F&H växer på alla marknader

2021 blev ett tillfredsställande år för den Viborgsbaserade varumärkeskoncernen F&H Group A/S, som återigen såg tillväxt i såväl omsättning som resultat både på den skandinaviska hemmamarknaden och inte minst på den globala marknaden.

Foto Arkivfoto.

För första gången i F&H Groups historia hade koncernen mer än hälften av omsättningen utanför Danmark. Den totala omsättningen blev drygt 1,3 miljarder danska kronor med en EBITDA på 80 miljoner, visar de nyligen avslutade räkenskaperna.

2021 gjordes också fler investeringar för att stärka organisationen inför en ny femårig strategiplan. Man har dock inte bara investerat i fler anställda. Den norska verksamheten flyttade också till nya lokaler med ett stort ”KitchenLivingDining” showroom i Oslos designdistrikt Skøyen, så nu finns det concept stores/showrooms i både Köpenhamn, Berlin och Oslo.

”Det är viktigt för oss att vi presenterar alla våra varumärken på ett professionellt sätt för våra kunder, så att de både ser och inspireras av hur snygg produktpresentationen kan upplevas”, säger vd Knud Lomborg.

”Därför investerar vi mycket i dessa showrooms/butiker, och vi har egna merchandisers i alla länder, som kontinuerligt skapar nya montrar och produktpresentationer – inte bara i våra egna showrooms, utan även hos våra kunder.”

"KitchenLivingDining" i Köpenhamn är också öppet för konsumenter, och är samtidigt en del av webshopen kitchenlivingdining.com, så man både kan se varan fysiskt och köpa den online.

”Idag har vi en mycket större andel av vår försäljning online – inte bara till konsumenter, utan även till våra butikskunder globalt, och vi ser tydligt se hur mycket den utvecklingen har drivits på de senaste åren”, fortsätter Knud Lomborg.

”Vi tror starkt på konceptet multikanal och förväntar oss därför också att öppna vårt fjärde ”KitchenLivingDining” showroom i år – denna gång i Stockholm”.

Året bjöd också på ytterligare ett förvärv, då F&H Group den 15 november köpte det välkända danska designmärket Hoptimist av affärsmannen Claus Hommelhoff, som 2009 relanserade det snart 60 år gamla varumärket skapat av den danske möbelsnickaren Hans Gustav Ehrenreich . I augusti ingick F&H Group även ett samarbete med Jacob Jensen, som delägare i det nya bolaget Jacob Jensen Brand, som kommer att fokusera på designade produkter inom kök och boende.

-PF

F&H Group A/S

Fakta/siffror (i miljoner DKK)

2020

Omsättning: 1 210

EBITDA: 67

Eget kapital: 157

Antal anställda: 344

2021

Omsättning: 1 354

EBITDA: 80

Eget kapital: 193

Antal anställda: 366

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023