Försäkrade fakturor – en hjälp mot tryggare tillväxt

Under 2018 lanserade det ledande globala kreditförsäkringsföretaget Euler Hermes ett pilotprojekt som fick namnet Credable. Projektet innebär en helt ny typ av service inom försäkring av fakturor.

20.02.2020

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Credable lanserades som en digital innovation och blev ganska omgående en stor succé. Därför har man beslutat att avsluta varumärket Credable och istället integrera det som en del i moderbolagets, Euler Hermes, utbud.

Bakgrunden till projektet var att Euler Hermes tidigare främst har vänt sig till större bolag med stor exportandel och komplexa distributionskedjor. Med den nya applikationen ville man hitta ett sätt att kunna erbjuda liknande service för SMF:s, Små och medelstora företag. Medan en stor internationell aktör inte alltid påverkas så starkt av risk och obetalda fakturor kan det få dramatiska konsekvenser för mindre företag.

I sin förberedande analys av marknadens behov förstod utvecklingsteamet snart att det mest praktiska för användare av fakturaförsäkring vore att applikationen var digital och fanns i en digital miljö där de redan var verksamma, som till exempel fakturerings- eller bokföringstjänster och marknadsplatser. Därför används försäkringen av slutkonsumenter i Sverige främst genom ett nätverk av olika partnerföretag, som exempelvis Fortnox. Man blir uppmärksammad på att det är en extern tjänst genom att skriva på Euler Hermes policyavtal innan användning. Det förklarar Richard Garnier, tidigare VD för Credable, som rekryterades tillsammans med en ny arbetsgrupp i samband med att projektet startades upp.

Så fungerar det

Vi försöker att bygga in vår försäkring i det redan existerande ekosystemet av service, genom att söka samarbeten med bland annat indrivnings- och fakturaköpsbolag.

Richard Garnier, tidigare VD Credable

Fakturaförsäkringstjänsten fungerar i flera steg. Steg ett är riskbedömning, som görs med ett enkelt klick. Euler Hermes har möjlighet att beräkna risken för omkring 80 miljoner företag världen över. Detta är en kostnadsfri tjänst, för ökad transparens och för att tillmötesgå Små och medelstora företags behov.

Efter riskbedömningen har man möjlighet att få en offert på vad fakturan skulle kosta att försäkra. Lite som att lägga till någon typ av extraförsäkring till en resa vid beställning. Skulle kunden sedan inte betala fakturan efter att fristen har gått ut gör man en skadeanmälan, precis som vid andra typer av försäkringar. Därefter betalas det försäkrade beloppet ut och Euler Hermes övertar kontakten med den betalningsskyldiga. Detta gäller även om den senare går i konkurs.

Vilka är fördelarna och alternativen?

Euler Hermes fakturaförsäkring är en unik tjänst som i skrivande stund saknar direkta konkurrenter. Fördelarna är flera. Till att börja med erbjuder den på ett enkelt, överskådligt och snabbt sätt bedömning av kunders kreditvärdighet, vilket annars kan vara svårt, dyrt och tidskrävande att sätta sig in i, inte minst när det gäller företag utomlands.

Jämfört med att själv ta sitt ärende till inkasso/indrivning är en fakturaförsäkring billigare samt att man slipper lägga tid och energi på att själv gå igenom hela processen.

Ett befintligt alternativ till att försäkra sina fakturor är att sälja dem, så kallad factoring. Vid försäljning av fakturan ger man dock direkt upp kontrollen över fakturans hantering och kontakten med sin kund, som blir informerad om att fakturan har blivit köpt av ett fakturaköpsföretag. Detta kan ofta upplevas som mindre trevligt av båda parter, för affärsrelationen, plus att det är mer kostsamt att sälja sin faktura än att försäkra den.

Richard Garnier, tidigare VD för Credable..

”Vi har idag ingen konkurrens från exakt likvärdiga bolag utan snarare från olika typer av andra tjänster, som just inkasso och factoring. Men där försöker vi att bygga in vår försäkring i det redan existerande ekosystemet av service, genom att söka samarbeten med bland annat indrivnings- och fakturaköpsbolag”, säger Richard.

Olika varianter

Euler Hermes fakturaförsäkring finns dels tillgänglig för att fakturera enskilda fakturor som det har beskrivits ovan. Men en vidare användning av tjänsten är ett mer traditionellt upplägg i abonnemangform, där samtliga fakturor täcks av skyddet. Detta kan sägas vara relevant för i första hand företag som hanterar stora mängder fakturor och har en större exportverksamhet.

För den som (kanske mot förmodan) inte använder sig av något av de befintliga partnerföretagen för faktureringstjänsten finns det även möjlighet att köpa den direkt från Euler Hermes, som har ett aktivt affärsområde för Små och medelstora företag. Gällande framtida utveckling vill man gärna lyssna till sina användare och deras feedback, för att på det sättet kunna optimera både den existerande produkten och vidare lanseringar efter kundernas specifika önskemål.

Värnar om SMF:s

”Syftet med hela denna resa är att kunna hjälpa Små och medelstora företag att växa med minskad risk, vilket vi redan har gjort i många fall. På det viset gör vi också ett aldrig så litet bidrag till Sveriges bruttonationalprodukt. Vi är en stor aktör, men för oss handlar det inte bara om teknologi, finansiella mål och digitalisering, utan också om ett högre syfte”, fortsätter Richard. Han har själv en gedigen bakgrund med 30 år inom finans, dataskydd och start up av teknikföretag, med ”både framgång och misslyckande på vägen”. Just erfarenheten av att sammanföra teknologi och affär har varit till stor nytta vid arbetet med fakturaförsäkringen.

Design- och inredningsbranschen tidiga kunder

Richard berättar vidare att vid sidan av flera teknologibolag blev design- och inredningsbranschen tidiga med att testa den nya fakturaförsäkringstjänsten. Detta har till en del att göra med ett historiskt samarbete med PUFF, Presentgrossisternas Företagarförening. Och Credable har även ställt ut på Formex under tidigare år. Vissa design- och inredningsföretag var till och med delaktiga i att ta fram tjänstens UX-design.

Än idag kommer en stor andel av kunderna från design och inredning, som bland annat ser fördelar i och med branschens variation mellan olika säsonger, där vissa perioder för många innebär betydligt mer fakturering – och därmed högre ekonomisk risk – än andra. I det sammanhanget kan försäkrade fakturor innebära en större trygghet.

Relaterat innehåll

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

08.03.2024Designbase.se

IKEA uniformer återanvänds i en ny textilkollektion

07.03.2024Designbase.se

Kenya eller Nederländerna? Var har rosor minst klimatavtryck?

06.03.2024Designbase.se

aida utsågs till Danmarks mest rekommenderade företag 2023

06.03.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt tar över distributionen av Lelit och Baratza

06.03.2024Designbase.se

Kreativ energi och gemenskap

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023