Förbättrat resultat för Linum

LINUM ändrade sin affärsmodell för att bli mer kundorienterad.

Foto: Linum

Hemtextilspecialisten och designföretaget LINUM ökade markant försäljningen under 2021, precis som många andra inredningsaktörer gjorde under pandemin. 2022 var ett tuffare år med sjunkande försäljningssiffror. Vid årets slut kunde dock LINUM rapportera en markant ökning av intäkterna jämfört med föregående år 2021, vilket nu ger kontinuerlig momentum framåt.

Sedan 2018 har LINUM ändrat sin affärsmodell för att bli mer kundorienterad, och idag är webbutiken och försäljning via Amazon centrala för företaget. Dessutom har LINUM gått från cirka 5000 produkter i sortimentet till 500 och driver idag ett tydligt nischutbud på den europeiska marknaden. Kombinationen har bland annat resulterat i bättre marginaler, fler produkter i omlopp och ökad efterfrågan på bästsäljande produkter året runt.

"De förändringar vi har implementerat börjar få effekt, och det är definitivt synligt under 2022, där vi ibland förlorar ganska kraftiga försäljningar men ändå lyckas göra en så kraftig intäktsökning," säger Charlotta Dahlqvist, COO LINUM.

"Rekryteringen av en internationell försäljningschef är avslutad, och snart återstartar vi vår B2B-verksamhet där vi främst fokuserar på Tyskland," avslöjar Charlotta Dahlqvist.

LINUM har också proaktivt arbetat med kostnadssidan under de senaste åren och vidtagit nödvändiga åtgärder redan före pandemin. Vid den tiden stängdes till exempel europeiska dotterbolag och internationella agentavtal sades upp. Idag är varumärket, liksom många andra svenska företag, tvunget att ta ställning till andra utmanande frågor som valuta och priser.

"Strategin är klar. Vi har beslutat att låta priserna för det mesta förbli oförändrade. Med huvuddelen av våra intäkter i Europa stärks vi som en följd av eurokursens nuvarande värde. Vi kommer därför att prioritera fortsatt stor efterfrågan på vårt produktsortiment på våra utvalda marknader och fortsätta arbeta med att nå fler potentiella kunder," säger Susanne Holmberg, Head of Purchase and Business Control.

Under hösten återstartar LINUM sin B2B-verksamhet och lägger till den i sin befintliga affärsmodell. LINUM riktar återigen blicken mot Europa, men kommer primärt att rikta sig till nya kunder som kan dra nytta av att leverera LINUMs signaturprodukter.

-PF

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023