En kommersiell och kulturell teater – version 2.0

NK Inredning återöppnar med ett mer upplevelsebaserat koncept.

”Det händer mycket under ytan på NK”, säger Kadi Harjak, ägare och VD för NK Inredning, som har jobbat på varuhuset i 20 år. Bild: Johanna Bergström.

23.09.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

I mars 2019 återöppnade NK Inredning i Nordiska Kompaniet på Hamngatan i Stockholm med en ny skepnad och koncept. Avdelningens yta har blivit betydligt mindre och fått en mer öppen planlösning, även om sortimentet fortfarande är indelat per varumärke. Dessutom kommer butiken att bli mer upplevelsebaserad, med aktiviteter som lanseringar, event med formgivare eller branschöverskridande samarbeten av olika slag. Förvandlingen är en del av varuhusets omfattande förnyelsearbete för att bli lyxigare, större och samtidigt mer personligt.

NK Inrednings koncept bottnar fortsatt i grundaren Josef Sachs ord, att varuhuset ska vara som en ’kommersiell och kulturell teater’ – en upplevelse snarare än en butik fylld med varor.

Kadi Harjak, ägare och VD NK Inredning

”NK Inrednings koncept bottnar fortsatt i grundaren Josef Sachs ord, att varuhuset ska vara som en ’kommersiell och kulturell teater’ – en upplevelse snarare än en butik fylld med varor”, säger Kadi Harjak, ägare och VD på NK Inredning. Hon förklarar att man med den nya inredningsavdelningen vill skapa en upplevelse som är större än summan av de inkluderande produkterna, med noga kurerad design och fokus på kvalitet framför kvantitet. Butiksytan ska motsvara ett slags nyhetsscen, där innehållet är både aktuellt och relevant och på samma gång oväntat.

Passion för god design

”På NK Inredning vill vi förmedla både etablerade namn och gömda guldkorn, som delar vår drivkraft och passion för god design. Det ska fungera som ett forum eller en kanal där de har möjlighet att uttrycka sig och berätta sin historia”, fortsätter Kadi.

Butikens sortiment består av noga utvalda varumärken och produkter från olika delar av världen, som ofta är familjeföretag och har en gedigen historia i ryggen. Företag som tar hand om sin kultur och tradition samtidigt som de är innovativa och vill utveckla sin verksamhet varsamt, utan att för den skull göra avkall på produkternas standard.

Förändringen av NK:s inredningsavdelning är en del i varuhusets övergripande arbete med att förnya sig, med syftet att bli större, lyxigare och mer personligt. Bild: Johanna Bergström.

”Våra varumärken är som en stor familj, som vi värnar starkt om. Det är deras historia och värde vi kan förmedla till våra kunder, så att produkterna ska komma att förgylla någons liv i slutänden. Det är viktigt att kunderna kan känna sig trygga med vårt urval – att kollektionen håller över tid, både gällande stil och slitage”, säger Kadi. Målet med butikens sortiment och upplägg är att skapa ett mervärde för konsumenterna, som inkluderar kvalitetsprodukter, servicenivå och butiksupplevelse. Däremot vill man inte ge sig in i det priskrig som rasar över stora delar av detaljhandelsmarknaden. ”Ständiga kampanjer gör att man säljer ut sitt eget och andras varumärke. På NK Inredning vill vi istället uppmuntra till en medveten konsumtion och att investera i färre men bättre produkter”, förklarar Kadi.

En miljö som välkomnar och berör

Som en del i butikens service och upplevelse, samt en strävan om att ständigt ligga i framkant, finns det för framtiden vissa planer på att introducera tekniska applikationer där man med hjälp av sin smartphone eller en lånad Ipad kan ta del av ljud- och bildmaterial som ger en inblick i saker som olika varumärken och deras bakgrund, eller tillverkningsprocessen bakom en specifik vara. Tanken är att detta ska komplettera butikspersonalens personliga service, men också att kunden på det viset själv ska kunna välja hur mycket kontakt och information man vill ha. Dessutom är förhoppningen att den större kunskapen också kan ge en starkare relation till produkten, som kunden då i större utsträckning tenderar till att behålla.

Gällande miljö och layout för nya NK Inredning har NK velat få fram en rumslig och inbjudande känsla, där det är enkelt att hitta runt. Viktigt var också att ytan känns överblickbar, så att man som kund orkar ge sig in och stanna kvar där. Samtidigt ska den ha glimten i ögat och beröra, snarare än att vara förutsägbar. ”Miljön ska kännas levande och familjär. Vi har byggt upp avdelningen lite som ett varuhus i varuhuset, med shoppinggator och små torg”, säger Kadi.

Det händer mycket under ytan

Kadi berättar att hon har arbetat på NK i hela 20 år. Hon beskriver varuhuset som en fantastisk plats, som ofta upplevs som traditionell men där det händer mycket under ytan. Flera av hennes kollegor har också jobbat där länge, vilket ger god sammanhållning, kontinuitet och kultur, med ”personer som älskar NK”.

”NK har nästan blivit som mitt andra hem. Det är både som en film eller teater och på samma gång lite som en människa, med värme och hjärta. Det är häftigt att ha fått vara med och se förändringarna som skett genom åren. Kärnan i varuhuset förblir dock densamma - varm och välkomnande, men samtidigt sprudlande och full av möjligheter”, säger Kadi avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023