Danskarna söker välmående och "mig-tid"

Med uppmärksamhetsekonomin ligger fokus nu på individens välmående och balans snarare än överflöd. Det handlar om "mig".

En spakänsla i badrummet ger plats åt mig-tid. Foto: 123RF.com

"Det handlar om att ta hand om sig själv och sätta kroppen först". Det säger trendexperten Julia Lahme. Hon konstaterar att Generation Alpha förväntas leva tills de är 105 år om de sköter sig.

Hon kallar en av de aktuella trenderna för "Bodycentric Living" – den handlar om mig och om att göra det bästa för mig själv. Med uppmärksamhetsekonomin ligger fokus nu på individens välmående och balans snarare än överflöd. I fortsättningen på det berättar hon om "Naturens renässans", där vi kommer att ta en mer och mer personlig ställning till hållbarhet.

Men varför är det så att vi kräver "mig-tid". Det finns flera erbjudanden för det.

1. Stress och högt tempo i vardagen

Många danskar lever i ett högt tempo, där arbetsliv, familjeförpliktelser och sociala aktiviteter måste balanseras. Det kan leda till stress och utmattning. Friskvård och "mig-tid" blir ett sätt att dra sig undan de många kraven och ge sig själv tid för återhämtning. En paus från vardagens liv och rörelse kan hjälpa till att fylla på energi och minska stressnivåerna, vilket ökar både den fysiska och mentala hälsan.

2. Psykisk hälsa och behov av balans

Det finns ett ökande fokus på mental hälsa i Danmark. Det räcker inte längre att bara ta hand om den fysiska hälsan. Med press från arbetet, sociala medier och samhället i stort, tycker många att de behöver hitta ett sätt att återfå balansen mellan sitt privatliv och sitt yrkesliv. "Me-time" ger möjlighet att slappna av, reflektera och återställa en känsla av lugn, vilket stärker både mentalt och känslomässigt välbefinnande.

Yoga är meditativ mig-tid. Foto: 123RF.com

3. Kristider: Ökat behov av egenvård

Global osäkerhet som ekonomiska kriser, klimatförändringar och konflikter skapar en känsla av oro, och i en värld präglad av kris och förändring försöker många danskar skapa små oaser av kontroll och komfort i sin vardag. Friskvård och "mig-tid" i hemmet ett sätt att skapa stabilitet och en känsla av välbefinnande.

4. Personlig utveckling

Danskarna har blivit mer medvetna om värdet av självutveckling och egenvård. Att investera tid och resurser i sig själv, vare sig det är genom meditation, yoga, friskvårdsbehandlingar eller ett långt bad i badrummet hemma, ses som en nödvändighet för att prestera bättre i andra aspekter av livet. Denna utveckling är kopplad till en växande förståelse för att man inte kan göra sitt bästa om man inte också tar sig tid att ta hand om sig själv.

5. Den nordiska livsstilen och komforten

Wellness och "mig-tid" passar väl in i den danska och nordiska traditionen av "hygge" – skapar en varm, bekväm och mysig atmosfär där du kan koppla av och njuta av det enkla.

6. Ökat fokus på hållbarhet och naturliga lösningar

Många danskar letar efter friskvårdslösningar som är naturliga och hållbara. Denna trend är kopplad till en allmän samhällsrörelse mot mer ansvarsfulla och miljömedvetna livsstilsval. Att välja naturliga produkter för egenvård, som ekologiska hudvårdsprodukter eller hållbara sängkläder, blir ett sätt att kombinera egenvård med omsorg om miljön. Det ökar känslan av välbefinnande och tillfredsställelse.

7. Hälsa som helhet

Fler ser hälsan som en helhet – det är inte längre bara kroppen som behöver vara i bra form, utan också sinnet. Att ta sig tid att koppla av, träna mindfulness eller njuta av hälsoprodukter är en del av ett holistiskt förhållningssätt till hälsa. Wellness är ett sätt att uppnå denna balans, genom att kombinera fysiska, mentala och känslomässiga behov.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: En värld av välbefinnande

I en värld präglad av osäkerhet, kriser och stress, söker konsumenter mer än någonsin tidigare efter lugn och balans i sin vardag. Välbefinnande och välbefinnande har blivit nyckelord i detta sökande efter inre frid och vinst. För återförsäljare och leverantörer av badrums- och sovrumsprodukter finns det en betydande möjlighet att möta efterfrågan genom att erbjuda produkter som inte bara vårdar kroppen utan även sinnet. Det gäller väldoftande tvålar, lyxiga handdukar, bodylotioner, läckra sängkläder och inte minst hållbara lösningar som kan skapa värde och attrahera medvetna konsumenter.

Relaterat innehåll

20.01.2025Designbase.se

Dags att anmäla sig till Future On Stage

17.01.2025Designbase.se

Årets barer på Stockholm Furniture Fair 2025

16.01.2025Designbase.se

Heimtextil Trender 25/26: Från tradition till innovation

16.01.2025Designbase.se

Formex Trendguide SS25: Hantverk, elegans och lekfullhet i fokus

16.01.2025Designbase.se

Magi för Maison

14.01.2025Designbase.se

Heimtextil har startat

14.01.2025Designbase.se

Heimtextil Trends erbjuder återförsäljare lösningar i en tid av press

14.01.2025Designbase.se

Unik inspiration för presenter och kontoret

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023