04.06.2021  |  Business  |  Design

En funktionell liten designrevolution

På sextiotalet stod bordständaren på vardagsrumsbordet i alla designhem. Det borde den göra igen, säger Mikael Skjoldager från Mignis Livinglighter. För det är ingen tvekan om att den nya produktkategorin kan skapa merförsäljning i butikerna.

”Det finns ett alternativ till de billiga tändarna i plast men det är inte många som vet det. Faktum är att vår största utmaning i branschen är att varken återförsäljare eller konsumenter vet att vi finns. Det är synd, för det finns merförsäljning att hämta och en löpande försäljning som drar in kunderna i butiken med jämna mellanrum”. Det berättar Mikael Skjoldager, grundare av Mignis, som står bakom design och försäljning av en serie bordständare för dagens hem.

Faktum är att Mignis är en liten designrevolution. Med utgångspunkt i den skandinaviska kulturen med levande ljus och den ikoniske formgivaren Dieter Rams design från sextiotalet återintroducerade Mignis bordständaren som kategori i moderna inredningar för några år sedan. Designälskare har redan tagit till sig varumärkets två signaturmodeller Sculpture och Stone. Men Mikael vill att många fler skandinaver ska få upp ögonen för bordständaren, som inte ska gömmas i köksskåpet som billiga plastvarianter utan användas som designobjekt på alla ytor i hemmet.

Mikael berättar att man kommer att sälja bordständarna i utvalda butiker; design- och inredningsbutiker, där personalen är utbildad för att ge kunderna rätt service och rätt råd.

”Bordslamporna kan stå på disken i butiken. De kan säljas som merförsäljning till en vacker ljusstake. Eller så kan de säljas som ett dekorativt och funktionellt designobjekt, i linje med en vacker vas, en ljusstake eller en klocka. Och eftersom det behövs gas till tändaren, som Mignis naturligtvis också säljer, så kommer kunderna tillbaka till butiken om och om igen”, säger Mikael, som har skrivit avtal med Bo Bedre i Norge, som också har agenturen för Tenderflame eldstäder med mera på den norska marknaden.

”Målet är att få de stora kedjorna med på idén, det gör vägen till framgång kortare. Vi vet att vi har kvaliteten och att priset är rätt. Inte minst för att vi ser en bra löpande försäljning i butikerna. Så i grund och botten handlar det om att de som gör en insats kommer att få en bra omsättning på bordständarna”.

Hållbar och ekonomisk

Mikael säger att det finns god ekonomi i Mignis bordständare eftersom de kan återfyllas om och om igen. Därmed är de också betydligt bättre för miljön än plastlamporna som kastas när gasen i dem tar slut.

”Vi gör upp med slit och släng-kulturen. Vi har skapat en produkt av hög kvalitet i bra material och inte minst i en design som håller. Och om något skulle gå sönder har vi en liten verkstad där vi kan reparera kundernas bordständare, säger Mikael och tillägger att det är fem års garanti på produkterna.

”Men hela idén är att skapa en produkt som håller och kan gå i arv från generation till generation”, säger Mikael och tillägger att bordständaren kan användas både i köket och i vardagsrummet, för grillen och eldstaden. Stone- och Sculpture-tändarna har också jetflamma, vilket gör dem vindsäkra och därmed bra för att tända lyktor, marschaller med mera utomhus.

"Så även om bordständaren håller en livstid finns det ingen anledning att inte köpa fler  – en för soffbordet, en för fönsterbrädan och en för balkongen", säger han med ett leende.

Nya modeller

Det sker också en utveckling av sortimentet. Bland annat lanserades två elektriska varianter i år som är batteridrivna, vilket gör att de inte behöver fyllas på. Mikael tillägger att den ena designen, som han kallar en game changer, har ett verkligt nyhetsvärde och skiljer sig avsevärt från befintliga produkter inom fältet. Därför kommer den också att patenteras.

”För att vi vill bli världsmästare på det vi gör”, säger Mikael utan att vilja avslöja för mycket.

”Det är superspännande att utforska de elektriska möjligheterna. Och när vi också jobbar med designers som Mencke & Vagnby och med nya, annorlunda material så kan jag bara se ljust på framtiden”. 

Mikael och avslutar med att berätta att Mignis har klarat sig riktigt bra trots coronakrisen. 

”Från första till andra året hade vi en ökning med 100 procent. Under tredje året, 2020, behöll vi omsättningen, så vi är redo att utveckla företaget i hela Norden under de kommande åren. Och det råder ingen tvekan om att vi är här ”for the long run”.

www.mignis.com

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.