Danmarks e-handel står stilla: Både kundvagnens storlek och kundernas köp förväntningar besviker i en ny analys
Kunderna har i stor utsträckning slutat göra stora inköp på nätet, de spenderar mindre pengar per köp, och de har inga planer på att ändra på det. Det visar en ny analys som oroar Dansk Erhvervs e-handelsdirektör.
Två särskilda saker sticker ut för Niels Ralund när han läser E-handelsanalysen för september 2023. Och ingen av dem är till något gott.
Analysen visar nämligen att kundvagnens storlek är betydligt lägre än normalt, och detsamma gäller kundernas förväntningar på hur mycket de kommer att handla online under de kommande 12 månaderna.
"Det är en ganska olycklig kombination, och jag förstår väl om det oroar många nätbutiker som samtidigt kämpar med höga kostnader," säger Dansk Erhvervs e-handelsdirektör.
Niels Ralund är ändå övertygad om att tillväxten kommer att återvända.
"Det vi ser nu är inte en avvisning av nätbutiker, utan en generell återhållsamhet med att spendera pengar för herr och fru Danmark," säger han.
Konsumentförtroendet återvänder gradvis
Om man ska hitta en liten silverkant måste man titta på de senaste mätningarna av konsumentförtroendet.
Just nu offentliggjorda siffror från Danmarks Statistik visar att konsumentförtroendet var -11,8 i oktober. Det är något bättre än i september då konsumentförtroendet var -13.
Och det är betydligt bättre än bottennivån i oktober förra året då konsumentförtroendet var -37.
"Det är goda nyheter inför den viktiga Black Friday och julhandeln, som är årets viktigaste månader för e-handeln," säger Niels Ralund.
-HCL