Förbättrat resultat för Linum

LINUM ändrade sin affärsmodell för att bli mer kundorienterad.

Foto: Linum

Hemtextilspecialisten och designföretaget LINUM ökade markant försäljningen under 2021, precis som många andra inredningsaktörer gjorde under pandemin. 2022 var ett tuffare år med sjunkande försäljningssiffror. Vid årets slut kunde dock LINUM rapportera en markant ökning av intäkterna jämfört med föregående år 2021, vilket nu ger kontinuerlig momentum framåt.

Sedan 2018 har LINUM ändrat sin affärsmodell för att bli mer kundorienterad, och idag är webbutiken och försäljning via Amazon centrala för företaget. Dessutom har LINUM gått från cirka 5000 produkter i sortimentet till 500 och driver idag ett tydligt nischutbud på den europeiska marknaden. Kombinationen har bland annat resulterat i bättre marginaler, fler produkter i omlopp och ökad efterfrågan på bästsäljande produkter året runt.

"De förändringar vi har implementerat börjar få effekt, och det är definitivt synligt under 2022, där vi ibland förlorar ganska kraftiga försäljningar men ändå lyckas göra en så kraftig intäktsökning," säger Charlotta Dahlqvist, COO LINUM.

"Rekryteringen av en internationell försäljningschef är avslutad, och snart återstartar vi vår B2B-verksamhet där vi främst fokuserar på Tyskland," avslöjar Charlotta Dahlqvist.

LINUM har också proaktivt arbetat med kostnadssidan under de senaste åren och vidtagit nödvändiga åtgärder redan före pandemin. Vid den tiden stängdes till exempel europeiska dotterbolag och internationella agentavtal sades upp. Idag är varumärket, liksom många andra svenska företag, tvunget att ta ställning till andra utmanande frågor som valuta och priser.

"Strategin är klar. Vi har beslutat att låta priserna för det mesta förbli oförändrade. Med huvuddelen av våra intäkter i Europa stärks vi som en följd av eurokursens nuvarande värde. Vi kommer därför att prioritera fortsatt stor efterfrågan på vårt produktsortiment på våra utvalda marknader och fortsätta arbeta med att nå fler potentiella kunder," säger Susanne Holmberg, Head of Purchase and Business Control.

Under hösten återstartar LINUM sin B2B-verksamhet och lägger till den i sin befintliga affärsmodell. LINUM riktar återigen blicken mot Europa, men kommer primärt att rikta sig till nya kunder som kan dra nytta av att leverera LINUMs signaturprodukter.

-PF

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023