Det är dags för nätverkande och samarbete.
Formland är redo att stötta livsstils- och designbranschen när Formland Spring hålls den 2-4. Februari 2025. Det kommer att ske med ett upplevelseuniversum som bjuder på trender, samtal och massor av inspiration. Och projektledare på Formland Flemming Andersen rapporterar om en otroligt hög grad av lojalitet.
”Vi måste inse att tiderna är turbulenta för design- och livsstilsbranschen. Det är ingen hemlighet. Men som sagt, vi upplever en otroligt hög lojalitet på Formland. Trots att utställarna är pressade ser vi att de håller fast vid Formland eller till och med väljer det. Vi tar inte den lojaliteten för given. Utställarna stöttar oss och därför gör vi allt vi kan för att stötta dem i de tider vi befinner oss i.” Det påpekar Formlands projektledare Flemming Andersen inför Formland Spring som hålls 2-4. Februari 2025 på Messecenter Herning.
Samtidigt konstaterar han att trenden både internationellt och nationellt är att det generellt är färre besökare på livsstilsmässor. Butikerna och kedjorna väljer att resa med färre anställda, men de som kommer till mässorna är de rätta. – Det är köparna, och det är de duktiga branschfolken och de som har något på hjärtat, och det ser vi som positivt. Det är med andra ord mer fokus på kvalitet än kvantitet, både när det gäller antalet produkter som presenteras på mässan och när det gäller besökarna som besöker mässan.”
Det personliga mötet
”Även om det kan låta som en klyscha ser vi också att intresset för det personliga mötet eskalerar. Det gäller professionell kunskapsdelning, professionell matchmaking och nätverkande och det gäller upplevelser som båda betyder mer och mer för besökare på Formland. Det gör att det är en roll som vi som mässarrangörer också måste ta på oss”, säger Flemming Andersen och han understryker att även utställarna är redo att ta den nya rollen. "Visst finns det handel att göra på en mässa, men utställarna är också medvetna om att det handlar lika mycket om nätverkande och professionell matchmaking."
På Formland sker detta med Formlands olika trendområden som är extremt besökta och mycket omtyckta och det sker från Speak Up-scenen där ett antal utvalda talare berättar om allt från 2025 års trend till livsstilstrender, utvecklingen i sociala medier och utvecklingen inom e-handelslandskapet, där 2024 har markerat sig som ett milstolpeår för den digitala marknadsplatsen.
Fokusområden
På Formland kommer besökare och utställare att kunna hämta inspiration från de tre trendinstallationer som skapats i samband med Greenhouse. Detta gäller för:
I Växthusområdet "Genbyg" ligger fokus på återvinning och kreativ användning av material som kan få nytt liv tillsammans med växter. Låt dig inspireras av hur gamla saker kan förvandlas och få en ny funktion, så att de berikar ditt hem eller växtförsäljningsområde och bidrar till en mer cirkulär livsstil.
Hälsosamt inomhusklimat och grön design är i fokus för en annan trendinstallation, där fokus ligger på luftrenande växters fantastiska egenskaper. Växter spelar inte bara en dekorativ roll i inredningen, utan de bidrar också till ett hälsosammare inomhusklimat genom att rena luften.
I Hall K inspireras åskådarna att skapa ett semesterparadis hemma i din egen trädgård. Skapa små magiska trädgårdsutrymmen som för känslan av avkoppling och semester närmare. Med inspiration till trädgårdsdesign och kreativa lösningar visar vi dig hur du kan skapa din alldeles egna oas.
Living Collage kurerat av Studie Flyhelsted är årets stora trendområde.
”I en tid när vi letar efter det som känns rätt, öppnar Living Collage dörren till en värld där hemmet är en kreativ duk och varje föremål berättar en del av din historia.
Här möts inspiration från den viktorianska erans överflöd och kärlek till överflöd med nybrutalismens råa minimalism. "Det är en djärv blandning av kurerad vintage och modern design, där glädjen av maximalism balanseras av enkelheten i funktionalitet", säger Mille Fly om trendområdet.
Trendjägaren Anette Eckmann står bakom dagliga Trend Talks. Hur återuppfinner du dig själv – och inte minst din verksamhet – mitt i ett paradigmskifte och i en kaotisk tid som innebär stora förändringar för i stort sett alla branscher och människor. Hur hittar du lusten, modet och energin att bli en framgångsrik entreprenör?
Det tror bland annat Anette Eckmann. gör genom att vara anpassningsbar, flexibel och ultraelastisk. Dessutom måste du vara flitig och bläckfiskliknande, och du måste skaffa dig ett mindset som ständigt är redo att "förändras"!
Formland fokuserar också på talang, kreativitet och entreprenörskap i Creators Community. Här finns duktiga och spännande entreprenörer samlade i ett område som bjuder på pärlor, inspiration, mycket energi och kanske några helt nya och oupptäckta trender och varumärken.
"Creators Community syftar till att hjälpa begåvade entreprenörer att leva ut sin dröm om att bli framgångsrika entreprenörer. På Formland Spring kommer de utvalda entreprenörerna att få möjlighet att testa sitt varumärke, koncept och produkt inför tusentals köpare och professionella aktörer i branschen – inklusive några av norra Europas största köpare”, förklarar Flemming Andersen, som är mycket glad över att kunna säga att Antalet deltagare i Creators Community håller sig på en bra nivå. ”Trots den tid vi lever i har de hållit både kvalitet och kvantitet. "Det är positivt att se att det danska entreprenörskapet fortfarande lever, och det är positivt att vi kan hjälpa till att stödja branschens designmatkedja på detta sätt", säger han.
Det cirkulära, hållbara inslaget har också hittat sin plats på Circular Formland Days. ”Som utställningscenter har vi stort fokus på cirkuläritet.
Flemming Andersen säger att ISO-certifiering är ett önskemål från mässan, men att det också efter hand är något som utställarna efterfrågar. "Vi har initialt fem fokusområden och med det sätter Messecenter Herning Messecenter turbo på cirkulär utveckling."
Det cirkulära och hållbara perspektivet har också fått sin plats på Circular Formland Days. "Som mässcentrum har vi en tydlig ambition att integrera cirkularitet och ansvarstagande i allt vi gör. Därför jobbar vi hårt för att starta 2025 med en ISO-certifiering, ISO20121 – en milstolpe som sätter nya standarder för hur vi bedriver handel mässor." "Det handlar om allt från avfallshantering och materialanvändning till matlagning och att minska matsvinnet – och inte minst vårt tankesätt", förklarar Flemming Andersen.
Han framhåller att certifiering är en prioritet för mässan och efter hand också är något som utställarna efterfrågar. "ISO20121 är inte bara ett erkännande av våra ansträngningar, utan också ett åtagande att fortsätta vårt målinriktade arbete med att utveckla ansvarsfulla och mer hållbara lösningar som skapar verkligt värde för både miljön och samhället", säger Flemming Andersen.
Mässformatet lever
Flemming Andersen tvivlar inte. att mässformatet kommer att leva vidare även i framtiden.
”Det finns bl.a. En stor internationell studie har genomförts av AUMA, förbundet för den tyska mässindustrin, baserad på 10 mässorter, och den uppger att 99 procent. av utställarna räknar med att fortsätta sin mässaktivitet de kommande fyra till fem åren och kanske till och med intensifiera sina mässinsatser. Samtidigt visar studien att 75 procent av tyska mässor faktiskt presterar bättre eller i nivå med tidigare år.”
Men när tiderna är utmanande händer också positiva saker. "Vi ser att enighet växer fram. Det är fler samarbeten mellan utställare i branschen generellt än tidigare och jag tror att denna utveckling bara kommer att öka 2025 och 2026, branschen drar ihop sig på bussen, och säkerställer därmed att den har en position på andra sidan stressiga tider.