Digital inspiration på Stockholm Design Week

Nytänkande kompenserade för coronabegränsningar

Design House Stockholms nya butik och showroom vid Slussen..

Som startskott för den nordiska mässäsongen brukar Formex och Stockholm Design Week vara pålitliga riktningsvisare för vartåt trendvindarna ska blåsa under det kommande året. Årets designvecka kommer inte att bli ihågkommen för nya trender i färg, form och material men däremot kanske som en första glimt av hur framtidens inköpsarbete kan komma att gå till – digitalt där det fungerar och med fysiska möten där det lämpar sig bättre. Utställare, inköpare och press som samlats i Stockholm i februari var dock fullständigt eniga: Det fysiska mötet behövs. Vi behöver träffas, bli inspirerade och göra affärer tillsammans.
Trots ett ambitiöst program för att minimera risk för smittspridning blev arrangören Stockholmsmässan som bekant tvungen att hålla mässhallarna stängda. Istället samlades både aktiviteter som normalt är knutna till Formex och till Stockholm Furniture and Light Fair i ett gemensamt och till största delen digitalt program under Stockholm Design Week i början av februari.

Massproductions nya soffa BAM! fick en musikalisk tolkning av musikproducenten Axel Boman, utgiven på Studio Barnhus..


Den pågående pandemin till trots lanserade som alltid ett antal aktörer nya butiker och varumärken under möbelveckan. Det exklusiva italienska designvarumärket Minotti öppnade sin första skandinaviska butik i en elegant lokal intill Hotell Diplomat på Strandvägen. Design House Stockholm öppnade en kombinerad butik och showroom i en före detta biograf ett stenkast från Slussen. Till premiären visades utställningen Fantasi & Funktion där stylisten Saša Antić hade valt ut 11 produkter som på olika sätt representerade temat, bland annat årets nyhet Knot Seat Cushion.


Bland nykomlingarna på utställarsidan märktes tre producenter med höga ambitioner för hantverksmässig tillverkning: Veermakers är ett samarbete mellan Liljencrantz Design och KFK Master Cabinet-Makers som bygger vidare på de båda företagens tidigare samarbete kring specialbyggda inredningar. Verk är en ambitiös satsning på lokal tillverkning av design från namnkunniga formgivare, bland andra David Ericsson och Mia Cullin. Under veckan visade också det hantverksinriktade designföretaget Bonnibonne sin första möbelserie, designad av den japanske arkitekten Ohashi Fumihito.

Blå Station har bland annat utvecklat Thomas Bernstrands sträckmetallstol Honken till karmstol..


Den första punkten på designveckans program brukar vara Svenskt Tenns pressvisning på måndag morgon och årets vecka var inget undantag. I år hade företaget letat i sitt enorma arkiv och lyfte fram en elegant stol och två nätta fåtöljer av Josef Frank som presenterades i en digital livepresentation från butiken. Det digitala formatet användes för ett stort antal presentationer under veckan och fungerade bra, bortsett från den uppenbara nackdelen att det inte går att uppleva produkterna med andra sinnen än synen. Initiativet Inside Swedish Design på Stockholms Auktionsverk samlade ett stort antal svenska producenter i en gemensam utställning, bland andra Folkform, G.A.D, Gemla och Mylhta. Även härifrån sändes en presentation med inbjudna formgivare, liksom från Fogia som visade ett nytt samarbete med den amerikanske formgivaren Todd Bracher.

Nya designmärket Veermakers presenterades hos pr-byrån Grand Relations under designveckan..


Några leverantörer bjöd också in inköpare och press till coronasäkrade möten. Producentklustret i Fatburen på Södermalm med Blå Station, Zero, Källemo och nyinflyttade Vescom hade ordnat snitslad bana mellan sina nyheter. Bå Station presenterade bland annat Thomas Bernstrands sträckmetallstol Honken i klockrent karmstolsformat. Bland Källemos nyheter fanns Pierre Sindres elegant sparsmakade stol Ono, inspirerad av Sven Markelius Orkesterstol. I Gamla Stan visade anrika möbeltillverkaren Gärsnäs upp sin produktion i utställningen House of Gärsnäs i Brandenburgska huset på Skeppsbron. Företaget gör ett omtag för att bli mer tillgängliga för privatkunder och planerar att öppna butik i Stockholm under året.


Men mässor och visningar handlar inte bara om produkter och ordrar utan om möten och relationsbyggen med människor och varumärken. Så hur gör man det utan att faktiskt träffas? Coronapandemin inspirerade några företag att tänka ett extra varv. Offecct som visade nyheter i Matti Klenells serie Font, bland annat en grafisk och starkt formförenklad karmstol, passade på att ge ut en personlig bok om formgivaren, en sorts möte med honom på papper. Boken är tänkt att bli den första i en serie böcker om formgivare som samarbetar med företaget. Ännu längre gick Massproductions, som i samband med lanseringen av soffan BAM! bad musikproducenten Axel Boman tolka soffan fritt i ett ljudverk. Resultatet blev låten BAM! (Massproductions Dub) som släppts på Studio Barnhus.
www.stockholmdesignweek.com

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023