Förbättrat resultat för Linum

LINUM ändrade sin affärsmodell för att bli mer kundorienterad.

Foto: Linum

Hemtextilspecialisten och designföretaget LINUM ökade markant försäljningen under 2021, precis som många andra inredningsaktörer gjorde under pandemin. 2022 var ett tuffare år med sjunkande försäljningssiffror. Vid årets slut kunde dock LINUM rapportera en markant ökning av intäkterna jämfört med föregående år 2021, vilket nu ger kontinuerlig momentum framåt.

Sedan 2018 har LINUM ändrat sin affärsmodell för att bli mer kundorienterad, och idag är webbutiken och försäljning via Amazon centrala för företaget. Dessutom har LINUM gått från cirka 5000 produkter i sortimentet till 500 och driver idag ett tydligt nischutbud på den europeiska marknaden. Kombinationen har bland annat resulterat i bättre marginaler, fler produkter i omlopp och ökad efterfrågan på bästsäljande produkter året runt.

"De förändringar vi har implementerat börjar få effekt, och det är definitivt synligt under 2022, där vi ibland förlorar ganska kraftiga försäljningar men ändå lyckas göra en så kraftig intäktsökning," säger Charlotta Dahlqvist, COO LINUM.

"Rekryteringen av en internationell försäljningschef är avslutad, och snart återstartar vi vår B2B-verksamhet där vi främst fokuserar på Tyskland," avslöjar Charlotta Dahlqvist.

LINUM har också proaktivt arbetat med kostnadssidan under de senaste åren och vidtagit nödvändiga åtgärder redan före pandemin. Vid den tiden stängdes till exempel europeiska dotterbolag och internationella agentavtal sades upp. Idag är varumärket, liksom många andra svenska företag, tvunget att ta ställning till andra utmanande frågor som valuta och priser.

"Strategin är klar. Vi har beslutat att låta priserna för det mesta förbli oförändrade. Med huvuddelen av våra intäkter i Europa stärks vi som en följd av eurokursens nuvarande värde. Vi kommer därför att prioritera fortsatt stor efterfrågan på vårt produktsortiment på våra utvalda marknader och fortsätta arbeta med att nå fler potentiella kunder," säger Susanne Holmberg, Head of Purchase and Business Control.

Under hösten återstartar LINUM sin B2B-verksamhet och lägger till den i sin befintliga affärsmodell. LINUM riktar återigen blicken mot Europa, men kommer primärt att rikta sig till nya kunder som kan dra nytta av att leverera LINUMs signaturprodukter.

-PF

Relaterat innehåll

16.07.2024Designbase.se

Expert: Få kontroll över ditt IT-system innan semestern och undvik bedrägerier

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023