Den personliga dialogen är tillbaka
Mer än 10 000 inköpare från 25 länder och 412 utställare möttes på Formland och alla var glada över att vara tillbaka. Att kunna träffas och nätverka är en viktig del av ett bra köpmannaskap.
Positivitet. Med det enkla ordet kan den just avslutade Formlandmässan bäst beskrivas. Omkring 10 000 inköpare hade valt att besöka mässans 10 hallar och de 412 utställarna hade både orderblocken och det goda humöret uppe. Branschen har generellt gått bra under coronapandemin. Många har arbetat hemifrån och spenderat pengar på hemmet som de annars skulle ha lagt på utlandsresor och restaurangbesök. Och det märktes på mässan. Från både leverantörer och butiker talades det om ökningar på 20, 30 och 40 procent. Alla som var på mässan var också mycket glada över att kunna mötas, pratat, nätverka och naturligtvis först och främst kunna se och röra produkterna igen, i stället för att se och köpa dem virtuellt.
Vad det också talades mycket om var de kommande leveranserna av höstens och vinterns varor, eller kanske snarare bristen på leveranser. Många oroade sig för att varor kommer att bli försenade eller inte kommer fram överhuvudtaget. Det talades om att dra ner på Black Friday och liknande rabattdagar för att på det sättet se till att det finns tillräckligt med varor i julhandeln. Några leverantörer har varit förutseende och redan köpt in till lager, vilket butikerna kan dra nytta av. Andra är mer osäkra på vad som väntar.
Massor av nyheter
Men att mässan körde igång igen var det inget tvivel om. Det fanns mängder av spännande nyheter för hösten och julen, och som vanligt fanns det massor av inspiration att hämta både på trendutställningen skapad av Studie Flyhelsted, på trendcafeet, skapat av Anette Eckmann och på det nya gröna sinneuniversumet Greenhouse. Grönt får ett lyft; gröna växter inne som ute och en grönt tankesätt i form av hållbara produkter, produktionsformer och transporter. Många märken har nu tagit de miljövänliga aspekterna av branschen till sig och arbetar med miljövänlighet och hållbarhet på flera nivåer. Det märktes tydligt.
Både bland utställare och besökare betonades värdet av att kunna träffas och ha en personlig dialog igen. Det gladde ledningen hos arrangören MCH, som drabbats hårt av coronakrisen under de senaste 17 månaderna.
”Alla vi på MCH har ett leende på läpparna idag, för att återgälda alla leenden och den positiva stämningen som vi upplever mellan våra utställare och besökare”, säger Georg Sørensen, VD för MCH A/S.
”Vi är glada och mycket tacksamma för allt stöd till Formland och över att vara tillbaka igen”.
Den personliga mötesplatsen
Bland de 412 utställarna på Formland kunde fackbesökarna uppleva både trendsättande stigande designstjärnor och stora välkända varumärken. Däribland Stelton, som under många år har varit en fast utställare på Formland och därför var glada över att vara ute och möta kunderna ansikte mot ansikte igen.
”Vi ställer ut på Formland för att träffa våra kunder. Du kan upprätthålla kundrelationer via Zoom och Skype, men att träffas ansikte mot ansikte och bygga relationer är det viktigaste. Formland är marknadsplatsen för Danmark, och därför ska vi vara på Formland – så är det alltid, berättade Steltons ägare Michael Ring.
”På Formland kan jag träffa 40–50 kunder under en mässa. Om jag skulle använda tiden till att besöka butikerna skulle jag behöva mycket mer tid. Så mässan är också ett effektivt sätt att möta kunderna och visa dem våra produkter”.
Hos Ib Laursen, som designar och säljer inredning och hantverk, var det heller ingen tvekan om värdet av att vara på Formland:
”Det har varit helt fantastiskt att vara på en mässa igen. Vi har verkligen njutit av att komma ut och träffa både kunder och kollegor. Formland är utan tvekan det bästa forumet för att samla branschen. Som företag får vi en unik möjlighet att presentera vår kollektion och våra nyheter. Vi har haft några fantastiska dagar och det är ingen tvekan om att investeringen kommer att betala igen sig många gånger om”, säger Peter Laursen, VD för Ib Laursen.
Glada besökare
Också bland mässbesökarna var det idel stora leenden. Många underströk särskilt möjligheten att få vara ute och träffa kolleger i branschen och se och känna på produkter. En av dem som hade glatt sig mycket över att åka till Formland var Ulla Simmelsgaard från Kop & Kande i Hellerup, som är en återkommande besökare på höstmässan.
”Det är fantastiskt att vara på en mässa igen och träffa människor. Jag kommer till Formland i första hand för att möta leverantörerna fysiskt, se varorna i levande livet och träffa mina kollegor i Kop & Kande. Det är också oerhört inspirerande att gå runt på mässan, se alla produkter och uppleva den speciella stämningen som jag verkligen har saknat. Det finns en allmän känsla av att allt är på väg tillbaka på rätt spår, och det är underbart”, berättar Ulla Simmelsgaard, ägare till Kop & Kande i Hellerup. Också Dorte Elena Hansen som äger butiken och webshopen KAiKU var mycket glad över att vara på mässan igen.
”Det är fantastiskt att vara tillbaka på Formland och möta både kollegor och leverantörer igen. Det är så länge sedan och vi har glatt oss enormt mycket. Jag öppnade butik 2007 och har varit här alla mässor sedan dess, för Formland är verkligen något speciellt. Som Georg (Sørensen, reds anm) brukar säga, det personliga mötet blir aldrig omodernt och det är vad vi gör här. Vi möter varandra och när man gör det så blir man inspirerad.
Hopp om att Formland är en vändpunkt
De positiva tongångarna hos utställare och besökare på Formland skapade både glädje, optimism och stor tacksamhet hos MCHs ledning.
”Under de senaste fyra dagarna har vi kunnat bekräfta behovet av att träffas fysiskt och personligen. Därför har Formland förhoppningsvis varit en vändpunkt för mässmediet, det personliga mötet och för oss alla på MCH. En vändpunkt för den tid som kommer – och en bra upptakt för de sex mässor som följer under de närmaste nio veckorna. Ett tack från hjärtat till utställare och till alla som bidragit till och besökt årets Formland”, avslutar Georg Sørensen, VD för MCH A/S.
Formland Spring äger rum 3–6 februari 2022
One of a kind
One of a kind speglar ett sökande efter det unika och personliga, det kompositoriska och innovativa.
Idag är vår uppfattning av tiden paradoxal och gränsen mellan det ursprungliga och det konstnärliga, det digitala och det mänskliga alltmer urvattnad. Vi måste hitta den bästa versionen av oss själva.
Gemenskap, den sociala och fysiska interaktionen som vi inte har haft under den tid vi har gått igenom, upplevelser, överraskningar, kommunikation, inspiration och hopp har varit saknade och vi ser fram emot det fysiska mötet igen.
One of a kind är en butik komprimerad av kompositoriska element både när det gäller stil, atmosfär och formspråk. Det är befriande, skört och experimenterande. Här kan man blanda design och återvinning och fokus ligger på det upcyklade och sammansatta.
Kreativitet och innovation har fått momentum så att historien kan berättas vidare.
Vi återvinner material som trä, metall, glas och betong, och understödjer visionen om en upplevelse som består av personlig touch, humor och det unika.
One of a Kind utstrålar 70-talets antismartness och 80-talets elektriska vibe och en färgpalett som ger en touch av dagens behov av individualitet.
Det är där kontrasterna möts i en mängd olika former, material och kreativitet, så att inspirationen kan bli en One of a kind-upplevelse.