Ett helt nytt Formex

Den fysiska mässan i augusti ersätts av alternativt upplägg.

06.07.2020

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Runtom i världen har en efter en av vårens, sommarens och höstens mässor ställts in på grund av den rådande situationen med coronaviruset. Nu senast även Formex. Detta beror på restriktionerna kring allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.

Istället jobbar mässan på att utveckla ett alternativt upplägg, med skandinavisk design och intressanta föredrag, fast i digital version. Föredragen kommer att delas in i tre olika ämnesområden: Sustainability & Climate, Trend & Forecasting samt Intellectual property.

Om mänskligt beteende

Vid sidan av att vara en fysisk mötesplats kommer Formex framöver att bli mer digital.

Lotta Ahlvar, Concept & Product Owner inom Stockholm Design Events

Formex tema kretsar denna gång kring mänskligt beteende. Med huvudtemat, New Now, träffade teamet ganska rätt utan att veta om det. Beslutet togs nämligen innan coronaviruset slog till. Temats illustrationsbild, med en lerklump ur vilken det spirar späd grönska, förklarar relativt väl vad det handlar om. Ur ”askan” föds något nytt. Som kan symbolisera de nuvarande omständigheterna och de möjligheter som finns för framtiden.

Under huvudtemat ligger det två beteendeteman, som har utvecklats efter observationer av hur vi människor beter oss under den pågående pandemin. Translucent, till att börja med, beskrivs som ett introvert tema, där vi går in i oss själva. Det liksom omges av ett slags semitransparens. Ungefär som när man befinner sig i dimma ute på havet.

Här har man snarast tagit vara på situationen, bland annat genom att renovera hemma och pyssla i trädgården. Även det existerande intresset för saker som nyandlighet och yoga finns med på ett hörn. Färgskalan går i vita toner, som ett ”oskrivet blad” inför det som komma skall. ”Det är talande för denna trend att surdegstrågen är helt slut i Stockholms butiker”, säger Lotta Ahlvar, nyligen tillträdd som Concept & Product Owner på Formex och Summer Design Week, inom Stockholm Design Events. Vilket är det affärsområde som arrangerar alla Stockholmsmässans design- och formmässor.

Lotta Ahlvar, Concept & Product Owner inom Stockholm Design Events.

I Formex andra trendtema syns ett snarast extrovert beteende, med människor som nästan exploderar i att se nya uppslag och idéer. Denna kreativitet manifesteras för tillfället ofta i digitala miljöer, i och med de begränsade tillfällena att ses fysiskt. Därav också namnet Dreamscape: att följa upp drömmar och möjligheter. Men kanske inte alltid i den verkliga världen.

En hybrid mässa

”Även generellt sett kommer Formex framöver att bli mer digital, vid sidan av att vara en fysisk mötesplats. Detta är något vi har haft i åtanke redan tidigare, men nu är det bara att köra. I januari 2021 kommer ni att få uppleva ett helt nytt mässkoncept”, fortsätter Lotta. Också pop up-butiken till exempel ska finnas tillgänglig online. Kanske även i andra sammanhang än enbart under mässdagarna. Därutöver skapas det en podd, som ska agera inspirationsröst för besökarna. Också utställarnas material och nyheter kommer att presenteras digitalt i ökad utsträckning.

”Jag tror inte på en direkt minskad konsumtion på grund av coronaviruset. Trots att många har drabbats, inte minst inom detaljhandeln och vår bransch. Snarare kommer de flesta att omvärdera sina hem, där de har tillbringat mycket tid under den här perioden. På gott och ont. Resandet har minskat och behovet av fungerade och trevliga arbetsplatser i hemmet har ökat. Coronaviruset blir ett kollektivt minne, som får oss människor att ifrågasätta vad som är viktigt i livet: hälsan och att få vara frisk”, säger Lotta.

Hennes nya roll, Concept & Product Owner inom Stockholm Design Events är en del av en större omstrukturering som Stockholmsmässan gör gällande designrelaterade event, som Formex, Stockholm Design Week och Retail Priority Expo. Lotta kommer att arbeta strategiskt och operativt, tillsammans med sina två likaså nytillsatta kollegor, Sanna Gebeyehu, Concept & Product Owner för Stockholm Furniture & Light Fair, samt Catarina Oscarsson, Partner Activating Manager på Stockholm Design Events. Rollen som projektchef för Formex har tillfälligt övertagits av Chicie Lindgren, även affärsområdeschef för Stockholm Design Events.

”Det är en helt ny och mycket spännande strategisk satsning, som öppnar nya möjligheter för designbranschen”, säger Lotta avslutningsvis.

Relaterat innehåll

28.01.2025Designbase.se

Royal Copenhagen i kreativt samarbete med HM Drottning Margrethe

27.01.2025Önska

Sponsrad

Önskas jubileumsgala – en glittrande kväll att minnas

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Stockholm Furniture Fair
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023