En blåvit svensk sommaridyll

Micael Bindefeld om sin servis för Fyrklövern.

Aspvik tillverkas i två färgskalor av blått och vitt..

25.02.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Under sensommaren lanserade Fyrklövern sin nya servis Aspvik, som har tagits fram och designats av festfixaren och PR-personligheten Micael Bindefeld, som bland annat är känd för sina vackra dukningar.

Förutom på otaliga fester och events har man även kunnat se exempel på Micaels dukningar under TV-serien Fest hos Bindefeld, som har sänts i två säsonger på Kanal 5. Serien är inspelad på Micaels sommarhus Aspvik i Stockholms skärgård, vilket också (som namnet antyder) är servisens största inspirationskälla.

En flirt med svensk sommarnostalgi

Aspvik är inget statiskt porslin. Det blir jättefint att kombinera med till exempel ärvda silverbestick eller antika tennljusstakar.

Micael Bindefeld

Aspvik tillverkas i två färgskalor av blått och vitt. Servisens design beskriver Micael som en flirt med svensk sommarnostalgi i kombination med asiatiska influenser. Det asiatiska märks bland annat på den blå-vita färgen, vilken påminner om serviser som Micael har fraktat med sig hem från sina många resor runt om i världen.

Aspviks detaljrika mönster består av en somrig bukett som inkluderar pioner, hortensia, vallmo och förgätmigej, vilka alla växer i hans privata trädgård vid sommarhuset. Mönstret har målats för hand av illustratören Anna Handell och bårderna appliceras på porslinet med hjälp av en komplicerad process. Micael förklarar att en av projektets utmaningar var den vackra mörkblå färgen, som visade sig vara svår att få fram i exakt rätt nyans.

Tidlös, detaljrik och komplett

”Jag har varit väldigt delaktig genom hela designprocessen för Aspvik, ända ned till varje liten blomsterslinga och prick”, fortsätter Micael. För honom var det viktigt att det blev en tidlös och komplett kollektion som fortfarande känns vacker om 15 år och som går att kombinera med andra serviser. Så att man inte behöver köpa hela för att kunna använda den.

Micael Bindefeld är känd för sina vackra och generösa dukningar..

”Det har varit inspirerande och roligt att jobba tillsammans med Fyrklövern. De har en positiv inställning som gör det möjligt att förverkliga kreativa idéer”, säger Micael. I tillägg till den vanliga servisen har han även designat en barnservis, som är tillägnad hans egen son, Simeon.

Inspirerad av sommarhuset

Sommarhuset Aspvik köpte Micael år 2000 som ett renoveringsobjekt. Det är byggt i funkisstil på 1930-talet och har ritats av arkitekten Ragnar Östberg. Efterhand som renoveringen kom igång upptäckte Micael, lite till sin förvåning, att huset var en ”diametral motsats” till hans hem i Stockholm. ”På Aspvik fungerade inte den stil som jag var van vid att se som min egen, med mörka golv, avskalad enkelhet och stilrena asiatiska inslag. Här fick jag istället användning för patinerade ytor, broderade dukar, min mormors handmålade porslin och min morfars handknutna matta, som tidigare hade stått i kartonger i källaren. Jag hittade en annan stil, som genomsyras av klassisk svensk sommaridyll. Vilket också är en del av inspirationen för porslinet Aspvik”, berättar Micael.

För olika typer av dukning

En del av konceptet med den nya servisen är att den ska kunna användas tillsammans med annat porslin och dukningsdetaljer. Gärna i en generös blandning av gammalt och nytt, där man också bygger med volym och på höjden, genom att inkludera till exempel undertallrikar, fat på fot och vackra blomsterarrangemang i soppterrinen eller såskoppen.

”Jag har själv experimenterat med olika typer av dukningar ute på Aspvik: bland annat en medelhavsinspirerad dukning i lite rustikare stil samt en riktigt romantisk dukning. Aspvik är inget statiskt porslin. Det blir jättefint att kombinera med till exempel ärvda silverbestick eller antika tennljusstakar”, förklarar Micael.

Ett vackert dukat bord förmedlar omtanke, uppskattning och generositet från värdfolket till deras gäster, men Micael poängterar att detta inte är någon garanti för en lyckad tillställning. Det finns flera andra faktorer som kan ha ännu större betydelse för de inbjudnas upplevelse. ”I grunden handlar det om hur människor möts. Vilka som är bjudna och hur man tar hand om gästerna. Samtidigt har man som gäst också ett ansvar gentemot värden och övriga deltagare – i att visa sig från sin bästa sida och ta kontakt med folk man inte känner sedan tidigare. På det viset går man också själv hem med en djupare upplevelse efteråt, kanske med ett minne för livet”, säger Micael avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

19.11.2024aida a/s

Sponsrad

Confetti-partner inspirerar hela vägen till Sydkorea

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

09.10.2024Designbase.se

En resa mot en högre grad av hållbarhet

06.08.2024Designbase.se

Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

23.07.2024Designbase.se

Tivoli och Kay Bojesen i ett nytt samarbete

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023