I samband med FN:s klimatkonferens Stockholm 50+ meddelar Cervera att kedjan börjar klimatberäkna och redovisa klimatpåverkan för vissa produkter. Inledningsvis handlar det om cirka 200 produkter från de egna varumärkena Anders Petter och Table Top Stories. I den nylanserade produktdeklarationen, som på sikt kommer finnas presenterad för samtliga produkter på Cervera.se, kan kunden ta del av produktens koldioxidekvivalent, CO2e – ett mått på utsläpp av växthusgaser. På så sätt kan kunden få en uppfattning om vilket klimatavtryck produkten har alstrat.
Cervera har som mål att halvera sitt klimatutsläpp till 2030.
”Vi tror på samarbete och har dialog med våra samarbetspartners för att redovisa klimatavtrycket på produkter. Transparens är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete och genom att publicera informationen på produktnivå utmanar vi oss själva att ställa om i snabbare takt”, säger Huyen Vu, Head of Sustainability på Cervera.
-AB