15.10.2018  |  Interior  |  Design

Design som underlättar vardagen

Sedan början av 1990-talet har ett danskt företag och ett ledande amerikanskt varumärke för hushållsprodukter tillsammans arbetat för en mission om att göra vardagen enklare. Under begreppet ’Universal Design’ utvecklar och designar de produkter som kan användas av alla.

BRIX Design firar 25-årsjubileum i år, och dessutom firar de 20 framgångsrika år tillsammans med OXO, designvarumärket från USA som är känt över hela världen för sina färgglada vardagsprodukter.

Män med missioner

Starten för det amerikanska designföretaget OXO var att grundaren, Sam Farber, märkte att hans fru, Betsey, hade svårt att få grepp om potatisskalaren på grund av sin gikt. Det verkade inte finnas några bekvämare eller bättre alternativ på marknaden, vilket fick Sam att fråga sig varför inte vanliga köksredskap var mer behagliga att använda. I brist på annan lösning beslutade han sig för att utveckla en serie ergonomiska och användarvänliga köksredskap, som kan användas av alla. Inte minst lovade han Betsey att designa en bättre skalare.

Universal Design är en designfilosofi som handlar om att utveckla produkter som kan hjälpa så många människor som möjligt att få en enklare vardag.

Christian Brix-Hansen

Efter omfattande researcharbete samt hundratals modeller, prototyper och grundliga produkttest, såg de första 15 OXO GOOD GRIPS-redskapen dagens ljus 1990. Detta inkluderade den numera ikoniska potatisskalaren, som var tillägnad Betsey, och därmed var verksamheten igång. De innovativa och ergonomiskt designade redskapen satte en ny standard i branschen och höjde ribban både gällande prestation och feedback från konsumenterna.

Ett par år senare tilldrar sig en liknande händelse i den lilla danska byn Stege, på ön Møn. Det är ingenjören Helge Brix-Hansen som uppfinner JarKey, en öppnare för konservburkar i glas. Bakgrunden är att Helges åldrande mor, som även hon plågades av gikt, hade svårt att öppna de många sylt- och konservburkar som fanns i hushållet – även med hjälp av allehanda existerande burköppnare som fanns på marknaden. Tillsammans med sina två söner, Joachim och Christian Brix-Hansen, startade Helge därefter företaget BRIX Design. JarKey blev snabbt en internationellt erkänd produkt och har sedan dess kammat hem flera prestigefyllda designpriser.

2018 är det 25 år sedan verksamheten startade och genom åren har det tagits fram mer än 100 olika produkter, som alla har fokus på att underlätta vardagen för användarna. Under de första fem åren sålde och exporterade företaget sina egna produkter framgångsrikt, både i Danmark och utomlands. 1998 beslutade sig BRIX för att även representera ledande internationella varumärken på den danska marknaden – vilket senare utökades till hela Skandinavien.

En gemensam designfilosofi

OXO var det första varumärke som BRIX Design inledde ett samarbete med. Det är ett partnerskap som sedan dess har hållit sig i 20 år, kanske på grund av att själva grundidén för de två företagen är densamma.

”Varför lägger vi kärlek på OXO? Jo, det gör vi eftersom de delar vår designfilosofi och våra två verksamheter genomsyras av samma kärnvärderingar. Universal Design är en designfilosofi som handlar om att utveckla produkter som kan hjälpa så många människor som möjligt att få en enklare vardag. Män och kvinnor, unga och gamla, sjuka och friska, högerhänta och vänsterhänta – vi vill vara relevanta för så många som möjligt. Vi gör vårt yttersta för att skapa produkter som kan hjälpa så många människor som möjligt”, säger Christian Brix-Hansen. Han förtydligar samtidigt att såväl BRIX produkter som också OXO:s produkter är designade med fokus på funktion över form, snarare än det motsatta. Men därmed inte sagt att estetiken inte har någon betydelse, för det har den absolut. Och det är just kombinationen av funktion och form som har varit en starkt bidragande orsak till varumärkets många designpriser.

”Precis som flera av våra produkter har vunnit designpriser, har även flera av OXO:s produkter belönats med designpriser. OXO har faktiskt vunnit långt över 100 designpriser”.

Christian berättar vidare att när man jämför de två varumärkena och funderar på varför de passar så bra ihop, så ser man att det finns enormt många gemensamma nämnare – inte minst när det kommer till grundvärderingar och designfilosofi. Men det finns även andra liknande anekdoter, som till exempel bakgrundshistorien till att starta upp respektive företag. När man skrapar lite på ytan dyker det dessutom upp en stor amerikansk designutställning, där båda varumärkena deltog.

”I samband med millennieskiftet anordnades år 2000 en stor utställning i USA under namnet Århundradets bästa designprodukter, där man valde ut tio produkter från varje årtionde. Här fanns både vår burköppnare JarKey och OXO:s potatisskalare med bland de tio utvalda produkterna för 1990-talet”, förklarar Christian stolt.

Den gemensamma approachen för att ta fram designprodukter i kategorin Universal Design är ett starkt fokus, hos både BRIX Design och OXO, på research, produktutveckling och responsen från konsumenterna.

”Vi har ett väldigt tydligt ställningstagande till vad syftet är med produkterna”, fortsätter Christian.

Själva researcharbetet och hela designprocessen från början till slut spelar en essentiell roll. I synnerhet den grundligt genomförda produktutvecklingen, med flera olika prototyper och tests, kan vara utdragen och ta lång tid innan man står där med den färdiga produkten. Men Christian försäkrar att resultatet är värt att vänta på.

”När man går så grundligt till väga som OXO och vi gör med produktutvecklingen, kan det ofta ta riktigt lång tid från idé till dess att man har en produkt – och ännu längre innan man kan lansera den slutgiltiga produkten. Det beror på att produkterna måste testas igen gällande säkerhet, funktionalitet och optimal design, för att de sedan ska kunna tillfredsställa så många människor som möjligt.

Och processen slutar inte här. Efter det att produkten har lanserats och introducerats på marknaden arbetar man fortfarande vidare med den, för att ytterligare förbättra det som går. Ett exempel på detta är att flera av OXO:s produkter numera finns på marknaden i en version 5.0, som alltså har uppdaterats och justerats flera gånger från ursprungsversionen – hela tiden med fokus på att tillverka produkter som förenklar vardagen och som kan användas av så många som möjligt. Detsamma gäller även för BRIX Design, som gärna lyssnar på både återförsäljarnas och slutkundernas behov när det ska utvecklas nya produkter eller göras förbättringar av det existerande sortimentet.

Möjligen världens bästa potatisskalare

OXO har sedan starten 1990 expanderat internationellt och är idag vida känt för sina över 1000 designprodukter, som dagligen hjälper till att underlätta vardagen för sina användare. Intåget på den danska marknaden har gått bra och BRIX Design har ett framgångsrikt samarbete med butikerna.

”Vi har ända sedan starten haft ett gott samarbete både med butikskedjor och självständiga butiker i Danmark. Folk märker att det rör sig om produkter av hög kvalitet och jag tror faktiskt att många tycker att OXO:s potatisskalare är den bästa i världen. Därför har vi ett stort antal lojala kunder över hela den danska marknaden. En del av butikerna har faktiskt haft produkterna i sitt sortiment under alla år som vi har representerat dem här i Danmark. Det ser vi som ett bevis på att OXO är ett varumärke som har en etablerad position på den danska marknaden”, berättar Christian.

Som en följd av det goda samarbetet med butikerna och produkternas användbarhet i allmänhet utökades BRIX Designs och OXO:s samarbete ytterligare och sedan ett par år tillbaka representerar BRIX Design OXO:s produkter även i resten av Norden, vilket inkluderar Norge, Sverige och Finland. Och även i dessa länder har man ett starkt samarbete med de ledande kedjorna och butikerna inom köksutrustning och inredning.

Förutom OXO distribuerar BRIX Design också flera andra designvarumärken på den danska och skandinaviska marknaden, som till exempel Aerolatte, Vinturi och New Soda. Deras senaste samarbete, med det helt nystartade amerikanska varumärket Hip, har precis introducerats i Danmark. Hips första produkt är en vattenflaska som har designats utifrån idén att det ska vara vackert att dricka kranvatten, samtidigt som man vill hjälpa folk i nöd. Hip samarbetar med organisationen Water for People, så att för varje flaska som säljs, doneras det två dagars vattenförbrukning till en behövande person. Vattenflaskan har formgivits av designern Karim Rashid och dess unika design påminner om en gammaldags dricksflaska från militären. Med ett färgat silikonlager får flaskan en modern touch och blir samtidigt enkel att hålla i. Hip smälter väl in i varumärkesportföljen hos BRIX Design, då även här funktionen är avgörande – tätt följt av att göra en insats för dem som behöver det. BRIX Design representerar nu Hips produkter i hela Norden.

En ytterst tilltalande approach och ett stort utbud av funktionella produkter, som förenklar vardagssysslorna samt tillgodoser användarnas behov oavsett kön, ålder, hemland, kultur och hälsotillstånd, vittnar sammantaget om passionerade varumärken som brinner för sin mission – och som kommer att fortsätta göra det även i många år framöver. En inställning som det är svårt att inte imponeras av.

”Det har alltid funnits dem som har sysslat med att förenkla vardagen, och på senare år har det även lanserats en hel del estetiskt väldigt snygga produkter. Vår filosofi är tydlig och går ut på att vi vill underlätta människors vardag. Oavsett om det råkar vara en aktuell designtrend eller mer av en back to basics-tendens så är det detta som är vår uppgift här i världen. Funktion över form. Det är detta som har varit vårt fokus från dag ett och så kommer det att förbli även framledes. Det är Universal Design och det ligger i vårt DNA”, säger Christian BRIX-Hansen avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen. Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hant…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.