Runtom i världen har en efter en av vårens, sommarens och höstens mässor ställts in på grund av den rådande situationen med coronaviruset. Nu senast även Formex. Detta beror på restriktionerna kring allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
Istället jobbar mässan på att utveckla ett alternativt upplägg, med skandinavisk design och intressanta föredrag, fast i digital version. Föredragen kommer att delas in i tre olika ämnesområden: Sustainability & Climate, Trend & Forecasting samt Intellectual property.
Om mänskligt beteende
Vid sidan av att vara en fysisk mötesplats kommer Formex framöver att bli mer digital.
Lotta Ahlvar, Concept & Product Owner inom Stockholm Design Events
Formex tema kretsar denna gång kring mänskligt beteende. Med huvudtemat, New Now, träffade teamet ganska rätt utan att veta om det. Beslutet togs nämligen innan coronaviruset slog till. Temats illustrationsbild, med en lerklump ur vilken det spirar späd grönska, förklarar relativt väl vad det handlar om. Ur ”askan” föds något nytt. Som kan symbolisera de nuvarande omständigheterna och de möjligheter som finns för framtiden.
Under huvudtemat ligger det två beteendeteman, som har utvecklats efter observationer av hur vi människor beter oss under den pågående pandemin. Translucent, till att börja med, beskrivs som ett introvert tema, där vi går in i oss själva. Det liksom omges av ett slags semitransparens. Ungefär som när man befinner sig i dimma ute på havet.
Här har man snarast tagit vara på situationen, bland annat genom att renovera hemma och pyssla i trädgården. Även det existerande intresset för saker som nyandlighet och yoga finns med på ett hörn. Färgskalan går i vita toner, som ett ”oskrivet blad” inför det som komma skall. ”Det är talande för denna trend att surdegstrågen är helt slut i Stockholms butiker”, säger Lotta Ahlvar, nyligen tillträdd som Concept & Product Owner på Formex och Summer Design Week, inom Stockholm Design Events. Vilket är det affärsområde som arrangerar alla Stockholmsmässans design- och formmässor.
I Formex andra trendtema syns ett snarast extrovert beteende, med människor som nästan exploderar i att se nya uppslag och idéer. Denna kreativitet manifesteras för tillfället ofta i digitala miljöer, i och med de begränsade tillfällena att ses fysiskt. Därav också namnet Dreamscape: att följa upp drömmar och möjligheter. Men kanske inte alltid i den verkliga världen.
En hybrid mässa
”Även generellt sett kommer Formex framöver att bli mer digital, vid sidan av att vara en fysisk mötesplats. Detta är något vi har haft i åtanke redan tidigare, men nu är det bara att köra. I januari 2021 kommer ni att få uppleva ett helt nytt mässkoncept”, fortsätter Lotta. Också pop up-butiken till exempel ska finnas tillgänglig online. Kanske även i andra sammanhang än enbart under mässdagarna. Därutöver skapas det en podd, som ska agera inspirationsröst för besökarna. Också utställarnas material och nyheter kommer att presenteras digitalt i ökad utsträckning.
”Jag tror inte på en direkt minskad konsumtion på grund av coronaviruset. Trots att många har drabbats, inte minst inom detaljhandeln och vår bransch. Snarare kommer de flesta att omvärdera sina hem, där de har tillbringat mycket tid under den här perioden. På gott och ont. Resandet har minskat och behovet av fungerade och trevliga arbetsplatser i hemmet har ökat. Coronaviruset blir ett kollektivt minne, som får oss människor att ifrågasätta vad som är viktigt i livet: hälsan och att få vara frisk”, säger Lotta.
Hennes nya roll, Concept & Product Owner inom Stockholm Design Events är en del av en större omstrukturering som Stockholmsmässan gör gällande designrelaterade event, som Formex, Stockholm Design Week och Retail Priority Expo. Lotta kommer att arbeta strategiskt och operativt, tillsammans med sina två likaså nytillsatta kollegor, Sanna Gebeyehu, Concept & Product Owner för Stockholm Furniture & Light Fair, samt Catarina Oscarsson, Partner Activating Manager på Stockholm Design Events. Rollen som projektchef för Formex har tillfälligt övertagits av Chicie Lindgren, även affärsområdeschef för Stockholm Design Events.
”Det är en helt ny och mycket spännande strategisk satsning, som öppnar nya möjligheter för designbranschen”, säger Lotta avslutningsvis.