Estetiskt ansvar

"RE·ESSENCE speglar våra värderingar - RE·think, RE·spect, RE·duce. Vi tror att vi måste tänka om hur vi lever, ha respekt för oss själva och naturen och minska våra CO2-utsläpp. Men om konsumenten ska adoptera produkten måste den också vara vacker och läcker att använda”. Det säger kvinnorna bakom det nya danska märket RE·ESSENCE, som är koncentrerad handtvål

Foto: RE-ESSENCE

När vi köper flytande handtvål köper och transporterar vi i princip 92 procent. vatten. Ett mål att minska det var utgångspunkten för Henriette och Cathrine när de etablerade RE·ESSENCE för två år sedan och utvecklade ett koncentrat så att konsumenterna kan blanda sin egen flytande handtvål hemma. Tvålen kommer även i en återanvändbar glasflaska, så att plaståtgången minskar.

Henriette Holmgreen Thorsen och Cathrine Akselbo Runov har känt varandra i över 20 år. Henriette har tidigare haft en karriär i stora, internationella företag inom drycker och Cathrine har bl.a. arbetat med marknadsföring på klädföretaget IC Companys och haft andra spännande jobb på företagsföretag. Men de har båda alltid haft en dröm om att bli företagare.

Henriette Holmgreen Thorsen och Cathrine Akselbo Runov står bakom RE·ESSENCE. Foto: RE-ESSENCE

”För femton år sedan, när vi var mammalediga tillsammans, pratade vi om att starta ett företag inom ekologi – då var det något helt nytt. Men vi lyssnade lite för mycket på alla som sa att vi var galna i att starta ett företag med tre barn vardera, så vi återvände till våra respektive jobb tills för fyra år sedan, då vi kom överens om att nu ska det bli så. Vi var båda redo att bli självständiga och att sätta en riktning”, säger Henriette.

Utgångspunkten var egentligen att de två ville jobba med ett koncept som minskade mängden engångsplast i vardagen och de fick två byråer på serier för städning och personlig omvårdnad, där man tänkte på förpackningen, och där rengöringsmedlen bl.a. var på kraftfoder.

"Under corona fick vi sedan förfrågningar om handtvål i koncentrat och det fick tankarna att gå", säger de två. De tittade på varandra och idén till RE·ESSENCE föddes.

"Men vi är inte kemister, så vi tog med oss ​​en kemist som kunde förstå de kemiska processerna och förstå EU:s kosmetikalagstiftning, så vi uppfyller alla krav. Under de senaste två och ett halvt åren har vi utvecklat RE·ESSENCE från idé till produkt. Vi producerar i Danmark, och vi har varit med rakt inne i laboratoriet för att välja våra signaturdofter”.

Målet med RE·ESSENCE är att personlig omvårdnad och omsorg om naturen ska gå hand i hand, men det ska samtidigt vara lätt att leva miljövänligt utan att kompromissa med kvalitet eller bekvämlighet och den vattenlösa idén kan i princip överföras till alla produkter som innehåller vatten.

Foto: RE-ESSENCE

Samtidigt har det också gått upp för Henriette och Cathrine att det faktiskt inte räcker med att produkterna är miljövänliga, de ska även se snygga ut i badrummet och inte minst vara läckra att använda."De första byråvarumärkena vi tog in hade ett primärt fokus på hållbarhet och mindre på estetik och design. Genom detta fick vi reda på att människor vill göra något för miljön, men de vill inte kompromissa med t.ex. en läcker handtvål. Resultatet blev RE·ESSENCE, som innehåller bra ingredienser, skonsamma tvättaktiva ämnen, som finns i läckra dofter och i en doftfri variant - som är miljövänlig, både själva produkten och förpackningen, och där vi lagt mycket ansträngning i designen", förklarar Henriette och Catherine.

Crowdfunding framgångsrikt

På vägen har Cathrine och Henriette sökt fondmedel i bl.a. SMEDanmark och genom företagshusordningen, som bl.a. hjälper företag med grön kompetens och där de har fått hjälp med finansieringen av utgifter i början, och de har varit med i ett inkubatorupplägg på Teknologiska Institutet.

För 15 månader sedan etablerade Henriette och Cathrine en crowdfunding-kampanj. "Dels ville vi testa om det överhuvudtaget fanns något intresse för produkten, om konceptet höll, eller om vi var tvungna att justera något, och dels samlades vi för att ta RE·ESSENCE det allra sista steget på resan".

”Vårt namn [RE·ESSENCE]™ speglar våra värderingar – RE·tänk, RE·spect, RE·duce. Det är inte bara en smart förkortning; det är vår absoluta princip och långsiktiga mål. Vi tror att det enda sättet att bekämpa de skadliga effekterna av våra dagliga val är att tänka om hur vi lever, ha respekt för oss själva och naturen och minska våra CO2-utsläpp. Vi är engagerade i att hitta innovativa lösningar som kan göra detta möjligt.Det är här ordet ESSENCE kommer in i bilden. Eftersom vi bara använder de nödvändiga, nödvändiga ingredienserna"

Henriette Holmgreen Thorsen och Cathrine Akselbo Runov

RE·ESSENCE fick tillstånd att starta produktionen i maj 2023 och i juni var produkterna klara att skickas ut. I augusti 2023 lanserades de online och sedan ägnades hösten åt att utveckla förpackningar för detaljhandeln. Här hamnade man med ett startkit med glasflaska och refills, så flaskan kan återanvändas och våren 2024 har sedan gått åt till att få ut produkterna på marknaden.

I augusti är RE·ESSENCE på Formland-mässan i Herning för andra gången. 2023 ansökte Henriette och Cathrine om att gå med i Creators Community – ett entreprenörsområde på Formland – med en mentor kopplad och här vann de en 2:a plats i tävlingen om att bli det bästa entreprenörsmärket för sin kvalitet, design, hållbarhet och skalbarhet inom produkt.

"Vi hade fått höra att vi inte skulle bli alltför besvikna om vi inte fick många beställningar i boken, eftersom butiker vanligtvis måste ta en titt på en ny produkt, och att vi borde vara nöjda med fem bra leads. Så vi hade inga höga förväntningar. Men vi var helt överväldigade. Intresset var enormt och vår dröm om att förknippa varumärket med livsstil, boende och design gick i uppfyllelse. Faktum är att vi kom hem med +25 nya återförsäljare inom den målgruppen och vi var galet upptagna. Så denna gång är vi återigen med en monter på mässan”.

Och när Cathrine och Henriette är på mässa ställer de gärna ut RE·ESSENCE handtvål på toaletterna med en liten skylt med monternumret på. "Vi har många som kommer förbi oss på den bekostnaden med en replik: 'Är det du med den läckra handtvålen', så det funkar", säger de med ett leende och tror stenhårt på att de kan lyckas med sina uppdrag att minska plastavfall och CO2 genom att göra superläckra produkter.

Dessutom ska det också nämnas att RE-ESSENCE nominerades till Danish Beauty Awards.

Vi sparar 92 procent. CO2 på transporter

De två är fullt medvetna om att det måste vara lätt att använda RE·ESSENCE om konsumenterna ska ta till sig det. "Jag tycker om att säga att det tar samma eller mindre tid att blanda RE·ESSENCE än att byta en refill i en tvålautomat", säger Cathrine, och det är mycket lättare att transportera när man inte behöver släpa 90 st. cent vatten.

Faktum är att RE·ESSENCE samarbetar med Danmarks Teknologiska Institut som har räknat ut att man sparar 92 procent. CO2 enbart på transport jämfört med att transportera fulla tvålbehållare.

Signaturdofterna framkallar en mild och behaglig känsla av soliga trädgårdar och doftande barrskogar. Var och en av de tre dofterna; citrongräs/rosmarin/ceder, lavendel/tallnål och parfymfritt/känsligt är noggrant komponerade med fokus på kvalitet och sensualitet, och speglar det rena och enkla som präglar våra landskap här i norr.

Henriette Holmgreen Thorsen och Cathrine Akselbo Runov

Ett påfyllningsrör väger 27 gram. Det blandas med 340 ml vatten från kranen, och det ger dem 92 procent. besparingar i transporter”.

Henriette och Cathrine har naturligtvis även ambitioner att utveckla serien främst inom personlig omvårdnad med bl.a. en kroppsduschgel och en kroppstvätt, men också med diskmedel, helt enkelt för att många kunder har efterfrågat diskmedel, och för att många tror att man kan uppnå estetiken med handtvål och diskmedel med samma förpackning .

Just nu, för de två, handlar det om att få ut budskapet. Graden av medvetenhet är inte stor av goda skäl, men de kunder som fått upp ögonen för produkten köper igen. "Det är ett viktigt steg på vägen, nu har vi en stor kommunikationsuppgift framför oss", står det.

Planen är att RE·ESSENCE ska gå in i skönhetsbranschen med produkter för personlig vård samt i designbutiker där kvalitet och ansvar betonas.

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: En värld av välbefinnande

I en värld präglad av osäkerhet, kriser och stress, söker konsumenter mer än någonsin tidigare efter lugn och balans i sin vardag. Välbefinnande och välbefinnande har blivit nyckelord i detta sökande efter inre frid och vinst. För återförsäljare och leverantörer av badrums- och sovrumsprodukter finns det en betydande möjlighet att möta efterfrågan genom att erbjuda produkter som inte bara vårdar kroppen utan även sinnet. Det gäller väldoftande tvålar, lyxiga handdukar, bodylotioner, läckra sängkläder och inte minst hållbara lösningar som kan skapa värde och attrahera medvetna konsumenter.

Relaterat innehåll

15.10.2024Designbase.se

Salone del Mobile i dialog med den kinesiska marknaden

14.10.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

14.10.2024Kystnær

Sponsrad

Skäm bort någon du bryr dig om med naturligt välbefinnande från Kystnær

29.07.2024Designbase.se

Estetiskt ansvar

22.07.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

NFL-säsongen 2024 är precis runt hörnet!

17.06.2024Smith&Køster

Sponsrad

Think zero waste – Think Smith&Køster

14.06.2024Smith&Køster

Sponsrad

Varför välja Smith&Køster?

12.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Bekväm kvalitet från Södahl

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023