17.08.2020  |  Business  |  Textil

En 100-årig framgångssaga – via slott, samarbeten och internationella uppdrag

2020 är en stor milstolpe för Klässbols Linneväveri, som under året firar sitt 100-årsjubileum. Verksamheten har utvecklats från en enstaka vävstol hemma på köksgolvet hos grundaren Hjalmar Johansson i värmländska Klässbol, till att numera samarbeta med kända formgivare samt duka både Nobelfester och kungliga banketter.

”Idag pratar vi om att ’Klässbols ska finnas i alla rum’. Därmed har vi breddat oss från dukar och servetter, som var våra ursprungsprodukter, till att även tillverka bland annat saker som möbeltyger och kuddar”. Det berättar export- och marknadschef Dick Johansson, tillika tredje generationen i familjeföretaget.

Formgivarna en viktig del i framgångssagan

Samarbeten med formgivare har spelat en stor roll i linneväveriets framgångssaga, och skapat betydelsefulla kontaktytor, som i sin tur har gett ringar på vattnet till nya och större uppdrag. Exempel på designers som man har arbetat med tillsammans genom åren är Margot Barolo, Ingrid Dessau, Karin Björkqvist och Ingela Berntson. Men listan kan göras betydligt längre än så.

Det gäller för oss att hänga med i utvecklingen, utan att för den skull springa för fort eller slarva med det vi har. Det vi gör gör vi inte enbart för pengar, utan det ska kännas bra inombords. Att förvalta är att utveckla.

Dick Johansson

”Vi har samarbetat med omkring 40 olika formgivare totalt sett. De blir våra ambassadörer, tillsammans med andra personligheter, som journalister och arkitekter, eller Ernst Kirchsteiger och Carl Jan Granqvist. Just nu håller vi på att titta på möjligheter tillsammans med en internationellt erkänd designer, men även på ett spännande uppdrag för en utländsk kund, som båda två är långt ifrån officiella än så länge. Det händer saker hela tiden. Det är en rolig verksamhet, för våra samarbetspartners tenderar till att vilja komma tillbaka”, fortsätter Dick på sjungande värmländska.

Lin, ull(?) och utbildning av konsument

I samband med återöppningen av Nationalmuseum i Stockholm, 2018, medverkade Klässbols Linneväveri i tillverkningen av kollektionen NM&. Den togs fram för museets restaurang, under projektledning av Matti Klenell och Carina Seth Andersson. Förutom en duk och servetter i oblekt lin, i design av Jacob Solgren, som hade inspirerats till textiliernas mönster av mönster i museibyggnadens innertak, togs det även fram fem olika möbeltyger – i ull. Det var i princip första gången som väveriet tog sig an ett annat material än lin, vilket också öppnar nya dörrar för framtiden.

Just materialet – lin – är annars något av en nyckelfaktor för Klässbols Linneväveri, även om man knappast anade dess betydelse från starten. Numera är lin ett uppskattat material ur hållbarhetssynpunkt. Jämfört med bomull kräver det mindre energi och vatten vid tillverkningen. Det är behagligt att använda och håller länge om det sköts på rätt sätt. Klässbols Linneväveris lin odlas och spinns i Europa, som är ett bättre miljöalternativ än billigare varor från Asien. Dessutom är företaget certifierat med märkningen Bra Miljöval.

För att hjälpa slutkunderna att ta hand om sina linneprodukter, och därmed förlänga deras livslängd, erbjuder väveriet tvättservice via sin flaggskeppsbutik i Stockholm. En service som är särskilt populär under tiden efter Jul och Nyår. ”Jag har blivit något av en expert på att tvätta och mangla vid det här laget. Det är inte alla moderna tvättmaskiner som lämpar sig för lin. Med hjälp av vår tvättservice kan kunderna behålla och använda sina linneföremål längre, vilket gör att de kommer tillbaka. Det är ett sätt för oss att bry oss om och samtidigt utbilda våra konsumenter i materialvård”, säger Dick.

Långsiktighet i kollektionen

Klässbols Linneväveri är ensamma i Sverige om att arbeta med jacquardvävstolar för sitt lin. Detta gör bland annat att de kan väva damastväv, som anses vara den finaste sorten, samt bygga upp mönster på avancerade sätt. En anekdot i sammanhanget är att företagets adress ligger på Damastvägen i Klässbol, efter att Dicks pappa, Vitalis, fick det ärofyllda uppdraget att namnge ortens alla gator.

Väveriet jobbar inte med växlande vår- och höstkollektioner, som byts ut årligen. När de väl har introducerat en produkt stannar den i princip kvar i sortimentet för gott. Däremot gjordes en ordentlig uppdatering av företagets färgbibliotek för ett antal år sedan, i samarbete med Lena Bergström. ”Vår nya färgpalett blev ett rejält lyft och gav nytt liv åt historiska mönster. Det gäller för oss att hänga med i utvecklingen, utan att för den skull springa för fort eller slarva med det vi har. Det vi gör gör vi inte enbart för pengar, utan det ska kännas bra inombords. Vi förblir vid vår läst, och är väldigt trygga i det. Att förvalta är att utveckla”, säger Dick. Han nämner familjen som en stor styrka för varumärket, samt att ha all kunskap och kompetens in-house. Från maskiner och mönsterstudio till att idag också ha en heltidsanställd person som jobbar med digitala kanaler.

En kulturbärare inom svenskt näringsliv

”Alla i personalen betyder väldigt mycket. Vi är som ett sammansvetsat fotbollslag. Många blir kvar här till pensionen. Det är sällan folk som kommer och går”, fortsätter Dick. Han själv belönades 2018 med en guldmedalj i åttonde storleken i Serafimerordens band, för ”sina förtjänstfulla insatser som kulturbärare inom svenskt näringsliv”. Medaljen delades ut vid en högtidlig ceremoni på Drottningholms Slott, av H.M. Konung Carl XVI Gustaf och i närvaro av flera andra kända personer, som också förärades med liknande utmärkelser. ”Det är en händelse man aldrig kan glömma. Men egentligen har jag ju alltid bara gjort det jag ska – inget konstigt med det”, säger Dick enkelt vid minnet.

Kalas med förhinder

Även om coronaviruset och den globala pandemin har satt sina käppar i hjulet för Klässbols Linneväveris 100-årsfirande så planeras det fortfarande för ett stort utbud av aktiviteter under året. Bland annat anordnas två större festligheter under hösten. Det ena evenemanget är för lokalbefolkningen, och vid det andra närvarar kungen och drottningen, som har bekräftat sitt deltagande genom ett tackbrev. Därutöver lanseras det specialerbjudanden, samt att man hoppas kunna arrangera ett antal salonger med formgivare i butiken i Stockholm. ”Jubileet är en stor händelse för oss, i och med att vi har hela vår historia inom fyra väggar. Det kommer att bli minnesvärt”, fortsätter Dick. För framtiden hoppas han att kunskapen alltjämt ska behållas i huset och att även nästa generation, bestående av sonen Andreas, brorsonen John samt svägerska Cenita, ska fortsatt skynda långsamt.

Turistattraktion med unicitet

Omsättningsmässigt är Klässbols Linneväveri mindre än många tror. Varumärket i sig är desto starkare, och har växt kontinuerligt genom kloka investeringar. Efterhand har väveriet kommit att bli en stor turistattraktion i Värmland, med uppemot 80 000 besökare årligen. ”Vi är små, men vi har skapat en unicitet. Vi väljer att arbeta med formgivare som har ett annorlunda tänk, men kan materialet. Våra produkter ska hålla i många år, både gällande slitage och design. De ska ha det där lilla extra. Och ibland utgörs det av enkelhet – enkelhet som alla vill ha”, säger Dick avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.