Fler beslutsfattare och ökat internationellt intresse vid vårens upplaga av Formex

Inspiration den främsta anledningen för besök.

Sammantaget var besökarna på vårens mässa nöjda med sin upplevelse..

26.03.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Vårens upplaga av Formex lockade totalt sett 21 559 besökare samt 816 utställare från 21 länder. Christina Olsson, mässans projektchef, berättar att andelen beslutsfattare bland besökarna har ökat, så att det nu var 85 % som hade ”stort inflytande” på företagets inköp. Även antalet arkitekter och designers hade ökat i andel, medan det var färre butiksmedarbetare som besökte mässan, jämfört med tidigare. Vidare hade 64 % av besökarna lagt en order under mässan, medan 50 % kommer att skicka en offert i efterhand.

”För de utställare som är här främst för att sälja är det otroligt viktigt att få träffa personer som vd:ar och inköpare, och kunna göra affärer på plats”, fortsätter Christina. Andra varumärken, som har ett mindre trendkänsligt koncept, är ofta mer ute efter att berätta historien kring sin produkt. För dem kan det istället vara värdefullt att komma i kontakt med butikspersonal och inredare, för att prata med dem om saker som säljargument och produktinformation. ”Vi kommer antagligen att få se ännu mer storytelling och demonstrationer av hantverk i framtiden”, kommenterar Christina.

Inspirerande montrar

Bildvänlig monter hos Kähler..

Det viktigaste syftet för besökarna med årets mässa var inspiration, vilket 76 % angav som sitt förstahandsval. Inspirationen kommer dels från Formex egna aktiviteter, som föredrag och utställningar. Dels bidrar utställarna med inspiration, i och med hur de gestaltar sina montrar. Christina berättar att hon har sett en tydlig förändring under de två senaste mässorna, där montrarna överlag har blivit mer inspirerande och ”Instagramvänliga”. Man inkluderar färre produkter och displayen är mer konceptuell, vilket underlättar beslutsprocessen för de som ska göra inköp.

Ökning i antalet internationella besökare

Andelen besökare från utlandet på mässan i januari såg en ökning med två procent från föregående år, till att landa på 12,06 %. Christina förklarar att detta är positivt av flera skäl. Ett av Formex mål är att hjälpa spirande svenska designers ut i världen och att de då får chansen att träffa internationella företag på hemmaplan är naturligtvis en stor fördel. Dessutom är de utländska besökarna ofta köpstarka, och lägger generellt sett relativt stora ordrar. Hos dem är det uppskattat om montrarna är konceptuellt stylade, så att de får hjälp med att hitta ett urval som passar deras butiker.

De nordiska länderna ligger fortfarande i topp på Formex besökarstatistik. Men även USA och Italien är på väg uppåt, liksom Island, som tycks ha upptäckt Stockholm och Sverige som en designdestination. Sammanlagt hade vårens mässa besökare från 60 länder, vilket motsvarar en fördubbling i antal länder under de senaste fem åren.

Stort intresse för kök och matlagning

När det gäller typ av produkter man kom hit för var det särskilt två kategorier som ökade kraftigt, nämligen Design samt Kitchen & Table. Design gick från 19 till 27 % medan Kitchen & Table steg från 17 % på fjolårets januarimässa till hela 28 % i år. Christina förklarar att detta bland annat kan ha ett samband med att många kända kockar och konditorer under senare år har varit aktuella på mässan med egna lanseringar. Dessutom ser man genomgående att det bildas en ny typ av kvalitetsmedveten målgrupp för köksprodukter, inte minst bland männen. Och detta avspeglar sig i hur branschen lägger upp sina sortiment.

Positivt helhetsintryck

Sammantaget var besökarna på vårens mässa nöjda med sin upplevelse. 79 % gav helhetsbetyget ’Mycket bra’, vilket är en ökning från 68 % förra året. Dessutom uppgav 33 % att de såg en förbättring av mässan gentemot i fjol, mot 16 % vid förra årets enkät. ”Resultatet av en mässa beror otroligt mycket på vad besökarna tycker. Därför är det jätteroligt att se de här siffrorna”, säger Christina. En annan aspekt av den positiva statistiken är att mässor tycks ha fortsatt relevans även i en tid som präglas av e-handel och digitalisering. ”När det gäller design och inredning vill man fortfarande klämma och känna på produkterna, för att få en uppfattning om kvaliteter som textur och tyngd”, fortsätter Christina.

Med den goda eftersmaken av januarimässan i färskt minne ser Formex-teamet nu fram emot höstens event, som kommer att arrangeras i samband med premiären för Stockholm Design Weeks sommarupplaga. ”Vi har många spännande utställare på gång och för första gången på flera år är det en internationell gäst som är ansvarig för entrétorget. Nu har vi verkligen kul på jobbet!”, säger Christina. En annan nyhet är att Formex i augusti börjar på en tisdag, och därmed enbart ligger på vardagar. Detta är en förändring man har gjort med hänsyn till de yrkesverksamma som kommer till mässan, så att de inte ska behöva avsätta en lördag för sitt besök.

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023