli ett inredningshus”. Sedan det beslutet togs har Broste Copenhagen vuxit med sju procent per år under de senaste sju åren. ”Det handlar om organisk tillväxt, och det är vi mycket nöjda med”, fortsätter Kim.

Kim Larsen, VD Broste Copenhagen.

Broste Copenhagen finns på drygt 50 marknader, varav tio är fokusmarknader. Närmarknaderna, Danmark, Sverige och Norge utgör över en tredjedel av omsättningen. Även Tyskland och England är stora marknader och Kim Larsen berättar att man primärt satsar på europeiska marknader. ”Det ligger ju nära tillhands. Men om det kommer butiker någon annanstans ifrån som gärna vill köpa in produkterna, och som passar vårt varumärke, då säger vi heller inte nej”.

Möbler har blivit en viktig kategori

Under loppet av de senaste åren har möbler blivit en betydelsefull kategori för Broste Copenhagen. ”Tidigare hade vi småmöbler i kollektionen, men nu har vi även en del stoppade möbler, som soffor och stolar, bord, bokhyllor och annat”, säger Kim och lägger till att en av anledningarna till att man har gått in i möbelsegmentet har varit efterfrågan från kunder och media.

”Vi upplevde att när vi stylade bilder fick vi många förfrågningar angående de möbler vi hade använt vid fotograferingen. Därför beslutade vi att vi lika gärna kunde tillverka våra egna. Det blev riktigt väl emottaget, både av butiker och kunder”.

En annan ny kategori för Broste Copenhagen är dukningsprodukter. Kim berättar att varumärkets serviser, bestick och glas på kort tid har blivit bland de bäst säljande. ”Vi är mycket glada över att flera cateringfirmor, hotell och restauranger har tagit in våra dukningsprodukter. Det betyder naturligtvis jättemycket”. Det råder inget tvivel om att kategorin kommer att vidareutvecklas. Dessutom kommer den att utökas med fler produkter till köket.

Designteamet håller i den röda tråden

För att hålla fast vid varumärkets röda tråd och den nordiska känslan, samt självklart ta fram nya produkter och säkerställa att det finns ett samband mellan pris och kvalitet, har Broste Copenhagen ett designteam. Därutöver samarbetar man med externa formgivare. ”Vi arbetar till stor del med ett fast sortiment. 65 procent av kollektionen är NOS-produkter medan resterande 35 procent är produkter som matchar aktuella tendenser”, förklarar Kim. Han menar på att det är viktigt att man designar med stil och kvalitet, för att komma bort från slit och släng-problematiken.

Broste Copenhagens designmässiga utveckling är till stor del ansvarig för verksamhetens framgångar. Kim berättar att man har arbetat stenhårt med att differentiera sig från andra aktörer och skapa ett eget DNA. ”Vi jobbar hela tiden på att bli bättre. Det är viktigt att ha ett starkt varumärke om man vill göra sig ett namn för framtiden”. En annan, lite ”tråkigare” men nog så viktig, orsak till tillväxten menar Kim är Broste Copenhagens leveranssystem. ”Logistik är en viktig parameter idag och vi har vårt lager vid huvudkontoret i Hvidovre. På det viset kan vi snabbt fylla på med varor hos våra återförsäljare”.

Företagets miljöarbete

Hållbarhet betyder mycket för Broste Copenhagen. Enligt Kim Larsen är hållbarhet i kombination med ett starkt varumärke avgörande faktorer. Därför har man anslutit sig till UN Global Compact, eftersom ansvar gällande tillverkningsområden och arbetsförhållanden på fabrikerna går hand i hand med ansvar gällande miljön. Det kan vara att minimera energiförbrukningen, att ha en vattenstation på kontoret istället för att använda buteljerat vatten, eller att alla kataloger är CO2-neutrala och Svanenmärkta samt tryckta på FSC-certifierat papper.

”Jag tror att man är tvungen att gå den hållbara vägen även i sin framtida affärsplan. Dels för att minimera det negativa som håller på att hända med vår jord. Dels har detta blivit ett krav från kunderna, inte minst inom den yngre generationen. Om man inte arbetar hållbart så väljs man bort”.

En ljus framtid tillmötes

Kim Larsen slår fast att man har en rad nya projekt på gång för framtiden. Han menar på att verksamheten är på rätt väg, med ett medarbetarteam som han är stolt över.

”Då jag kom in i företaget gick Broste Copenhagen med förlust. Nu går vi istället med vinst och målet för nästa år är att öka den vinsten med tio procent”.

Det kommer att lanseras en ny hemsida, som även är till för återförsäljarna. ”Det gör kontakten mellan oss och butikerna mer flexibel och dynamisk. Därutöver satsar vi naturligtvis också på sociala media. Det råder ingen tvekan om att man i framtiden kommer att behöva ha en direkt kontakt med sina kunder”, säger Kim.

Han förklarar att kollektionen kommer att byggas ut med nya kategorier samt att de existerande kategorierna kommer att utökas. Även nya marknader är en del av de framtida planerna, samtidigt som man fortsatt kommer att satsa på de skandinaviska marknaderna.

”Vi har engagerade agenter i Sverige och Norge, som känner marknaden och som känner kunderna. Båda dessa marknader har vuxit under de senaste åren, och den utvecklingen kommer att fortsätta. Det går bra för nordisk design, och när stilrena linjer kryddas med hållbarhet som en naturlig del av varumärket är det som upplagt för framgång”, säger Kim Larsen avslutningsvis. 

Relaterat innehåll

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

05.03.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Fler färger och känslor från Hoptimist

01.03.2024Designbase.se

Iittala får en ny kreativ chef

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023