Designföretag rustar upp i Danmark - förväntar sig en omsättning på 100 miljoner kronor

Spring Copenhagen tar över designföretaget bySommer ApS. Affären inkluderar rättigheterna till de ikoniska Lykketrolde och den danska designern Christel Marotts estetiska stjärntecken. Förvärvet är en central del av strategin att bli Danmarks och Nordens ledande presentvarumärke och behålla positionen som tillväxtföretag.

Claus Nielsen, Peter Sørensen och Jesper Sommer.. Foto: Spring Copenhagen

En av de nyare aktörerna i den danska designbranschen rustar upp. Efter förra årets satsning med "Vild med dans" har Spring Copenhagen nu övertagit bySommer ApS, som de senaste 9 åren har ägts av Jesper Sommer och partner Coolshop. Försäljningspriset har inte offentliggjorts.

Affären säkerställer att Spring Copenhagen får ännu större andelar av marknaden för designgåvor i Danmark och är samtidigt en central del av arbetet med att växa varumärket på de närliggande marknaderna Norge, Sverige och Tyskland. Under 2023 ökade Spring Copenhagen med 30% i en sjunkande marknad, och förvärvet ska säkerställa att tillväxten bibehålls med en total ökning av omsättningen på 30 miljoner kronor år 2024.

Unik möjlighet att flytta varumärket

Möjligheten uppstod under hösten och slutfördes mellan jul och nyår. Det har gått snabbt, särskilt eftersom det har funnits en direkt matchning mellan produkt och affärsstrategi. Samtidigt finns det starka, direkta distributionskanaler eftersom produkterna redan säljs hos flera av Spring Copenhagens starka samarbetspartners som Imerco, Kop & Kande, Bahne och Illums Bolighus.
"Det var en unik möjlighet som vi blev presenterade för. Den framgång vi har haft med våra gåvoprodukter i trä och stål kan följas upp med spännande produktutveckling i de kollektioner vi tar över från bySommer", säger Peter Sørensen, VD på Spring Copenhagen.
Peter Sørensen och Claus Nielsen, som äger Spring Copenhagen tillsammans med investeraren Lars Seier, är överens om att det finns många synergier mellan de två företagen, och att kollektionssammansättningen i hög grad stöder Spring Copenhagens nya koncept "Gifts that last". Konceptet kommer att införas i branschen år 2024 och syftar till att stärka affären för Spring Copenhagen både i kommunikation och strategi.
"Vi har varit den nya killen i klassen. Vi har de senaste åren ägnat oss åt att hitta exakt var vi ska placera oss på marknaden. Med det nya konceptet "Gifts that last" har vi nu hittat vår plattform som ett internationellt gåvohus med flera olika serier och kategorier", säger Peter Sørensen och Claus Nielsen.

Foto: Spring Copenhagen

"Därför kunde vi också se en bra synergifördel med bySommer. Vi har haft framgång med produkter i trä, nu kommer det att finnas figurer i andra material, samtidigt har bySommer haft en bra internationell strategi som vi också kan arbeta vidare med i våra ansträngningar att positionera oss både på den danska och internationella marknaden".
Genom att köpa bySommer kommer kategorierna att bli mer synliga, och Spring Copenhagen kommer att stå tydligare i branschen.
"Köpet är det första steget på den resan, och vi är glada över att det lyckades. Nu kan vi verkligen visa vart vi är på väg. Vi har full fart på implementeringen, och nu måste vi hämta det bästa från bySommer och integrera det i vår verksamhet så att uttrycket blir sammanhängande med en samlad varumärkes-DNA", fastslår Claus Nielsen och Peter Sørensen.

Starka relationer och kanalstrategi

Jesper Sommer har ett starkt namn och nätverk inom den danska designbranschen - och delar synsättet på att bygga upp ett varumärke: Det handlar om att vara relevant året runt - och den möjligheten stärks genom försäljningen av bySommer till Spring Copenhagen.
"Vi är överens om att det är goda relationer och starka historier bakom bra design som driver ett varumärke. Jag ser fram emot att uppfylla förväntningarna och ambitionerna om en stark positionering på marknaden för designgåvor både inom och utomlands", säger Jesper Sommer, som ansluter sig till Spring Copenhagens försäljnings- och utvecklingsteam.
Om anledningen till att han har valt att sälja bySommer berättar han: "De senaste åren har vi haft kollektioner som har gått mycket bra på marknaden, och andra som inte har presterat så bra. Men när man arbetar med kollektioner, som vi gjorde, har man ett ansvar att göra det bästa för sina kunder och licenspartners. Och för att vara attraktiv för sina återförsäljare handlar det om att ha ett visst antal produkter tillgängliga. Jag tyckte helt enkelt att vårt utbud var för begränsat, och jag stod inför valet att fortsätta utveckla kollektioner, ingå i ett samarbete eller sälja företaget. Jag valde det sista alternativet och tog kontakt med Spring Copenhagen, som lyckligtvis också såg fördelen med ett köp".
Jesper Sommer ser många synergier; inom kundgrupper, mässtyper och insatsområden i Europa och resten av världen.
"Samtidigt finns det många personliga relationer, och det är också en viktig del".
Jesper Sommer kommer i framtiden att arbeta med försäljningsprojekt och produktutveckling och bidra med erfarenhet, insikter och relationer.
Jesper Sommer är nöjd med utvecklingen och förväntansfull. "Jag tycker att strategin är rätt. Fler kollektioner ger möjlighet till större rörelser, oavsett om man är på mässa eller är ute som försäljare. För återförsäljarna innebär fler kollektioner möjligheten att göra större inköp på ett ställe med de fördelar det innebär.
Jesper Sommer kommer att finnas både på kontoret i Köpenhamn och i Nordjylland, där han har sin bas.
Och Spring Copenhagen finns självklart på Formland, där alla är välkomna att komma förbi och prata, säger han.

Social synergi mellan varumärken

Spring Copenhagen och deras investerare Lars Seier ser fram emot det nya samarbetet och potentialen att vara en bredare leverantör av produkter till den nuvarande kundkretsen inom och utomlands. För Coolshop är det också en matchning, eftersom båda organisationerna tar socialt ansvar. BySommer har stöttat Kræftens Bekæmpelse genom ett strategiskt donationspartnerskap, och Spring Copenhagen har tidigare donerat till Børns Vilkår, Kræftens Bekæmpelse, Red Barnet och Danske Hospitalsklovne.
"När vi introducerades för Peter och Claus såg vi en matchning direkt. Spring Copenhagen är precis som bySommer kända för att tänka kommersiellt och prioritera leveranssäkerhet. Det nya ägarskapet kan garanterat lyfta hela affären inom kategorin presenter och sätta en tydligare prägel på branschen", säger Mark Nielsen på vegne af Coolshop.
 

Spring Copenhagen

Spring Copenhagen är ett danskt varumärke som säljer designgåvor. Det grundades 2015 av Peter Sørensen och Claus Nielsen. Med utgångspunkt i den nya skandinaviska designtraditionen skapar Spring Copenhagen kvalitetsprodukter som säljs i mer än 20 länder. Företaget har sitt huvudkontor i Nyhavn och har 19 anställda.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023