Ett starkt designhus där människor trivs

"Det viktigaste för mig är att skapa ett hälsosamt och starkt företag där människor trivs och utvecklas", säger Henrik Rosendahl, VD för Rosendahl Design Group, som i år firar sitt 30-årsjubileum med det varumärke som startade allt, nämligen Rosendahl. På kort sikt handlar det fortfarande om att hissa seglen och klara de återstående vågornas skvalp, men på lång sikt ser Henrik Rosendahl en framtid med utveckling inom både design, varumärkesportföljen, hållbarhetsagendan och exporten. "Och historien ska följa med", är hans ståndpunkt.

Henrik Rosendahl återtog VD-stolen på Rosendahl Design Group i juni 2023.. Foto: Rosendahl Design Group

"Det var ganska galet. Vi var tvungna att ändra strategi med 180 km/tim. Från aggressiv tillväxt till nolltillväxt. Marknaden förändrades nästan över en natt. Vi tänkte på nya exportmarknader, och det största problemet var att få tillräckligt med varor snabbt nog. Det gick från full fart till full stopp." Det berättar Henrik Rosendahl, som kallar den situation hela design- och inredningsbranschen befann sig i 2022 för "den perfekta stormen", där det enda man kunde göra var att göra sitt bästa för att komma ut på andra sidan med så få skador som möjligt. 
Henrik Rosendahl återtog VD-stolen på Rosendahl Design Group i juni 2023 efter att Mette Maix valde att sluta för att gå en helt annan väg i livet. "Hon befann sig vid samma vägskäl som jag själv stod vid för 3-4 år sedan, och hon valde att framöver arbeta med hållbarhet och ansvar som sitt primära arbetsområde. Det har jag full förståelse och stor respekt för", konstaterar Henrik Rosendahl. 
Han tog själv beslutet för 3 år sedan, när han insåg att om man vill ändra sitt livsperspektiv måste man själv anstränga sig. Han valde att låta Mette Maix ta över VD-stolen och själv sitta som styrelseordförande. 
"Under den tiden har jag arbetat en hel del med personlig utveckling, och när Mette skulle vidare i livet beslutade jag att det nu var dags att ta rodret igen."

Även om Rosendahl som företag är äldre är det i år 30 år sedan Rosendahl som varumärke föddes.. Foto: Rosendahl Design Group

Han berättar att när man fattar ett sådant beslut handlar det om både val och icke-val, och det skedde därför i samråd med hans fru och barn, och deras krav var att han inte skulle vara lika stressad och arbeta lika mycket som förr när han hade posten. "Så det strävar jag efter att följa", säger han. "Jag försöker vara den bästa versionen av mig själv och ha tid för familjen." Och sedan betonar han att det kräver ansträngning att inte återgå till det gamla mönstret. 
Men vad han inte hade räknat med var betydelsen av att återvända till Rosendahl Design Group. 
"Det var som att komma tillbaka till familjen igen. Det insåg jag hur mycket jag faktiskt hade saknat det och framför allt hur mycket jag hade saknat att göra en skillnad varje dag - särskilt när det blåser och stormar och vågorna går höga", säger Henrik Rosendahl. 
Att Rosendahl Design Group är ett familjeföretag betyder något, och därför krävdes det ännu större överväganden när det gäller den fortsatta verksamheten. Dåvarande vice ordförande i styrelsen Jimmi Mortensen, som också är VD för möbelföretaget Actona Group, ägt av Lars Larsen Group, övertog posten som styrelseordförande, och Kim Balle från transport- och rederiföretaget Torm samt Mikael Kruse Jensen från designkedjan Boconcept gick också med i styrelsen, kompletterad av Nille Skalts från Märk CPH, som redan satt i styrelsen. 
För Henrik Rosendahl är det oerhört viktigt att ha en professionell styrelse i ryggen. "Min far, Erik Rosendahl, som startade företaget, var en entreprenör av den gamla skolan, och under hans ledning fanns det en familjestyrelse i företaget. Under min tid har företaget växt betydligt, och jag har behövt ha en professionell styrelse med affärsmän med olika yrkeskompetenser som utmanar mig och mina beslut. Det, anser jag, bara stärker affären."

Grand Cru-serien kan också fira sitt 30-årsjubileum i år.. Foto: Rosendahl Design Group


Historiken betyder mycket 

Även om Rosendahl som företag är äldre är det i år 30 år sedan Rosendahl som varumärke såg dagens ljus - och Grand Cru-serien såg dagens ljus. Henrik Rosendahl tvivlar inte på att speciellt när tiderna är svåra betyder historiken mycket, och samma sak gäller både företagets och de personliga värderingarna. "Jag står gärna upp för båda", konstaterar Henrik Rosendahl. Hans grundläggande mål är att skapa ett företag där både människorna och produkterna utvecklas, för produkterna är de som kopplar oss till det förflutna", säger han.
Även på den mänskliga fronten sker stora förändringar i företaget. "Bland annat ser vi på hur vi använder vår tid. Vi har infört en mötesfri fredag på försök och arbetar med en bättre möteskultur med kortare möten och har en hög grad av flexibilitet för att kunna arbeta hemifrån...", säger Henrik. 
I samband med jubileet har Henrik Rosendahl besökt olika sammanhang för att berätta företagets historia, eftersom han har varit med sedan han som 13-åring samlade glasburkar i Illum. Han anser att man med lätthet kan ta med sig något från historien. Bland annat designfilosofin "Design for manufacture". "Ju bättre man förstår de maskiner som ska producera varorna, desto bättre kan man designa för dem, så man arbetar med dem och inte emot dem. Det bidrog till att skapa Rosendahl-succén, och det gäller fortfarande", säger han. 
Bra köpmannaskap är en annan sak som Henrik Rosendahl tar med sig från Rosendahl-historiken. "Rosendahl har alltid designat saker som vanliga människor har råd med. Ända sedan min fars tid har målet alltid varit design för många, och en karaff skulle kosta 169 kr. och inte 1000 kr. Det håller vi fast vid även idag".

Vinproppen är Grand Cru-seriens största framgång. Här i en ny version.. Foto: Rosendahl Design Group

Utveckling i framtiden 

Där det däremot har skett en enorm utveckling är inom Ansvarlighetsagendan. 
"Vi har ansökt om att bli B Corp-certifierade med allt vad det innebär. B Corp-certifieringen mäter ett företag på både sociala, samhälleliga och miljömässiga nivåer. Det handlar om en omfattande 360-graders utvärdering av hela företaget. Vi har en CSR-medarbetare som enbart arbetar med särskilt fokus på hela den ansvarsfulla paletten och som har en hel meny av element som måste beaktas och undersökas. Men vi försöker självklart att vara i samklang med våra kunder. Vi har nära kontakt med våra återförsäljare och lyssnar på vad de säger i förhållande till var konsumenten är, varpå vi hittar en balans", berättar Henrik Rosendahl.
Rosendahls serie i återvunnet glas är en av de senaste produkterna på den fronten, men att den har kommit betyder inte att den välkända serien i klart glas försvinner. "Vi respekterar våra kunder och ger dem valmöjligheten. Men vi kan varken eller vill uppfostra våra konsumenter eller möta dem med en pekfingertopp. Det brukar man vanligtvis inte komma undan med. Däremot måste vi vara beredda när de är det. Processen med B Corp-certifieringen bidrar till att säkerställa ett starkt företag som är redo för framtida utmaningar." 
Även om det finns många krav som måste uppfyllas för att få certifieringen har det inte varit en oöverkomlig process, säger Henrik Rosendahl. "För ansvar och att göra rätt har alltid funnits i vårt DNA." 
På kort sikt handlar det fortfarande om att hissa seglen och komma så bra igenom de återstående vågskvalpen som möjligt, men om Henrik Rosendahl tar en tur upp i helikoptern ser han en framtid med färre men bättre design. 
"För helt essentiellt: Vad är en nyhet? För vår del är det helt klart en produkt som förtjänar att existera i världen, den ska tillföra varumärket något och den får gärna hålla i 20 år. Men det absolut viktigaste för mig är att skapa en hälsosam plattform och ett hälsosamt, starkt företag." 
Han ser också gärna fler varumärken under Rosendahl Design Group-paraplyet, men det måste finnas en synergi med den övriga portföljen, oavsett om det gäller material, målgrupp eller något annat. "Och sedan letar vi efter varumärken med en historia, som till exempel Holmegaard, som har en nästan 200-årig historia att dra nytta av, bra kvalitet och kännedom om varumärket." 
Henrik förklarar att Rosendahl Design Groups logotyp är ett stort, starkt ekträd som kan bära en stor krona med massor av grenar. "Och det kan gärna komma några fler grenar i kronan", fastslår han. 

Den välkända karaffen och glaset finns nu också i återvunnet glas. "Men vi har båda varianterna, för vi respekterar våra kunder och ger dem valet. Men vi kan varken eller vill uppfostra våra konsumenter eller möta dem med en höjd pekfinger.. Foto: Rosendahl Design Group

Ett närmare samarbete med detaljhandeln 

När vi tittar framåt ser Henrik Rosendahl också ett ännu närmare samarbete med detaljhandeln. 
"För oss är detaljhandeln en guldgruva av erfarenhet med slutkunderna. Jag anser att det är farligt att tro att man kan gå ensam. Genom att dela med oss av information om våra produkter når vi betydligt längre, och när vi frågar de danska detaljhandlarna får vi deras åsikter rakt och osötat", poängterar Henrik Rosendahl, som uppskattar både den affärsmässiga och personliga kontakten med detaljhandeln. 
"Det finns mycket att lära hela tiden. Därför handlar det också om att fortsätta vara nyfikna och förvånas. Ett dåligt svar från oss är: Så har vi alltid gjort det. Vi måste vara nyfikna, och vi måste titta framåt, och det vi gör måste ha en påverkan i företaget. Min främsta uppgift är att se till att det händer." 
Och han har inget emot att ändra saker och skapa förändring om det är meningsfullt. 
På den stora bilden ser han Rosendahl Design Group som ett starkt, självständigt och hälsosamt företag där människor trivs. Och han ser också ett företag som växer utomlands. 
"Vi har till exempel ett joint venture i USA, där vi för första gången inte äger företaget 100 procent själva. Men återigen handlar det om att rätt personer skapar de rätta förutsättningarna. 
Det är fallet här, och det var fallet när min far och Erik Bagger skapade Grand Cru-serien för 30 år sedan.
"Och vi ska fortsätta att berätta historierna. Jag är förvånad över hur mycket det har gett mig att återvända till det vi kommer ifrån och få historierna under huden. Lite som en guldgrävare som silar sanden och ser till att få med alla guldflingorna."
Och så avslutar Henrik Rosendahl med att fastställa att det även i framtiden handlar om att ge kunderna det de inte visste att de ville ha. Så utvecklar företaget sig.

Foto: Rosendahl Design Group

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023